Liverpool, 14de dag

4 mei 2024 - Liverpool, Verenigd Koninkrijk

Qua weer was het ongeveer gelijk aan gisteren, misschien iets warmer. Om 10 uur de straat op, op weg naar de kathedralen. Beide bouwwerken liggen dicht bij elkaar en ongeveer een half uur lopen van mijn hotel. Volgens Aad wordt de nieuwste kathedraal (1967) ook wel Paddy’s Wigwam genoemd. Als je de foto’s hieronder ziet kun je je daar alles bij voorstellen. Het is een immens gebouw. Van buiten erg streng (de andere trouwens ook) maar van binnen is het door het gebruik van veel gekleurd glas bijna vrolijk te noemen. Veel jaren zestig kunst, abstracte lijnen waar soms weinig van te maken is. Na deze kerk was het maar een korte wandeling naar de volgende. Deze was maar ongeveer 10 minuten lopen van de eerste. Deze was 40 jaar ouder dan de andere. Veel art deco, veel strenge en donkere kunst. Het beeld van Jezus, Jozef en Maria stemde erg droevig, alsof Jozef en Maria om een doodgeboren Jezus aan het treuren waren. Dit was in een aparte kapel die het motte droeg: “laat de kinderen tot mij komen”. Als kind zou ik daar niet graag naar toe gaan. De twee kathedralen zijn de grootsten van Het verenigd Koninkrijk en wereldwijd is alleen de Sint Pieter in Rome groter. Hierna even wat luchtigers: onderweg kwam ik langs een grote platenwinkel van Rough Trade dus daar even naar binnen. Aangezien ze alleen maar LP’s hadden viel er voor mij niets te scoren maar even rond snuffelen is ook leuk. Hierna even naar het hotel en dan naar het oude havengebied. Daar had ik nog niet alles van gezien. Het Liverpool Museum is erg leuk en deed me denken aan het Museum van het eiland Man. Laagdrempelig zonder op de knieën te gaan.

De hele vakantie heeft me goed gedaan. Het eiland Man was prachtig, eigenlijk alles waar ik op gehoopt had met als bonus ook nog prachtig weer (op de laatste twee dagen na dan). Liverpool is een geweldige stad, bruisend en veel mooi gerestaureerde gebouwen, vooral in het havengebied. Ik heb het Beatlesgedeelte redelijk kritisch gedaan, niet zomaar overal op af gegaan. Het rondlopen in de oude buurt van Lennon en McCartney (ze woonden echt dicht bij elkaar) vond ik erg bijzonder. Ik ben ook heel blij dat ik het allemaal lopend gedaan heb, je bent er dan toch meer bij. Ik zag wel van die Beatles tour bussen rondrijden met mensen die heen en weer sprongen om maar de goede foto’s te kunnen maken en ben achteraf blij dat ik daar niet aan meegedaan heb. Ontroerend was het ook wel, rondlopend in de buurt waar duidelijk inspiratie lag die ze later in hun liedjes gebruikt hebben of dwalen door de kelder van de Cavern club die ik eigenlijk alleen kende van foto’s en daar dan ook nog een geweldig concert van Paul McCartney (op DVD) kon zien was kippenvel.

Ik ga stoppen. Ik wil iedereen bedanken voor de reacties die elke dag weer binnen kwamen, ik genoot ervan. Ik ga nu nog de foto’s doen en dan naar de haven. Ik vond daar een gedenkteken voor Nederlandse militairen die in WO2 omgekomen zijn.

bedankt en tot een volgende keer

1. Ton Ebben:
    4 mei 2024
    Bedankt voor je verhalen, Paul... Ik vond het leuk....
  2. As:
    4 mei 2024
    Het was weer fijn om met je “mee” te kunnen reizen. Thx Paul.
  3. Brenda Brenda:
    4 mei 2024
    Bedankt voor de verhalen Paul !!
  4. Magda:
    4 mei 2024
    Dank voor je verhalen Paul. Goede reis naar huis gewenst!
  5. Marjanne:
    4 mei 2024
    Was weer heel fijn om je reis te volgen Paul, dank je we!
  6. Jiene:
    4 mei 2024
    Bedankt Paul voor je mooie verhalen en een goede terug reis!
  7. Loes Starreveld:
    4 mei 2024
    Bedankt voor het delen van je leuke verhalen en mooie foto’s en graag tot een volgende keer.
    Goede terugreIs!
  8. Anne:
    4 mei 2024
    Dank Paul, voor je mooie verhalen. Echt leuk om met je mee te kunnen ‘reizen’ op deze manier. Je hebt er een prachtig project van gemaakt, met jaloersmakende foto’s. Goede terugtocht!
  9. Pien:
    4 mei 2024
    Goede reis terug en ik vond het erg leuk je verhalen te lezen!!
  10. Tineke Kalis:
    Nogmaals dank voor je enthousiaste verhalen. Heerlijk mee getuft 🧡💛
  11. Peter kappinga:
    Lieve man,
    Ben trots op je. Ben ook heel blij dat je morgen weer terug bent .
  12. Toke:
    5 mei 2024
    Missie geslaagd, Paulus. Het is je gegund. Het is mooi mee te kunnen leven. Wel thuis.
  13. Clarien:
    5 mei 2024
    Hoi Paul, dank je wel voor je mooie verslagen. We reisden met je mee. Heerlijk, wat heb ik ge open. Goeie terugreis, lieve groet c
  14. Marc:
    5 mei 2024
    Mooi gedaan Paul blij dat je een fijne vakantie hebt gehad en wij hebben genoten van je verhalen erg leuk en af en toe ontroerend .
    Goede reis terug naar Amsterdam !!!
  15. Marc:
    5 mei 2024
    Vreemd zie mijn reactie niet zal misschien nog komen , wilde je nog bedanken voor de foto van de boot die was prachtig !!!
  16. Marga & Aad:
    5 mei 2024
    Dank voor je verhalen en prachtige foto's Paul!
    Goede reis naar huis!
    Kus van ons!
  17. Joke Baars:
    5 mei 2024
    Goede verhalen, goede reclame voor Man. Simone, Ada en ik gaan volgend voorjaar ook! Goede thuisreis
  18. Aleida Mulder:
    5 mei 2024
    Erg leuk dat we weer met je mee mochten. Ik heb genoten van je reisverslagen en de foto’s! Dank je wel!
  19. Ramon:
    5 mei 2024
    Dank je wel Paul. We hebben genoten van je verhalen. Nu zijn we er ook een beetje geweest!
  20. Louise:
    6 mei 2024
    Alweer een eindje (in gedachten) met je mee mogen lopen. Dankjewel
  21. Hans Ulrich:
    8 mei 2024
    Paul bedankt voor de dag verslagen, ik heb ze met veel plezier gelezen

Jouw reactie