Dag 15 en 16, Santiago de Compostela

25 september 2019 - Santiago de Compostela, Spanje

TToen ik gisterochtend wakker werd was het geen kwestie van opstaan want voorwaarts maar kon ik nog even blijven liggen ik hoefde niet meer voorwaarts. Opgestaan en mijn rugzak gepakt. Ik zat in een klein, eenvoudig pension en daar moest ik weer weg naar het appartement dat ik  voor twee dagen geboekt had. Twee hele dagen in Santiago, wat een luxe. Ik mocht mijn rugzak in het pension achterlaten tot ‘smiddags. Ik liep naar buiten en bedacht me dat ik wel een eind wilde lopen, gewoon om af te kicken. Ik ben naar een groot winkelcentrum gegaan (ben ik gek op) en heb daar wat rondgekeken. Vervolgens naar een ander centrum, beiden lagen een eind buiten de stad. Wat is leuker dan je eindbestemming bereiken? Deze twee keer bereiken. Weer zag ik van ver weg de kathedraal. Toen ik weer terug was had ik bijna drie uur gelopen. Ik had nog tijd om mijn compostela te halen, de oorkonde die je krijgt als je een camino hebt gelopen. Vier en een half jaar geleden ging dat vrij eenvoudig, nu was het bureaucratischer. Je kunt ‘sochtends in de rij gaan staan voor een nummertje en dan kun je in de loop van de dag terugkomen om de compostela op te halen. Ik denk niet dat ik het ga doen. Ik trof daar de Schotse moeder en dochter. Moeder was erg boos over de gang van zaken daar. We hebben het maar weggelachen en er een biertje op gedronken. Tijdens dat biertje werd ze weer erg boos over de brexit waar ze fel tegenstander van is (dochter ook). We hebben er erg om moeten lachen na een flinke uitbarsting van haar. Om vier uur naar mijn nieuwe onderkomen gegaan, een heel lieve, gloednieuwe studio, met zorg ingericht en lekker rustig. Vandaag heb ik niet veel bijzonders gedaan. Door de stad gelopen, wat lekkere dingen gekocht voor thuis, museum in, museum uit. Wat ik erg mooi vond was een winkel met prachtig aardewerk in de hoofdkleuren wit en blauw. Kijk zelf eens op http://www.sargadelos.com. Trouwens, het museum van de kathedraal is ook prachtig. Santiago is een mooie stad, tenminste dat oude deel. Dat is niet zo groot, een dag en je hebt het wel gezien. Qua toeristendrukte lijkt het erg op Amsterdam alleen rugzakken i.p.v. rolkoffers. Als je niet allergisch bent voor miljoenen pelgrims met hun vreselijke kleding (m/v), hun tikkende wandelstokken en rugzakken, duizenden souvenirwinkeltjes en restaurants met vaak niet al te best eten zou ik de stad zeker een keer bezoeken. Wat me erg opviel waren de vele bedelaars (m/v) die op hun knieën, hoofd gebogen en bekertje hoog langs de straten zitten. Sommigen zo nederig dat je bijna verwacht dat ze onder de tegel kruipen waar ze op zitten.

Het zit er op. Zo ga ik mijn rugzak pakken want morgenochtend om vijf uur moet ik op het vliegveld zijn, om zeven uur vertrek ik. Ik heb een geweldige tijd gehad, een aantal leuke mensen ontmoet. Blijvende vriendschappen zijn er niet uit voort gevloeid maar dat hoeft ook niet. Het feit dat je na een zware wandeldag even je ei kwijt kon of in een herberg kon lachen samen is voldoende. Elke dag was weer anders en bracht me naar nieuwe bestemmingen. Dat ging langzaam maar dat maakt het wandelen juist zo prettig. Ik heb enorm geluk gehad met het weer, een paar dagen was het zeer warm, een dag regen en de laatste twee wandeldagen was het bewolkt. Op de hete dagen na was de temperatuur prima.

Tot slot wil ik jullie vooral danken voor het lezen van mijn verhaaltjes en voor de geweldige reacties die ik heb ontvangen. Zo’n lijntje met het thuisfront vond ik erg belangrijk. Peter belde natuurlijk dagelijks maar jullie waren ook erg aanwezig. Muchas gracias.

Paul

1. Marjanne Roggeveen:
    25 september 2019
    Jammer dat het er al weer op zit Paul, maar ook heerlijk als je straks weer terug bent in Amsterdam.
    Ik wens je voor morgen een goede vlucht en zal je boeiende verhalen zeker missen!

Veel liefs, Marjanne
  2. Marianne.:
    25 september 2019
    Wat geweldig dat je zo fijn hebt gelopen Paul. Dit was zeker de moeite waard. Je zult er nog lang op teren. Maar denk niet dat de eerste camino zo was. Het ga je goed. Naar huis gaan is ook heerlijk.
  3. Karin:
    25 september 2019
    Fijn dat je genoten hebt! Bedankt voor je leuke verhalen. Toch weer een mooie prestatie neergezet... Ik zie je spoedig wanneer je je eerste dagelijkse behoefte bij SB komt kopen ; )
    Have a safe flight!
  4. Tineke Kalis:
    25 september 2019
    Was gezellig Paolo. Je bent een kanjer met je discipline!!! Goed gedaan! Ik ga dat niet opbrengen voor langere tijd. Morgen met de bus naar Caceres. Goeie vlucht morgen en safe home! Un abrazo muy fuerte 💛💚👊💋
  5. Annette van Zijp:
    Wel thuis en tot ziens!

Lieve groet, Annette
  6. Petra Bouwmeester:
    25 september 2019
    Het was absoluut geen straf om je verhaaltjes te lezen ..ik ga ze missen en kijk uit naar de volgende serie😉 want ik heb zo een gevoel dat je vast nog eens een keer zoiets als dit gaat doen .. dankjewel voor het delen van je avonturen en tot horens. Xx
  7. GM:
    25 september 2019
    ¡De nada, que tengas un buen viaje a casa y saluda a Peter!
  8. Anne:
    25 september 2019
    Dankjewel Paul, voor je mooie verhalen. Ik heb ervan genoten. En jij bent een kanjer.
    En nu naar huis. Goede terugreis!
  9. Louise:
    25 september 2019
    Wat fijn dat je zo genoten hebt, ik heb ook zo genoten van jouw verhalen. Dag na dag meebeleven. En nu moet ik afkicken.....Dankjewel, goede reis naar huis.
  10. Caroline:
    25 september 2019
    Kanjerr. Fijn dat je vele leuke herinneringen hebt verzameld. Kun je voorlopig weer ff vooruit. Hasta luego!
    <3 cd
  11. Clarien:
    25 september 2019
    Je hebt het volbracht, Paul. Fantastico. En het thuisfront heeft genoten van je reisverhalen, dank je wel. Lieve groet en tot ziens.
  12. Aleida Mulder:
    25 september 2019
    Dank Paul dat ik weer mee mocht lopen. Het blijft een daad van formaat. Hoop je gauw weer te zien.
  13. Daniëlle:
    26 september 2019
    Ha Paul,
    Was leuk je verhalen weer te lezen! Leuk om eens over een andere route te horen.
    Groet Daniëlle
  14. Astrid:
    26 september 2019
    Goede reis naar huis! ✈️ Je hebt een fantastische tocht gemaakt🌞! Heerlijk door de natuur. (Dat wordt even wennen thuis... kijk maar niet op het weerbericht...)
    Liefs van ons XX