Dag 2, Porto - Vilarinho 25.8 km

11 september 2019 - Vairão, Portugal

Nou, dat klinkt wel prachtig, 25.8 km maar zo mooi was het niet hoor. Het routeboekje raadde aan om de eerste 12 km over te slaan en voor dat stuk de metro te nemen. Het bespaarde een groot industrieel gebied en een paar behoorlijk gevaarlijke oversteken op zeer drukke wegen. Dat heb ik dus maar gedaan. Vlak bij het hotel waar ik mijn eerste nacht doorbracht is het metrostation en na zo’n 20 minuten later stapte ik uit waar ik zijn moest. De route van vandaag was niet heel mooi en soms ronduit eng te noemen. Smalle wegen met aan weerszijden muren of hoge wallen en geen voetgangersdeel. Je liep dus op de weg met soms auto’s die rakelings langs je reden. Nou ja, kijk maar naar de foto’s. Op het station in Porto kwam ik verschillende mensen tegen met rugzakken waar jacobsschelpen aanhingen. Een ploeg nam een heel andere metro, die gingen waarschijnlijk langs de kust lopen en een oudere man stapte in dezelfde metro als ik maar hij stapte een paar haltes eerder uit. Ik ben hem later vandaag nog een paar keer tegengekomen en we hebben een praatje gemaakt. Hij is Fransman en had in het noorden van Spanje al delen gelopen met zijn vrouw. Zij is twee jaar geleden overleden en nu loopt hij alleen. Onderweg ben ik ook nog twee Hollandse vrouwen tegengekomen maar dat waren niet van die praters. Ze liepen een deel van de camino omdat ze gewoon samen wilden wandelen. Moet kunnen. De route was dus minder door de gevaarlijke wegen maar ook door de kinderkopjes waar je op liep, een beetje wiebelig lopen was het wel. Wat wel meewerkte was het weer, prachtige strakblauwe lucht en een heerlijk briesje. Gelukkig had ik me goed ingesmeerd. Wat me opviel na 4.5 jaar was hoe snel je weer in het ritme zit van het lopen. Ik hang mijn rugzak om en zet de eerste voet vooruit en gaan. Heerlijk. Ik ben wat makkelijker in het lopen geworden, zie ik een cafe stop ik om koffie te drinken en even te gaan zitten. Verder vind ik het lopen zo heerlijk relaxed. Je ziet wat in de verte, dat komt heel langzaam dichterbij je bekijkt het en je loopt door. Zalig. Met muziek lopen kon echt niet vandaag. Veel te gevaarlijk, ik had mijn aandacht echt bij het verkeer nodig. De route is trouwens waanzinnig goed aangegeven, zelfs ik kan niet mislopen.

Ik wil iedereen bedanken voor de lieve en leuke reacties op mijn stukje van gisteren, obrigado

Tot morgen, Paul, Bom Caminho

1. Mayke:
    11 september 2019
    Nou Paulus wordt nog niet echt warm van de foto’s, wel van je verhaal dus dat scheelt dan weer. Wat kan je toch mooi een beeld schetsen van waar je bent. Fijn te lezen. Zet m op morgen en pas goed op!!
    Xx
  2. Marjanne Roggeveen:
    11 september 2019
    Wat een mooie stijl van schrijven heb je toch Paul, ik begrijp dat je weer heerlijk aan het genieten bent!
    Ik kan niet wachten op het vervolg....
    Liefs, Marjanne
  3. GM:
    11 september 2019
    Wat heb je een gemakkelijk karakter gekregen, Paul! Blijf goed uitkijken met oversteken, verder veel plezier en koopkracht gewenst, vanuit het Zwarte Woud! GM
  4. Magda:
    11 september 2019
    Verstandig om niet over de drukke wegen over te steken. En dan best jammer als de rest eigenlijk ook niet heel veilig is. Gelukkig heb je goed opgelet en vooral ook genoten! Keep on going!
  5. Saskia Van der kreke:
    11 september 2019
    Wat heb je dat mooi omschreven, Paul. Heerlijk om te lezen.
    Morgen weer succes. Doe wel voorzichtig morgen. xx
  6. As:
    Top geschreven!
    Lopen lijkt net leven: genieten en af en toe wat gevaarlijk..
    Good luck.
  7. Tineke Kalis:
    11 september 2019
    Onze eerste dag zit erop Paolo ;-) Goed verhaal, geeft denk ik echt weer hoe het was. Kan me er natuurlijk veel bij voorstellen omdat ik gelijktijdig met je oploop, alleen zuid oostelijker.
    De ene voet voor de andere. Hoe simpel kan het zijn he? En denken cq piekeren? Niks. Kijken, benoemen, fotootje nemen en door maar weer. Ik had gelukkig maar 1 auto circuit dat ik moest ronden, te erg. Vijf keer naar links kijken, 6x naar rechts en dan blijkt er nog een derde kant te zijn waar auto's vandaan komen. Heftig.
    Ook proviand ingeslagen voor de etappe van morgen? Is ie lang? De mijne 18 km, valt mee ( huh?)
    Nou trusten voor zo, misschien slaap je aal wel.. morgen vroeg lopen, anders echt te heet zegt de vrouw des huizes, Pilar. Un abrazo muy fuerte , Paolo xxx Tien😉💚
  8. Karl Ulrich:
    12 september 2019
    Hoi Paul, wat een geluk dat je de metro kon nemen, kan je niet meer stukken met het openbaar vervoer doen? Ha ha😀loop ze vandaag en veel plezier!
  9. Carmen salvador:
    12 september 2019
    Inderdaad...Wat een lucht! En je verhaal is -als gewoonlijk- heerlijk om te lezen. Kusjes uit Italië😘😘😘 en een goed vervolg toegewenst👍👋
  10. Henk:
    Hoi Paul!
    Je zit al weer lekker in de flow zo te horen. Blijft genieten!
  11. Aad:
    mooie schaduw foto Paul.