Tot slot

17 juli 2015 - Santiago de Compostela, Spanje

Ik ben 98 dagen op pad geweest, vertrokken op 6 april en aangekomen in Santiago op 12 juli. Er is het een en ander gebeurd onderweg. Natuurlijk de schrikdraadgebeurtenis en mijn korte buikgriep. Daarnaast de dip die ik had in Frankrijk na Bordeaux. Het is allemaal goed afgelopen gelukkig en ik heb het gehaald. Ik heb veel contacten kunnen leggen en dat ging me ook steeds beter af. Ik ben minder bevooroordeeld geworden, denk wat beter na over anderen. Ik heb geleerd trots op mezelf te zijn en heb het besef gekregen dat ik meer kan dan ik lang heb gedacht. Als ik alles alleen had moeten doen was me dat niet gelukt.

Ik wil op de eerste plaats Peter bedanken, dat hij me heeft laten gaan, ruim drie maanden alleen heeft moeten zijn terwijl ik weg was. Hij heeft me twee keer per dag gebeld en als ik hem een derde of een vierde keer nodig zou hebben zou hij me weer bellen. Voor mijn gevoel was hij er bij. Mijn belangrijkste steun en toeverlaat.

Alle mensen die me gebeld hebben, Trudy, Elle, Marianne, Karl, Pleun en Hugo. Bedankt, het was erg belangrijk voor me.

Ramon, die mijn route zo geweldig bijgehouden heeft.

Sylvia Hoppenbrouwer die me elke dag iets stuurde op Facebook.

Alle mensen die op Reislogger of Facebook gereageerd hebben.

Jullie zijn allemaal ontzettend belangrijk geweest en hebben allemaal bijgedragen aan het slagen van de reis. Bedankt!

Kwijt, weg, versleten:

-11.4 kilo

-twee paar schoenen

-een hoed

-drie paar sokken

-een minicamera

-een paraplu

Volgens mij was dit het. Nogmaals, iedereen heel erg bedankt!

1. Ramon:
    17 juli 2015
    Heel graag gedaan Paul. Wie weet komt die route me later ook nog eens van pas...
  2. GM:
    Hoi Paul,
    Hartelijk dank voor het delen van je ervaringen en vooral ook van de mooie plaatjes. Het is een superprestatie. Een gedeelte hoop ik ook zelf nog eens samen met Godfried te kunnen lopen,
    vriendelijke groet,
    Monique Marijnissen
    PS de spaanse hapjes zijn op en waren erg lekker.
  3. Marianne.:
    17 juli 2015
    Paul, ik ben tevreden over jou. Volgende keer mag je de Vierdaagse lopen. Ik hoop dat je het er vanaf brengt.

lieve groeten Marianne
  4. Trudy:
    17 juli 2015
    En natuurlijk de 11.4 kilootjes die her en der in Frankrijk zijn achter gebleven .
  5. Joke Baars:
    17 juli 2015
    Mooi slotverhaal. Lekker dat je er weer bent! En trots mag je zeker zijn!
  6. Pien:
    17 juli 2015
    Heel knap! Fijn dat het een geweldige ervaring was!
  7. Stefan:
    Prachtige prestatie!
  8. Wil hofmeijer:
    18 juli 2015
    Dag paul, wat zal je heerlijk slapen in je eigen bed. Proficiat en dank voor al die heerlijke verhalen!
    Groet, wil Hofmeijer
  9. Clarien:
    18 juli 2015
    Mooie slotbeschouwing, Paul. We zijn blij, dat je ons hebt laten delen in je wederwaardigheden. Het is bewonderenswaardig hoe je deze klus hebt geklaard. We hopen nog van je te horen wat deze tocht je op langere termijn zal blijken te hebben opgeleverd. Houd ons maar op de hoogte, als je dat wil. Lieve groet van ons 2, c
  10. Pleun en Huug:
    20 juli 2015
    Lieve Paul omdat we zoveel respect ( ja, zeker Respect!) en bewondering voor je hebben sturen we je dit gedicht. We vonden het in het Frans, maar uit mededogen zullen we je dat niet aandoen, je hebt al genoeg geleden in La Douce France.
    Gelukkig stond er een vertaling bij.

Van Antonio Machado:

Pelgrim, waar ga je heen?
    waarom maak je deze lange reis
    wandelaar, waar ga je heen?
    met je rugzak voor alle bagage

Meer dan duizend jaar geleden
    Is dit grote avontuur begonnen
    wandelaar, je bent de afstammeling
    van de mensen die dit hebben doen ontstaan

Je zult rivieren oversteken,
    Bergen en de Pyreneeën
    Gisteren nog was hier de grens
    urenlang zul je omhoog klimmen

Met de Basken zul je zingen
    de wijn van Rioja zul je drinken
    de zon van Castilië zal op je branden
    en je zult komen tot Galicië

En dan,alleen temidden van vele anderen
    zul je van verre de kathedraal
    En je geliefde Peter zien staan. (vrije vertaling)
    Je zult de weg nooit meer vergeten.

Een nederige buiging van Hugo en Pleun.
    Over en sluiten et au revoir!
  11. Marjolein van Gennip:
    11 augustus 2015
    Gefeliciteerd Paul!!
    Te gek! je bent een inspiratiebron!