De negende week

3 juni 2015 - Sorde-l'Abbaye, Frankrijk

Vandaag is de laatste week in Frankrijk. Na zeven weken heb ik er ook eerlijkgezegd wel een beetje genoeg van. De verhalen die ik over het Spaanse deel van de camino hoor doen me reikhalzend uit zien naar zondag als ik Spanje in loop. De afgelopen week was niet zo dramatisch als de week er voor gelukkig, geen electrocuties en geen buikloop. Wel veel saaie loop dooer het gebied na Bordeaux. Het heet Les Landes, een in de tijd van Napoleon aangelegd bos met alleen maar naaldbomen. De mensen die me ook op Facebook volgen hebben al wat foto's gezien van de lange rechte wegen, ik zal zo ook hier nog wat foto's er bij zetten. Gisteren in Dax aangekomen, een klein plaatsje wat bekend is om zijn kurbaden. Daar heb ik geen gebruik van gemaakt. De afgelopen week heb ik gelopen met de familie C uit Ierland, vader, moeder en zoon. Ik ontmoette ze vorige week bij een bakker waar ze zaten uit te rusten. We raakten aan de praat en het klikte goed. Zij liepen het deel van Tours naar Jean Pied de Port, het Spaanse stuk hadden ze vorig jaar al gelopen en het stuk tot Tours al eerder. Ze wilden de camino dus compleet maken. Na het treffen bij de bakker heb ik ze een dag niet gezien en daarna weer opeens in een pelgrimsonderkomen. De laatste drie dagen zijn we samen gaan lopen ook. In Dax zijn we uit elkaar gegaan, zij wilden en dagje naar Lourdes en ik moest door. We hebben  adressen uitgewisseld dus misschien zien we elkaar nog eens. Zaterdag kom ik in Saint Pied de Port aan. ik ben erg benieuwd naar hoe het daar toe gaat. Dinsdag kom ik in Pamplona aan en blijf daar een extra dag, even vrij. ik kan dan rondkijken en een Spaans telefoonkaartje kopen. Als ik het nieuwe nummer heb zet ik het weer gelijk op  deze site en stuur ik het rond. Deze week hebben we in een geweldig pelgrimsonderkomen. Het was onderdeel van een hotel maar stond naast het hotel zelf. Een klein, apart gebouwtje waar zes mensen konden slapen. We waren met vijf. Het hotel werd gerund door Rosy en haar man, beiden van het zeer dikke soort. Rosy koketteerde nogal met haar flinke voorkomen en ik moest dan ook de hele tijd aan AC DC denken met hun nummer "whole lotta Rosy". Ze zou er model voor hebben kunnen staan. Vandaag hb ik de eerste dag van de Pyreneeën gedaan. Het is niet direct klim en klauterwerk, het lijkt nu nog op Zuid Limburg, heuvelachtig. Ik ben benieuwd hoe mijn kuiten het gaan doen. Een Franse dame zei gisteren tegen me dat ik nog een hele kluif zou krijgen met de Pyreneeën. Mijn kuiten zouden dan niet met Froamge de Pays Bas gevukd zijn maar met echte spieren. Ik zal het gaan zien.

Bon Camino, Paul

1. Louise:
    3 juni 2015
    Ongelooflijk, je bent gewoon van noord naar zuid dwars door Frankrijk gelopen. Sterkte met de kuiten in de Pyreneeën.
    Dankjewel voor het, op afstand, meegenieten.
  2. Petra Bouwmeester:
    3 juni 2015
    Ha die Paultje...wat leuk om elke keer je verhalen te lezen...reizen we toch een beetje met je mee...wat gezellig dat je af en toe samen loopt... hopelijk ook als je de zwaardere stukken moet lopen .. al kletsende gaat het misschien makkelijker....ik vind het zo knap wat je doet...en wat zie je er toppie uit .. leuke fb foto
    ga vooral zo door en volgende leer ff een fotootje in een paulusshirt aub succes weer bikkel ...knuf peet
  3. Arianne:
    3 juni 2015
    Ha Paul, heel Frankrijk doorgewandeld, wat een prestatie! Lijkt me best spannend, die Pyreneeën. Is de route nu wel duidelijk aangegeven? Succes, en volgende week graag foto's van je kuiten met staalkabels!
  4. Jeroen Abbes:
    3 juni 2015
    Nou, veel plezier in Spanje. Zo'n ervaren loper als jij komt de Pyreneeën ook wel over! Heel veel succes verder en wat een fraaie verhalen schrijf je toch!
  5. Magda:
    3 juni 2015
    Jeetje, wat enorm knap! Helemaal door Frankrijk gelopen; petje af! Wat een afstanden!
    Moest lachen om je AC/DC-associatie, zou zomaar kunnen toch? Vorige week heb ik met een aantal van jouw en mijn oud-collega's gegeten, en zij hadden ook een dergelijk verhaal, van een mevrouw met een flink voorkomen, misschien ken je dat verhaal? Anders maar eens aan Aline, Karin en Toke vragen...
    Paul: heel veel succes met de laatste loodjes in Frankrijk, en heel veel plezier en sterke kuiten in het Spaanse!
    groet, Magda
  6. Henk:
    Hoi Paul,
    Wat een lange wegen, lekker saai wel. Maar ook weer een uitdaging mer de Pyreneeën in het vooruitzicht! Wat een prestatie! En Heel veel respect. Kan je er van genieten? Zo te horen wel.
  7. Aline:
    3 juni 2015
    ha Paul, super om je verhalen te volgen! Heel veel succes en plezier in Spanje!

groeten, Aline
  8. Sandra:
    3 juni 2015
    Hoi Paul, wat heb je al een afstand afgelegd!!!! Nu de kuiten nog even trainen! Dat gaat helemaal goedkomen. Je bent al hartstikke afgetraind :-) heel veel succes in de bergen en ik kijk uit naar het volgende reisverhaal. Ga ik er nu even een cd'tje van AC⚡️DC erbij pakken...
  9. Joke Baars:
    3 juni 2015
    Paul, die hollandse kaas is allang uit je kuiten. Maar je moet niet te lang doorlopen want het blijven bergen! Veel plezier bij de overgang.... en kus Joke
  10. Henny wijnschenk:
    3 juni 2015
    He' Paul de laatste stappen in Frankrijk en dan lekker in Spanje je gaat als een speer super je ziet er ook goed uit ben je ook wat afgevallen nou Paul groetjes van Peter en Henny xxx
  11. Ernst Sonneveldt:
    3 juni 2015
    Ik blijf het een geweldige prestatie van je vinden.
    Christina, Nina en ik vertrekken zondagochtend vroeg naar..... Spanje... richting jou... :-)

We zien wel of we elkaar treffen. Groetjes!!!
  12. Wil hofmeijer:
    3 juni 2015
    Vandaag zat ik bij Peter in de stoel dus we hebben het veel over jou gehad. Wel vieren hoor als je die grens over loopt!
    En volgens mij zijn die spieren in de kuiten er inmiddels al aardig, jeetje: negen weken aan de wandel. Nog even door!
  13. Loes Starreveld:
    3 juni 2015
    Wow je bent al in de Pyreneeën! Geweldig Paul, op de foto zie je er goed uit. En die kuiten blijven het vast wel goed doen na al die kilometers! Succes met het bedwingen van de bergen!
    xLoes
  14. K. Ruiter:
    3 juni 2015
    Yes, eindelijk 'n selfie. Je ziet er goed uit mop! Goed te zien dat je een adonis-lichaam aan t kweken bent! Succes in de Pyreneeën en vooral veel plezier straks in Spanje. Dikke knuffel Karin
  15. Reggy:
    3 juni 2015
    Haaaa bijna in Spanje !!!
    Die kluif in de Pyreneeën valt best mee hoor. Ik was er toendertijd erg bang voor dat ik problemen zou krijgen maar het viel best mee.
    En nog een keer een reminder ..... echt gaan overnachten in het klooster in Roncevalles hoor !!! :-)
  16. Marc Kappinga:
    4 juni 2015
    Goodbye Boursin Hello Jamon Serrano .Spanje ,het lijkt wel of je hard gelopen hebt jee wat is dat snel gegaan. Als ik jou was zou ik terug gaan lopen kun je alle mooie dingen op je gemak gaan bekijken maybe not ??? Geweldig Paul en fijn dat we je even konden zien .Vroeg mij af waar ik dat buikje nou aan te danken had en nou weet ik het .Het is de jouwe.
    Dikke kus sterkte met die bergen laatste keer dat ik er over vloog lag er sneeuw.
  17. Anne:
    4 juni 2015
    Wat heerlijk dat je nu bijna in Spanje bent. Geweldig, wat je allemaal al gelopen hebt en wat zie je er goed uit Paul!
    Denk je er wel aan dat in de Pyreneeën wolven en beren zijn gesignaleerd;-)? Ze zijn beschermd, maar een foto schieten mag!
  18. Toke:
    4 juni 2015
    Wauw, wat zie je er goed uit!!! Ik zie aan je gezicht dat het met het sixpackje ook goed gaat komen:)
    Heerlijk dat je bijna in Spanje bent. Ik ben zo benieuwd hoe het daar zal gaan. En met de kuiten gaat het vast goedkomen.
    Veel succes de laatste franse dagen.
    groetjes Took.
  19. Marianne.:
    4 juni 2015
    Hoi Paul. Niet te geloven dat je Frankrijk al bijna gehad hebt. Wie had dit ooit kunnen denken. Is de Vierdaagse niks bij. Ik moet volgend jaar best trainen anders ben je mij te vlug af. Veel groetje
  20. Mayke:
    4 juni 2015
    Mijn god Paulus, wat een god krijgt die Peter dadelijk terug. Afgeslankt, gebronsd en met enorme conditie, eat your hard out Peter. Op naar Espana Paulus!!! Zet m op dikke zoenen mayke
  21. Aad:
    5 juni 2015
    Hoi Paul
    Zoveel km en zoveel dagen alleen lopen.Wat zal er door je hoofd zijn gegaan.Is het nu leeg wat je werk betreft of zijn er veel vraagtekens over de toekomst.Je benen hebben het gered en je geest zal nieuwe mogelijkheden bedacht hebben.Eerst maar genieten van Spanje en de mensen verstaan.Succes verder en veel plezier met al die andere lopers.
    hroetjes uit IJzendijke
  22. Astrid en peter:
    5 juni 2015
    Wat leuk om even een foto van je te zien en je ziet er goed uit zeg! Het lopen is natuurlijk ook supergezond om te doen... Heel veel sterkte met de tocht door de Pyreneen, en fijn dat het zo hartstikke goed gaat!
    Dikke zoen Xx
  23. Pleun en Huug:
    7 juni 2015
    Wat een verschil! Gisteren hebben wij onze "ouwevandagenwoning" bekeken. Jij loopt het vuur uit je schenen in de bergen! Kijkie uit voor de stiere in P.
    In Dax hebben wij een keer geslapen. Wij waren de enigen in de ontbijtzaal zonder badjas. Verder alleen maar rozige dampende mensen. Groet ons geliefde Spanje alvast van ons en zeg dat wij er Woensdag ook weer zijn. Dag amigo hasta lluego! Hugo en Pleun.