Dag 1, Porto, Portugal

10 september 2019 - Porto, Portugal

Vanochtend erg vroeg op, zeg maar gerust vannacht. Om half drie ging mijn wekker, douchen, ontbijt en naar Tieneke. Een vriend van haar bracht ons naar Schiphol. Tieneke woont in dezelfde flat als waar wij wonen en ze besloot ongeveer gelijk met mij dat ze ook de camino wilde gaan lopen, en boekte toevallig ook nog eens een vlucht op bijna dezelfde tijd, zij naar Sevilla in Spanje en ik naar Porto. De vlucht verliep verder prima, we kwamen een klein half uur te vroeg aan. De metro duurde even maar zette me niet ver van het hotel af. Niet dat ik daar wat aan had want ik mocht pas om drie uur vanmiddag naar mijn kamer. Wel mocht ik mijn rugzak daar neerzetten. Ik heb me wel vermaakt in Porto. Een mooie, oude, rijke stad. Ik heb wat rondgelopen, de kathedraal bekeken en daar mijn eerste stempel gehaald. Ik heb ook een rondvaart over de Douro gemaakt, een mooie brede rivier met enorme bruggen. Jammer alleen dat de verhaaltjes erbij in het Portugees werden gehouden en niet in een andere taal. Nou weet ik nog niks over de bruggen en over sommige gebouwen. Nou ja, het was wel een mooi plaatje op dat water. Trouwens, dat Portugees is me wel een taaltje. Het klinkt alsof ze een paaltje op hun tong hebben en daar elk woord om heen slingeren voor het naar buiten komt. Ik versta er niks van in elk geval. Een enkele keer hoor ik een woord dat ik uit het Spaans ken. Leuk zo’n stad bekijken maar wat ik mis is iemand om te delen. Dat hele “tjonge, moet je dat zien” of “zo hé, dat is prachtig” is er niet bij als je alleen rondzwerft. Ik zal blij zijn als ik morgen de tocht ga beginnen, dan ben je bezig. Ik was om een uur of half vier op de hotelkamer na al weer flink verdwaald te zijn. Ik heb mijn benen omhoog gegooid en heb mijn tocht voor de komende dagen uitgezet. Voor morgen heb ik een herberg besproken, ik weet nog steeds niet of het druk is met pelgrims. Donderdag en vrijdag staan er twee lange etappes op het programma maar ik heb besloten die in drie dagen te gaan doen, de hele trip duurt dan 12 dagen i.p.v. 11, dan hou ik nog steeds 2 dagen over in Santiago.

OK, ik ga nog wat foto’s hier bij doen, mijn rugzak in orde maken en vroeg naar bed.

Tot morgen, bom caminho

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Caroline:
    Ha Paul,
    Ik wens je veel plezier en succes toe. Thnx 4 the updates. Zo loop ik in gedachten met je mee. #omdenken ;-)
    Hartelijke groet,
    Caroline R4D
  2. Reggy:
    Veel plezier Paul, en wat betreft dat niet kunnen delen ...... zo herkenbaar ☺️
  3. Louise:
    10 september 2019
    Paul, geniet van je nieuwe avontuur. Groeten
  4. Brenda Brenda:
    10 september 2019
    Paul geniet van je nieuwe avontuur, zal ook vast heerlijk zijn. Nu nog lekker weer daar.. liefs Brenda
  5. Karin:
    10 september 2019
    Succes Paul, voorlopig geen Sissy Boy croissants voor jou maar wel avontuur en andere dingen om van te genieten! Enjoy!
  6. Anne:
    10 september 2019
    Ja, dat Portugees is onverstaanbaar. Mooie foto’s Paul! Goede tocht gewenst.
  7. Tineke Kalis:
    10 september 2019
    Prachtig fotoos Paolo! Ja Portugees moet je 'aan wennen' hahaha. I baal dat ik nog steeds niet ga lopen. Vandaag met slechts 5 kg heeft mn schouder nog meer genekt. Pfht. Vrees dat rust niet helpt in mijn geval. Dus een beetje jaloers dat jij lekker kunt plannen. Geniet er maar van! Big hug Tien
  8. Marianne.:
    11 september 2019
    Heel veel liefs vanuit Duitsland. Wilde dat ik die camino lopen kon . Heel veel succes.
  9. Saskia Van der kreke:
    Mooi begin, Paul! Succes vandaag! xx
  10. Toke:
    11 september 2019
    Ha Paul, de kop is er af. Het echte werk gaat beginnen. Veel plezier!!! Hier mis je niets, het regent pijpenstelen.....
  11. Ramon:
    Geniet ervan Paul!
  12. Aleida Mulder:
    Hoi Paul,
    Mooie foto’s! De start is er weer. Succes en leuk dat we weer mee op reis met je mogen :)
  13. Mireille:
    11 september 2019
    Hoi Paul, een mooie aanloop in Porto gemaakt zie ik. Veel succes met je eerste wandeldag!
  14. Karl Ulrich:
    11 september 2019
    Hoi Jongen, heel veel succes , hoop dat je genoeg muziek bij je hebt. Vandaag herfst hier.👍
  15. Mayke:
    Heerlijk Paulus,
    Lekker op pad op weg naar nieuwe avonturen. Je mist hier niks aan het weer dus ik zou zeggen laat de zon branden op je bol, verwen jezelf af en toe met een lekker drankje en heerlijke hap, kijk om je heen en luister naar die prachtige taal.
    Benieuwd naar onderweg kiekjes, ik ben wel eens in binnenland Portugal geweest wat erg droog was maar hoop dat je door mooie landschappen loopt. Fotos!!

Hele dikke kussen, zet m op en bij terugkomst snel een afspraak met Paula om bij te kletsen!

Liefs Mayke
  16. Karin:
    11 september 2019
    Hoi mop, ziet er mooi uit daar!! Hoop dat je onderweg leuke mensen tegen gaat komen om je ervaringen mee te delen. En anders zijn er altijd onze berichtjes nog 😁. Heel veel plezier. Kijk al uit naar je volgende verhaal xxx
  17. Elle:
    Hoi Paul, ik wens je veel succes en geniet! Liefs Elle
  18. Aad:
    11 september 2019
    mooi Paul,al die blauwe tegels,dan weet je dat je in Portugal bent.Die taal went na een paar dagen en de krant daar lezen helpt nog meer.Succes.Aad&Richard
  19. Astrid:
    Hoi Paul,
    Wat leuk en bijzonder dat je weer op pad gaat, oh sorry, al op pad bent!! Dat wordt met handen en voeten praten daar, want Portugees lijkt me idd onverstaanbaar! 🤪
    Wat een mooi 1e verhaal had je geschreven. Heel veel plezier en succes met je tocht, Xxx Astrid en Peter
  20. Ruud Douma:
    11 september 2019
    Lieve Paul, deze volzin heb ik vandaag al vele malen gelezen: 'Het klinkt alsof ze een paaltje op hun tong hebben en daar elk woord om heen slingeren voor het naar buiten komt'. Geniet van je reis! P.S. Zit er ook W5 in je bagage?