Dag 14, Padrón - Santiago de Compostela, 24 km

23 september 2019 - Santiago de Compostela, Spanje

De laatste wandeldag. Na een prima nachtrust vertrok ik om half acht uit de herberg. Gisteren, bij een wandeling door Padrón kwam ik langs een barretje op de route, vlak achter de herberg. De uitbater van de bar stond buiten en applaudisseerde naar elke pelgrim en schudde de hand. Zo ook bij mij. Hij vertelde dat hij de volgende morgen al om 5 uur al open was en me graag ontving voor een kop koffie. Ik dus vanochtend naar binnen en een koffie     en een broodje besteld. Er zaten ook nog drie vrouwen. Toen de eerste wegging kreeg ze een omhelzing met zoen op de wang, vervolgens een applaus en veel “bon camino”, nummer twee kreeg dezelfde behandeling en nummer drie ook. In deze tijden van “me too” lijkt me dat niet zo handig maar hij deed het met zoveel enthousiasme dat ik er moeilijk iets verkeerds bij kon denken. Toen ik wegging dacht ik dat ik alleen een handdruk zou krijgen maar nee hoor, ik kreeg dezelfde behandeling, een flinke hug en een zoen op de wang. Mijn uitgestoken hand kon ik onverrichterzake weer laten hangen. De route was verder niet zo bijzonder, veel bebouwing en weinig natuur. Ik denk dat ik een uur bos en boerenland te zien kreeg. Verder eerst de wijken van Padrón uit, toen verspreid staande boerderijen en hoe dichter ik bij Santiago kwam hoe luxer de huizen. Daarna de buitenwijken van Santiago, grote, grauwe flats. Eindelijk, na veel lopen de oude binnenstad met de kathedraal. Onderweg langs een treinstation en een busstation gelopen waar veel mensen (maandag) stonden te wachten. Ik verbaasde me even over het feit dat ik liep terwijl ik ook met de trein of bus had kunnen gaan. Ik kwam al snel tot de conclusie dat lopen een vanzelfsprekendheid voor me is en andere manieren om er te komen “nicht im Frage” kwamen. Op het grote plein voor de kathedraal aankomen was niet zo emotioneel als vier en een half jaar geleden, een beetje “been there, done that”. Peter was er natuurlijk niet om me op te wachten en de drie vrouwen Sarah, Brooke en Titti waren er ook niet bij. De laatste drie kilometer heb ik met Barbara en haar vriend Jan Peter gelopen, twee mensen die ik al eerder was tegengekomen. We hebben foto’s van ons voor de kathedraal genomen en zijn toen op zoek gegaan naar ons onderkomen. Ik kom ze morgen wel weer tegen. Ik zei net dat ik minder emotioneel ben bij het aankomen dan de eerste keer maar dat wil niet zeggen dat ik niet hartstikke trots ben op mezelf, 245 km lopen in 12 dagen is niet niks

hasta mañana, Paul

1. Marjanne Roggeveen:
    23 september 2019
    Je mag met reden trots op jezelf zijn Paul, je bent een topper!
    Geniet van de laatste momenten, liefs, Marjanne
  2. GM:
    Ben trots op jou, Paul! Voor mij ben je, even, het LICHT, goed gedaan, jongen🤓
  3. Caroline:
    🌞👍🏼kanjerrrr 😘
    Gr cd
  4. Magda:
    23 september 2019
    Je mag trots op jezelf zijn! Knap gedaan!
  5. S&P:
    23 september 2019
    Ik doe het je ook niet na hoor Paul, groots!
    Geniet van de laatste intense momenten en eenmaal thuis lekker even decadent.
    Bestel een Ubertje voor de croissants bij Sissy Boy.
  6. Aline:
    Goed gedaan Paul! Bravo!
  7. Henk:
    23 september 2019
    Knap van je! Alweer super gedaan!
  8. Jos de Vaan:
    23 september 2019
    Proficiat met je tweede camino.👌⚘
  9. K. Ruiter:
    Kanjer, je hebt 't weer gedaan!! Mag je zeker trots op zijn 😘😘😘
    (broekje verdient inderdaad niet de schoonheidsprijs 🤣).
    Dikke knuffel xxx
  10. K. Ruiter:
    23 september 2019
    Kanjer, je hebt 't weer gedaan. Kan je zeker trots op zijn! (broekje verdient inderdaad niet de schoonheidsprijs 😂).
    Dikke knuffel 😘😘😘
  11. Louise:
    23 september 2019
    Alweer een geweldige prestatie, je laat het door jouw manier van schrijven zo lichtjes overkomen, maar het is echt heel goed. Ga lekker nagenieten, gooi die oude broek weg .
  12. As:
    23 september 2019
    Gefeliciteerd stoere Paul! Doorzetter! De herbergier heeft gelijk: zoenen en applaus!!
    Kisses, as
  13. Arianne:
    23 september 2019
    Gefeliciteerd, mooi gedaan. Het lopen van de kilometers, maar ook het genieten van de kleine en grotere dingen onderweg, je positieve kijk op de dingen en natuurlijk je dagelijkse schrijfsels. Die ga ik missen😊
  14. Marianne.:
    23 september 2019
    Je hebt het weer gedaan Paul. Super.
  15. Anne:
    Proficiat Paul! Knap volbracht. Ik zal je verhalen missen.🥇👏💐
  16. Ramon:
    23 september 2019
    Mooi gedaan Paul! Ik zal de dagelijkse verhalen gaan missen en ik zie bij de andere reacties dat ik niet de enige ben. Gefeliciteerd!
  17. Aleida Mulder:
    23 september 2019
    245 km, het is niet niks. Deze kun je weer bijschrijven op je palmares. Dank dat je me weer deelgenoot hebt gemaakt van je reis.
  18. Joke:
    23 september 2019
    Top, gefeliciteerd met je prestatie!
    Op naar een volgende route en meer verhalen....
  19. Astrid:
    23 september 2019
    Wat fantastisch gedaan en volop van kunnen genieten ook zo te lezen! 🥇🏆👍 🌼
    Vandaag hebben Peter en ik 10 km gelopen omdat we in Genève zijn en Floris te voet gingen opzoeken op Cern, maar dat vond ik al een heel (rot)eind lopen... onderweg hebben we het er dan ook over dat jij gewoon 3x zo ver loopt... nou ja, wij zijn dus watjes.
    Het was hartstikke leuk om je te volgen, kus van ons en goeie reis naar A’dam
  20. Annette van Zijp:
    Ha Paul,
    Wat een prestatie weer. Van harte gefeliciteerd. Ga je verhalen missen.
    Lieve groet, Annette
  21. Petra Bouwmeester:
    23 september 2019
    En of je trots mag zijn .... en zo te lezen zijn er heel veel mensen trots op jou... je bent een bikkel en een topper... goed gedaan en nu lekker genieten van de rust ... veel plezier Paul het was weer een waar genoegen je verhalen te lezen xx
  22. Toke:
    24 september 2019
    Superrrr Paulus!! Gefeliciteerd, je hebt het weer geflikt. En belangrijker... Je hebt er van genoten.
    Helaas nu geen verhaaltje meer voor het slapen gaan voor mij!
    Je broek kan aan de vlaggenstok, missie helemaal geslaagd!!!
  23. Tineke Kalis:
    24 september 2019
    Dat broekje! God wat heeft dat je dwars gezeten: weg ermee hahaha! Het idee dat je straks weggaat.. :-( .. mi compagnero de camino. .. ik ga je missen 😍😘
  24. Loes Starreveld:
    24 september 2019
    Wat een topprestatie heb je weer neergezet Paul!! Je mag zeker trots op jezelf zijn. Jammer dat het dagelijkse verslag weer ten einde is. Ik heb je met veel plezier gevolgd. 💐😘
  25. Karin Peperkamp:
    24 september 2019
    He did it. Gefeliciteerd. Dank je wel voor je levendige reisverslagen elke dag. Het was een plezier om je te volgen.
  26. Bea:
    24 september 2019
    Paul, heel goed gedaan. Wat een mooie ervaringen weer...

Ik heb genoten van je berichtjes, dank je, liefs
  27. Karl Ulrich:
    25 september 2019
    Hee eerdere versie niet geplaatst, Paul gefeliciteerd! Ik ben blij dat je hetzelf zo leuk vond. Voor wat betreft die broek, ik zou hem mee terug nemen, en in een glazen kistje doen, een soort relikwie , kaartje erbij een mooi aandenken!😂 goeie terugreis en tot bij Orff!