De zevende week

22 mei 2015 - Saintes, Frankrijk

Tjonge, de zevende week al weer. Zondag zit ik al op de helft van de reis. Dan hoef ik ook nog maar twee weken in Frankrijk te lopen en wandel ik op 8 juni Spanje binnen. Daar heb ik erg veel zin in. Franktijk is mooi maar ik merk dat ik er weinig mee heb. Het helpt natuurlijk ook niet dat ik de taal niet spreek. Deze week een zeer produktieve week gehad. Ik had vorige week Yves dan wel laten gaan omdat hij zulke grote afstanden loopt maar ik heb hem deze week behoorlijk nagedaan. Vanmiddag liep ik even te tellen en kwam op een afstand van zo'n 230 km deze laatste zeven dagen. Ik had vorige week in mijn routeboekje gekeken en zag dat het handig was als ik in het weekend 4 etappes in drie dagen zou lopen. Dat werden dus etappes van 34/35 km per keer. Gelukkig daarna een korte en toen belde Yves me met de vraag of ik ook bij de nonnen wilde slpen. Dat wilde ik wel mnaar dan moest ik weer een dubbele etappe lopen, weer 34 km. Daarna gelukkig weer een korte, van 25 km en vandaag was het weer een lange van 35 km. Dat telt dus aardig op. Volgende week zit ik al in Bordeaux. Het weer is prima hier. Overwegend droog, ik heb twee kleine regenbuitjes gehad. Verder is het elke dag zonnig met in de middag lichte bewolking. Ik heb hier geen tuin dus ik weet niet of de temperatuur voldoende is om in de tuin te zitten maar om te lopen is het prima. Bij de nonnen was het geweldig. Ontzettend lieve vrouwen, drie stuks, een vierde, de jongste van 81 was op vakantie. Kun je nagaan hoe oud de andere drie waren. Ze droegen geen habijten en sluiers maar leken eerder een soort oude hippies. Het klooster was prachtig, oud, beetje vervallen maar toch prachtig. Zie de foto maar. In hun tuin stond ook de eerste palmboom die ik op mijn reis zag. Het lopen gaat nog steeds prima, soms wat last van de voetjes maar dat is zo weer over. Deze week ook weer een paar nieuwe lopers getraoffen. Wim, een Nederlander die al 40 jaar in Ierland woont. Een man van 69 die er 10 jaar jonger uitziet. Hij loopt ook alleen. Gisteren hebben we de route samen gelopen, erg gezellig. Hij heeft een lange versierde staf bij zich die van de grootvader van zijn vrouw is geweest. De man wilde altijd de camino lopen maar dat was er nooit van gekomen. Wim brengt de stok nu naar Santiago zodat in elk geval de staf van opa er geweest is. Aan de staf hangt een schelp die van een vriuend is. Die wilde ook graag lopen maar dat gaat door lichamelijke omstandigheden niet meer. De vriend heeft de schelp aan Wim meegegeven om die in Santiago achter te laten. Mooi verhaal vind ik wel. Dat was het weer voor deze week. Tot volgende week

Bon camino

1. Marjanne:
    Lieve Paul,

Wat geniet ik altijd van je mooie verhalen! Mijn bewondering voor jou en je onderneming groeit met de dag!
    Ga zo door, liefs Marjanne
  2. Tineke Kalis:
    22 mei 2015
    Wat is het heerlijk meereizen met je. Helemaal met die fotoos. Ongelovelijk als je het kaartje bekijkt dat je dat allemaal gelopen hebt. "Chapeau"! Over een weekje ga ik je vanuit Gambia proberen te volgen. Ben dan misschien net op tijd terug om je welkom te heten. Big hug lieverd! Tien
  3. Pien:
    Ha die Paul,
    Fijn dat je me zo meeneemt!
    Het blijft leuk om te lezen en ga zo door, geniet het is zo voorbij!
    Groetjes Pien
  4. Mireille:
    22 mei 2015
    Hoi Paul, wat ga je goed zeg! Leuk, die verhalen over de slaapplaatsen en wandelvrienden. En op FB is het genieten van alle tulpenfoto's . Op naar Spanje!
  5. Toke:
    Hoi Paulus,
    Iedere wachten we al weer met smart op het verhaal van de week. En iedere keer vinden we het weer heerlijk om te lezen en de foto's te bekijken.Je schrijft zo precies als je bent.
    Wij zijn Frankrijkgangers in onze vakanties. En als wij boven op "onze "berg in de Alpen zitten worden wij er helemaal blij van:) . Maar we gaan zeker een keer naar Spanje om mee te maken wat daar zo heerlijk is.
    Ik vind het superrrrrr... knap en fascinerend dat je het zo doet. Geniet er van. Took
  6. Corrie Boer Michels:
    22 mei 2015
    Wow Paul, je gaat echt als een speer! Ik geniet van je verhalen en je prachtige foto's. Allemaal cadeautjes onderweg. Nog even doorbijten in Frankrijk, voor we het weten loop je je vertrouwde en mooie Spanje binnen. Toitoi kanjer! X Corrie
  7. Annette:
    Ha Paul,
    Gohsie wat een eind ben je al. Kan me haast niet voorstellen. Ik hoor je niet over blessures. Heb diepe bewondering. Maar. ... Frankrijk niet jouw land? Misschien had je andere route moeten nemen langs mijn favoriete stekje. Neen hoor, ik begrijp je liefde voor Spanje. Heerlijk vertrouwd. Nog effe doorstappen en je bent weer een beetje thuis.Fijne tocht vverder. Lieve groet, Annette
  8. K. Ruiter:
    23 mei 2015
    Ha mop, shit wat gaat dat snel, al weer bijna op de helft. Leuk dat je nu ook andere pelgrims tegenkomt. En dan slapen bij de nonnen, nou dan loop je toch gezegend weer de volgende 35 km ! Kijk al weer uit naar je volgende verhaal. Dikke knuffel xxx
  9. Joke Baars:
    23 mei 2015
    Hoi Paul, je loopt super!. Goed om je verhalen te lezen. Maar bejaarde nonnetjes en medelopers op leeftijd... mis je niet je jeudige klantjes? Op naar Bordeau, groet Joke
  10. Astrid en peter:
    23 mei 2015
    Wat ga je snel! Je lijkt zo goed in je ritme te zitten, ongelofelijk. Superleuk weer om je verhaal te lezen en je foto's te zien. Wat heb je toch met nonnen, Paul... Ze gaan niet per 'stuk'...:)
    Xxx heel veel sterkte weer en plezier met je enorme tocht,
    Astrid en Peter
  11. Peter Wijnschenk:
    Beste Paul
    Wat een prachtig verhaal ben blij dat alles zo goed gaat
    En top dat het weer zo mee zit op naar Spanje
  12. Petra Bouwmeester:
    Lieve Paultje
    respect hoor... ik vind het superknap van je ... geen verzuurde benen.. geen blaren if andere klachten ?? Ongelooflijk . .. ga vooral zo door...veel genieten... veel prachtige foto's maken .... leuke verhalen schrijven... en dat allemaal onder toeziend oog van ons allemaal ...toppie !!! Xx peet
  13. Barbara Schot:
    23 mei 2015
    Hoi Paul, zittend in de auto, rijdend vanuit BE naar NL, luisterend naar jouw cd, vraag ik me af hoe het je vergaat....En gevonden jouw reisblog. WAT KNAP!!!! Een en al bewondering en wat leuk/mooi om te lezen. Nog een mooie tijd! X Barbara
  14. Paul Stumpel:
    23 mei 2015
    Zo hé, wat een mooi verhaal. Bovendien wat een conditie, jij moet er al behoorlijk afgetraind uitzien. Iedereen denkt onderweg natuurlijk dat je pas net 50 bent! Nogmaals, gaaf om je te volgen, heel veel plezier sportman!
    Paul.
  15. Carmen:
    buona sera Paul,
    wat gaat contact houden toch makkelijk met de 'moderne' technologie! en zo snel en direct...moest aan de tijd denken van de "poste restante" ...toen brieven naar een postkantoor gestuurd werden waar ze dan door mij (eenmaal daar aangekomen) opgehaald moesten worden. 'Nieuws' was dan vaak al een paar weken oud! Maar ook dat had zijn eigen charme: de verwachting, de verrassing en zo..(ben blijkbaar een beetje nostalgisch vandaag!)
    blijf genieten en tot je volgende verhaal! ciao ciao xx
  16. Jolly:
    He Paul,
    Tjonge wat een kilometers maak je! En wat een bijzondere ontmoetingen steeds weer. Maak je af en toe foto's van de mensen of staan ze voor altijd in je geheugen gegrift. Ik denk het laatste.
    Ciao en lieve groet, Jolly
  17. Magda:
    Hoi Paul,

Knap hoor, dat je al bijna op de helft bent! Petje af! En wat gaat het dan opeens snel hè? 'Geniet' nog maar even van Frankrijk voordat je jouw geliefde vakantieland instapt. Sterkte met de volgende kilometers!
    groet, Magda
  18. Anieta:
    24 mei 2015
    Fantastisch Paul. Wat doe je het goed en wat vind ik het heerlijk om je verhalen te lezen. Succes! Groet, Anieta
  19. Guido Giling:
    24 mei 2015
    Lieve Paul. Wat een reis, dat loopt lekker...;-).
    En Spanje al in zicht! Genieten. Guido
  20. Wil hofmeijer:
    25 mei 2015
    Dag Paul, Wat een geweldige tocht. Het is echt avontuur. En het klinkt alsof je die onzekerheid van het begin totaal overwonnen hebt. Echt geweldig!
    Groet, Wil
  21. Marga & Aad:
    25 mei 2015
    Paul, mooi om je verhaal te lezen en we zijn erg blij met het kaartje, waarop we kunnen zien, welke route je loopt en wat voor afstand je al hebt afgelegd. Geweldig!!!
    Groeten, Aad en Marga
  22. Aad:
    Hoi Paul
    Wat gaat dat snel als je zelfs in de weekends grote afstanden maakt.Straks moet Peter eerder naar je toe komen omdat je er al bent.Die voeten van jou zijn bere sterk en de gezelligheid neemt alleen maar toe.Je komt deze week in een mooie streek dus we hopen dat je daar toch veel kan genieten.Die fransen neem je gewoon op de koop toe.Groetjes Aad en Richard
  23. Arianne:
    25 mei 2015
    Ha Paul, gisteren op TV een programma over mensen die de camino lopen, en hun verhalen. Een wereld op zich leek me....
    Ik vroeg me wel af in hoeverre jij je voelt passen tussen deze soms wel ietwat aparte types
    Maar wat een afstanden leg je af, geweldig! Ik denk dat ook voor jou geldt: niet het doel is het belangrijkste, maar het gaat (ook) om de weg er naartoe. Goede reis verder!
  24. Arianne:
  25. Loes Starreveld:
    dag Paul,

wat gaat het goed! En wat gaat het snel, alweer bijna op de helft! Ik geniet van je verhalen, verrassingen en prachtige foto's!!
    Fijn dat je bijna in Spanje bent
    xL
  26. Paul Römer:
    26 mei 2015
    Zo gaat-ie goed, Paul! Houdt je nek het goed? Je zult ook wel een aantal kilo's op de weg gelaten hebben, of niet? Hou je haaks, op naar Spanje!
  27. Brenda Brenda:
    26 mei 2015
    Heerlijk om je verhaal te lezen met de foto's erbij. Ik snap het " Frankrijk " verhaal helemaal! De eerste palmboomjippie.. O weg naar meer en Spanje ! Knap hoor zoals je het doet. Kus Brenda
  28. Hanneke:
    27 mei 2015
    Dag Paul, eindelijk gelukt om in te stappen op je reisblog, en gelijk helemaal verdiept geraakt in je avontuur. Van Peter hoorde ik natuurlijk wel hoe het me je ging, maar dit is vele malen beter. Wat schrijf je goed, je loopt in gedachten echt met je mee. Vanaf nu kan ik uitkijken naar je volgende verhaal, veel mooie wandeluren deze week, Hanneke
  29. Marina en Cor:
    28 mei 2015
    Wat ga je toch goed,bijzonder goed,erg goed,beregoed,maar jij ben dan ook super goed.
    Blijf genieten van alles.Doen wij ook.