Dag dertien, Liverpool

3 mei 2024 - Liverpool, Verenigd Koninkrijk

Vandaag, in tegenstelling tot gisteren, een grijze dag. Wel droog. Mathew Street, de plek waar ik vandaag naar toe wilde ligt maar o’n 100 meter van mijn hotel  (alsof ik het er om gedaan heb, heb ik ook min of meer). In Mathew Street is de Cavern club, de zaak waar de Beatles tussen 1961 en 1963 zo’n 292 keer opgetreden hebben. Dar is ook het Beatles Museum. Buiten dat museum en de Cavern Club is het maar een straatje van niks. Maar zoals in elke grote stad van de wereld te zien is zijn er ook in Mathew Street toeristentrekkers. Elke bar heet opeens Strawberry Fields of Hey Jude en komt er in elk leeg pand een zaak met Beatles Memorabilia. Het ging mij vooral om het Beatles Museum en de Cavern Club, daar heb ik weer enorm van genoten. Het  Museum is mooi ingedeeld in 4 tijdvakken. De spullen die er hangen of staan komen allemaal van iemand die lang voor de Beatles gewerkt heeft dus, dicht bij de bron. De Beatles zijn natuurlijk maar zo’n 8 jaar actief geweest (als band) dus elk tijdvak besloeg maar zo’n 2 tot 3 jaar. Ik vond het weer reuze interessant, veel mensen van mijn leeftijd daar maar opvallend was ook het aantal jongeren. Het museum gaf een zeer compleet overzicht van het bestaan van de groep. Ontroerender vond ik de Cavern club. De zaak is behoorlijk in dezelfde stijl gebleven. De zaal (zeg maar pijpenla) waar de Beatles oorspronkelijk optraden is er nog steeds. In de lounge club werd een film vertoond van een concert uit 1999 van Paul McCartney daar. Hij had er zichtbaar plezier in, ik ook. Op zo’n plek te zijn waar alles echt begon deed me wel wat. Nog even door het straatje gelopen maar dat deed me niet zo veel. Hierna ben ik nog naar de docks gelopen, het oude Liverpool havengebied wat erg mooi opgeknapt is. Helaas was het Tate museum  dicht vanwege renovatie, dat had ik erg graag gezien. De dependance waar ze in zaten (tijdelijk) stelde niet zo veel voor. Morgen wil ik naar de kathedraal uit de 60er jaren van de vorige eeuw , de grootste kathedraal van Groot Brittanië. Ik ben benieuwd. Het Beatles stuk van mijn vakantie is nu wel zo’n beetje voorbij. Morgen de laatste dag van mijn verhaaltjes.

tot morgen

1. Marjanne:
    3 mei 2024
    Wat een ontroerend relaas weer Paul! Lijkt mij fantastisch om die sfeer te hebben geproeft!
  2. As:
    3 mei 2024
    Ik geniet met je mee Paul. Heerlijk beschreven!
  3. Corrie Boer Michels:
    3 mei 2024
    Ge-wel-dig!!! Bijzondere ervaring lijkt mij. Het nodigt uit om Liverpool te bezoeken . Dank Paul en geniet nog van je laatste dagje.
  4. Toke:
    4 mei 2024
    Dat moet een indrukwekkend walhalla zijn geweest voor een Beatle fan als jij. Gaaf al die foto's. Morgen een heel andere dag met een bezoek aan de kathedraal. Veel plezier !!
  5. Clarien:
    4 mei 2024
    Klinkt goed Paul! Emotionele trip. Geniet maar van je laatste dag in het VK en dank voor je mooie verhalen.
  6. Mireille:
    4 mei 2024
    Ik heb afgelopen winter de 6 uur durende film Get Back gekeken en ben sindsdien (weer) helemaal in the Beatles. Onze kinderen luisteren zelf ook naar the Beatles, dus opvoeding geslaagd 😄
    Lijkt alsof je er echt bij bent geweest, als je dan in die Cavern Club staat! Veel plezier nog even!
  7. Marc:
    4 mei 2024
    Geweldig Paul wat een ervaring lijkt me prachtig omdat mee te maken , heb je weer goed beschreven Paul. Geniet van de laatste dag en goede reis terug .
  8. Annette van Zijp:
    4 mei 2024
    Interessante verslaglegging weer! Genieten, terug ook in de tijd.
    Groetjes, Annette
  9. Marga & Aad:
    4 mei 2024
    We genieten met je mee Paul!
    Liefs van ons!
  10. Tineke Kalis:
    4 mei 2024
    Prachtig weer! Slechts 8 jaar actief??? Heb ik onder een steen gelegen? Of is 8 jr toen, veel meer dan 8 jaar 8 in het nu.... ?!
    Fijn dat je alles beschrijft, wij lezers leven zo mee zie ik aan de reacties. X tien
  11. Aad:
    4 mei 2024
    Paddys wigwam is de bijnaam van die heel bijzondere cathedraal Paul en zeer interessant.Ik heb genoten van je verhalen en de foto’s.Engeland blijft een landje apart waar de tijd even stil stond maar waar je enorm van kan genieten.Goeie reis morgen.

Jouw reactie