De achtste week

28 mei 2015 - Le Barp, Frankrijk

Vandaag ben ik in Le Barp aangekomen. Het klinkt een beetje als een oprisping en zo ziet het er ook uit eigenlijk. Vandaag een saaie tocht gehad, lange rechte wegen met weinig afwisseling. De hele week was nou niet zo bijzonder. Vorige week had ik een lelijke val gemaakt. Het was nog voor ik mijn vorige blog schreef maar omdat ik er geen last van had heb ik het toen niet vermeld. De route voor ik in Saintes aankwam was vreselijk, van die boeren hobbelpaden met veel keien en tractorsporen waar je niet kon zien waar je liep. Ik vind ze vreselijk maar ik weet dat er wandelaars zijn die ze geweldig vinden. Het laatste pad van de dag zou uitkomen op een pad van een golfbaan. Tussen het bospad en het pad van de golfbaan zat een rotspartijtje van ongeveer 1.20 hoog. Daar moest je van af klauteren en vervolgens over een gespannen schrikdraad stappen. Mijn hoogtevrees maakte me erg onzeker en het volgende dat ik weet is dat ik op de grond lig, bekneld tussen rotsen en schrikdraad. Ik ben dus even buiten bewustzijn geweest. Toen ik bijkwam voelde ik de schokken en dacht ik dat er iets in mijn hersenen was gebeurd door de val. Ik legde niet gelijk een link met het schrikdraad, was er nog te suf voor. Ik kon ook niet gelijk los komen omdat ik knel zat tussen rotsen en schrikdraad door de rugzak. Het duurde even en een fiks aantal schokken voor ik me los had weten te wurmen. Ik ben gewoon naar het eindpunt gelopen en realiseerde me veel later pas dat ik pijn aan aan mijn heup begon te krijgen en lichte duizeligheid en hoofdpijn. Ik besloot dus om een dagje rust te nemen en met de trein van Saintes naar Ponts te gaan. Dat was een afstand van iets meer dan 20 km maar omdat ik zoveel heb misgelopen kan ik dat wel missen. Na die dag rust was het eigenlijk ook wel weer over maar vervolgens kreeg ik eergisteren buikgriep, flinke diarrhee en krampen. Ook maar weer een dag rustig aan gedaan maar nu ben ik weer helemaal de oude.
Ik schrijf dit een dag eerder dan normaal. Dat komt omdat ik niet goed weet hoe ik de komende tijd kom te zitten met WIFI. Volgende week zaterdag is mijn laatste etappe in Frankrijk, de zondag er na loop ik Spanje binnen. Dinsdag hoop ik dan in Pamplona te zijn waar ik een dag pauze wil houden. Daar heb ik dan WIFI. Ik hoop niet dat jullie zo lang moeten wachten (en dat ik daarom zo lang moet wachten op jullie reacties). Ik ga mijn best doen.
Bon Camino! Paul

1. Sylvia hoppenbrouwer:
    28 mei 2015
    heel goed Paul ,.ik zou allang de eerste de beste fietser van z'n fiets gerost hebben,om een beetje op te schieten ! ,..dus er komt nu wel een beetje avontuur in je reis ?,..wat een verhaal,..pff ... en dan moet je nog de Pyreneeen over ! hopenlijk geen molens ,.want daar wil je ook geen tik van,.. pas op en doe je best !! xxx
  2. Clarien:
    28 mei 2015
    Jeetje Paul, wat een verhaal. Dat is schrikken (!) voor jou maar ook voor ons. Ik hoop dat je de schrik en de nabevingen goed te boven komt en dat je er verder niks meer van merkt. Dan ben je wel even echt helemaal op jezelf aangewezen. We denken aan je, paulus. Wij waren een weekje naar de Eifel, helemaal niet zo stoer natuurlijk maar wel fijn om er even helemaal uit te zijn. We zullen je nu weer beter volgen, misschien helpt 't. Liefs G & C
  3. Henk R. te A.:
    28 mei 2015
    Sjonge Paul... Laten we ervan uitgaan dat dit de onvermijdelijke rampweek was. Vanaf nu sal alles reg kom.
    Groet.
  4. Sandra:
    28 mei 2015
    Wat een pech maar ik kreeg er wel een bijzonder beeld bij: shocking klem tussen rotsen en schrikdraad :-) wel naar dat het qua lijf allemaal wat tegenzat maar fijn om te lezen dat het allemaal weer functioneert! Ik vind jou nog steeds een kanjer en wat ben je al een eind op weg! Heel veel succes de komende week!
  5. Corrie Boer Michels:
    28 mei 2015
    Ik had al iets vernomen Paul van je electrocutie, lijkt me niet echt leuk. Ook een moment dat je je wel effe erg alleen voelt lijkt mij. Heel fijn om te lezen dat alle fysieke perikelen weer achter de rug zijn en je bijna in het mooie en herkenbare Spanje bent. Als ik het kaartje bekijk en het aantal kilometers ben ik echt diep onder de indruk. Onvoorstelbaar waar je voeten je al gebracht hebben, echt super knap. En wederom prachtige foto's, mooie kunst en best veel kerken....veilig en mooi wandelplezier, wij volgen je vanuit een nog steeds fris Nederland.
  6. Reggy:
    28 mei 2015
    Oh wat een naar ongeluk Paul, blij te lezen dat het weer goed gaat met je.
    Je bent bijna in Spanje, leuk .... dan wordt het onderweg ook gezelliger. Dat begint al in St Jean Pied de Port.
    Ik zelf heb toen de Pyreneeën in twee stukken gedaan, dus niet in 1 dag naar Roncevalles, het is nl. best een heftig stuk hoor. Maar misschien ben jij al zo goed getraind dat je het met twee vingers in je neus doet :-)))
    In Roncevalles moet je echt in het grote klooster gaan overnachten, een ervaring op zich en 's morgens word je met gezang gewekt. Het was voor mij de tweede refugio, maar ik heb later nooit meer zo'n indrukwekkende gezien.
  7. Arno:
    28 mei 2015
    He Paul, wat een toestand. Zo'n pelgrimstocht lijkt me al therapie genoeg, kan zo'n elektroshockbehanding wel achterwege blijven. Vind het wel bijzonder hoe ver je al bent, stel me voor hoe de monniken in de middeleeuwen bijv. naar Italië trokken, je tocht lijkt me ook een reis terug in de tijd. Petje af, Arno
  8. Annette:
    Ha Paul,
    Nou dat is wel een verhaal. Gelukkig met goede afloop. Nooit geweten dat je hoogtevrees had.
    Vol bewondering kijk ik op het kaartje wat je al allemaal afgelegd hebt. Ik rijd het elk jaar en dan is al zo ' n pokke end.
    Ik hoop dat het bij deze val blijft. Kijk goed uit in de Pyreneeën. Het zal wel een prachtige tocht worden. Ik kijk al uit naar je volgende verslag. Fijne tocht verder.
    Liefs, Annette
  9. Henk:
    28 mei 2015
    He Paul! Letterlijk en figuurlijk schrikken dus. Je verhalen worden steeds mooier. Er respect voor jouw prestaties hoor. Ben jaloers. Nou ja, niet wanneer ik dit stukje lees.......
  10. Loes Starreveld:
    28 mei 2015
    dag Paul, wat een pech eerst je valpartij en toen nog een buikgriep er over heen. Je bent het gelukkig weer snel te boven gekomen, "ouwe taaie' ;-)) Ik vind het nog steeds/steeds meer echt geweldig wat je aan het doen bent!! Goeie reis verder!
    liefs, Loes
  11. Saskia Van der kreke:
    28 mei 2015
    LIeve , lieve Paul wat een verhaal! Over je val had ik al van Peter gehoord en nu deze week buikgriep. Wat een pech allemaal! Maar je bent een ouwe taai die gewoon door gaat! Ik ben trots op je dat je gewoon door gaat! En er komen denk ik nog veel meer avonturen! We genieten iedere week van je verhalen! Het viel vandaag gewoon op dat je een dag te vroeg was. Succes verder en geniet van je tocht! dikke knuffel van ons allemaal! xxx saskia
  12. Tineke Kalis:
    28 mei 2015
    Lieve Paul, rampspoed-in-je-eentje.. Het hoort erbij, maar ik haalde opgelucht adem toen je schreef dat het achter de rug is. Doorgaan, altijd maar weer doorgaan. Goed hoor!
    Ik ga morgen 4 werkjes naar mn man :-) Helaas zijn de twee jonge hondjes maandagnacht verdwenen. Waarschijnlijk boze opzet. De vakantie die ik voor ogen had komt daardoor wel in een naar daglicht te staan. Ik probeer je komende weken te volgen maar ben afhankelijk van netwerk en elektriek. Goeie reis Paul. Geniet! Big hug 10
  13. Mayke:
    28 mei 2015
    Jij doet ook alles voor de kick he. Honderden kilometers lopen, springen van kliffen, electro shocks opzoeken en af en toe een luier om.
    Maar zonder gekheid, kan me voorstellen dat je daar allemaal niet op zit te wachten in je eentje. Even niet kunnen vertrouwen op je eigen lichaam is dan opeens een groot obstakel. Zet m op Paulus, en wandel heerlijk dat prachtige Spanje in. Un cerveza, pan con alioli, et un biftec por favor! Mijn Spaans stopt trouwens bij de menukaart, maar wat heb je nog meer nodig ;-).
    Pak ook rustdagen Paulus, die batterij moet wel opgeladen blijven, hele dikke kussen Mayke
  14. Guido Giling:
    28 mei 2015
    He Paul, schokkend inderdaad, maar gelukkig heb je de draad weer opgepakt (niet) xxGuido
  15. Jolly:
    He Paul,
    Wat een nare ervaring met die val en daarna wéér narigheid...Goed dat je jezelf even hebt ontzien en fijn dat je je weer de oude voelt.
    Een vriendin van me heeft een nekhernia en moet geopereerd worden. Ik heb haar gerustgesteld door over jouw topprestatie nu te vertellen. Bijna niet te evenaren!
    Ik wens je een behouden vaart verder!
    Lieve groet, Jolly
  16. Petra Bouwmeester:
    28 mei 2015
    Jeminee Paul .. doe je wel voorzichtig ?? Schrikken hoor ...van je schrikdraadavontuur....nu maar weer ,,gewoon,, genieten van je wandelroutes en alles wat je onderweg tegenkomt...ga zo door en we reizen in gedachten met je mee ... bikkel dat je er bent ... toi toi toi
  17. Petra Bouwmeester:
    28 mei 2015
    Vroeger plaste trouwens de jongens tegen het schrikdraad, maar jij pakt dat heel anders aan!!..
  18. Louise:
    29 mei 2015
    Jeetje Paul, best wel eng die valpartij. Fijn dat je je inmiddels beter voelt. Ik vind het nog steeds zo bijzonder dat jij in je uppi helemaal van noord naar zuid door Frankrijk aan het lopen bent. Ben voorzichtig en geniet.
  19. Joke Baars:
    29 mei 2015
    Zo, het weekje pech en ziek achter de rug. Volgens mij heb je genoeg Frankrijk gezien, dus nu nog een weekje doorbuffelen. Dat gaat vast lukken. En dan je vertrouwde Spanje! Je levert een topprestatie, houd je taai en kus Joke
  20. Mireille:
    29 mei 2015
    Zo, even goed gereset na die schokken? Met frisse moed er weer tegenaan. Spanje roept!
  21. Marc:
    29 mei 2015
    Nog een week en dan is het gebeurd met dat Franse gedoe , maar doe dat wel rustig aan heb liever dat je er een paar dagen langer over doet dan dat je aankomt als een gloei lamp.
    Grappig om te zien heb net naar je kaart gekeken en in het begin als je het in zoomde kon je pas werkelijk zien hoe ver je gelopen hebt en maakte dat een hele indruk. Nu als je uit zoomd en de hele wereld ziet zie je een hele lange streep die jij gelopen hebt ongelooflijk Paul Geweldig dat je dit doet.Dikke kus Marc
  22. Astrid en peter:
    Ha Paul,
    De -onvermijdelijke- pech... die erbij hoort misschien, maar die je flink laat schrikken. Maar je gaat dapper door, we vinden het knap. Neem a.j.b. MEER dan genoeg water mee, als je in de hete campo van Spanje gaat lopen.
    Van de week was er een uitzending over de Compostella op tv, vond het wat 'mooi' neergezet, want wij denken dat het vooral afzien en doorzetten is. In beeld waren de laatste 100 km. het leek best druk op dat stuk, en de nonnen in de herbergen waren jaren jonger...
    Veel succes weer, doe voorzichtig, de insecten worden ook steeds enger, dus beentjes bedekt.
    Xx Astrid en Peter
  23. Aad:
    Hoi Paul
    Het blijft een groot avontuur met vallen en opstaan en je bent gelukkig al weer up and runnng.Jammer dat je niet zo veel geniet van deze fase maar er komen weer andere.Als Spanje het beloofde land is moet dat lukken.Probeer het laaste stukje Franrijk met plezier achter je te laten.Groetjes Aad
  24. Carmen:
    hi Paolo,
    sluit me bij de andere schrijvers aan wat betreft jouw pech-week...:(
    Heel snel zul je in je geliefde Spanje zijn! Jij zult het zeer waarschijnlijk anders beleven, maar wat gaat je reis snel!!! Wat een enorme afstand heb je al gelegd..en wat een vasthoudendheid en doorzettingsvermogen! chapeau!!
    Zou je een keer een foto van jezelf willen posten? Heb behoefte om je even te "zien" ....;) hasta luego, precioso xx Carmen
  25. Joke Baars:
    30 mei 2015
    Goed idee van Carmen. Ik ben ook benieuwd naar je bruine kop!
  26. Wil hofmeijer:
    30 mei 2015
    Zeg Paul, prikkeldraad en rotsen, het klinkt wel alsof het echt een degelijke bedevaartstocht begint te worden. Je gaat toch op het eind niet op de knietjes naar zo'n kerk klimmen hoop ik!
    Fijn dat het uiteindelijk niet al te ernstige blessures opleverde en het was voor ons wel weer een spannend verhaal. Inmiddels loop je denk ik bijna Spanje binnen. Geniet daar vooral ook heel veel van.Groetjes uit een koud Amsterdam! Wil
  27. Toke:
    DSM 299.80, deze mensen zijn verhoogd prikkelgevoelig he
    Toch nog een diagnose!? We vonden je zo zielig! Maar still alive and Kicking!!!!! Zet m op, kanjer. Er komen vast nog aardige medepelgrims en lieve nonnetjes
  28. Marga & Aad:
    31 mei 2015
    Wat een verhaal!!! En wat ben jij sterk!!!

Zeg Paul, als je op je tenen gaat staan, zie je Spanje dan al???

Liefs, Aad en Marga