Via de la Plata, 10 april 2022

10 april 2022 - Calzada de Valdunciel, Spanje

Dinsdag is het een jaar geleden dat ik een nieuwe heup kreeg, een zeer voorspoedig verlopen operatie. Na een paar weken leek het mis te gaan, de andere heup begon op te spelen, ik kon geen 100 meter meer lopen. Daar baalde ik goed van. Op mijn verlanglijstje stond nog steeds minstens een lange wandeling. Karl, mijn beste vriend sinds 1974, heeft me erg aangespoord er zoveel mogelijk aan te doen zodat ik weer aan de wandel kon. Dat is gelukt, na een paar weken kon ik weer goed lopen en nog een paar weken later liep ik zo goed als pijnvrij. Nu loop ik helemaal pijnvrij, de heupen doen het weer goed. Karl is op 5 november overleden. Met zijn familie heb ik afgesproken dat ik deze wandeltocht aan hem opdraag. Ik mis hem en denk elke dag wel een keer aan hem. Deze tocht, die ik alleen maak, geeft me de tijd en ruimte om ook wat aan rouw te doen. Vanochtend vroeg naar Madrid gevlogen. De onvolprezen Tieneke had uitgezocht hoe ik met een bus van het vliegveld naar het busstation kon komen. Ik kwam om half drie ongeveer in Salamanca aan. Ik had (ook weer van Tieneke) gehoord dat wandelen uit Salamanca niet erg inspirerend zou zijn, woonwijken en een industriegebied zouden mijn deel worden, geen aanlokkelijk vooruitzicht. Het kostte me dan ook niet veel moeite te beslissen dit stuk dan maar over te slaan. Een bus op zondag reed sporadisch dus werd het een taxi. Ik zit nu in een hotelletje in Calzada de Valdunciel, een aardig dorp even buiten Salamanca. Het is prachtig weer, zelfs warm te noemen. Morgenochtend begin ik te lopen, van hier naar El Cubo Del Vino, zo’n 20 km verder. Ik hoop op net zo’n mooi weer als nu.

1. Loes Starreveld:
    10 april 2022
    Paul wat fantastisch dat je weer aan het lopen bent! Hoewel de aanleiding wel verdrietig is zal het je vast wel weer veel gaan brengen. Heel erg leuk om je weer te volgen!
    Liefs Loes
  2. Arianne:
    10 april 2022
    Ha Paul, wat fijn om weer reisverhalen van jou te lezen! Alleen wandelen doet inderdaad goede dingen voor je geest. Mooi dat je je tocht aan Karl opdraagt. Heb een goede wandeldag morgen!
  3. S&P:
    Geweldig Paul,
    We zijn elkaar een beetje uit het oog verloren, ook mede dat we niet meer op het KNSM eiland wonen maar ik vind het héél leuk om deel te nemen van je verslag betreffende je ervaringen.
    Je blijft tenslotte een man naar m’n hart.
    Niet tegen m’n Sylletje zeggen hoor. 🤪
    Weer een mooie uitdaging man en met een prachtig doel.
  4. Godfried:
    10 april 2022
    Mooi Paul, ik denk aan je, en zal je af en toe wat ‘flamenco’ sturen om de stemming erin te houden☀️
  5. Astrid:
    10 april 2022
    Wat een mooie tocht ga je weer ondernemen! Lenteweer om te lopen en Karl reist in je gedachten mee… dat moet een bijzondere tijd worden…
    We wensen je veel liefs, veel genieten en weinig blaren.
    Xx Astrid en Peter
  6. Reggy:
    10 april 2022
    Ik wist vaag dat je nog een keer wilde lopen maar wist niet dat dat nu was. Jammer dat ik geen gedag heb kunnen zeggen. Dus bij deze wil ik je een fantastische reis wensen en ik ga je volgen.
    Tot gauw!!!
  7. Marjanne:
    10 april 2022
    Paul wat geweldig dat je weer zo’n tocht kunt ondernemen! En mooi dat je Karl in gedachten met je meeneemt!
    Ik verheug me op het verdere verslag, heel veel succes lieve Paul!
  8. Hans Ulrich:
    10 april 2022
    Paul heel plezier en succes
  9. As:
    10 april 2022
    Lieve Paul, vanuit L a Herradura moedig ik je aan. Iedere dag weer!.En hoop ik dat je je leuke camisetas draagt. En dat je geniet.
  10. Petra Bouwmeester:
    10 april 2022
    Jeetje Paul wat stoer van je .. petje af hoor .. ik ga je met heel veel plezier weer volgen ... jij kunt dit ..heel veel succes en hopelijk toch ook veel plezier!
  11. Magda:
    10 april 2022
    Prachtig verhaal Paul. En wat mooi om Karl hiermee te gedenken, en te rouwen. Ik wens je mooie wandeldagen en heel veel sterkte. Maar uiteraard ook veel plezier
  12. Jos de Vaan:
    10 april 2022
    Heel veel succes met deze wandeling en ook deze wandeling van jou zal ik weer gaan volgen.
  13. Aleida Mulder:
    10 april 2022
    Wat fijn dat je weer op pad gaat en neem Karl met je mee. Dank dat we deelgenoot mogen zijn.
  14. Louise:
    10 april 2022
    Paul, wat fijn dat je weer aan de wandel bent. Het is inspirerend om te lezen dat je deze tocht opdraagt aan Karl. Oefenen in loslaten stap voor stap, niet alleen zere voeten maar zeker ook hartzeer. Warme groet
  15. Saskia Van der kreke:
    11 april 2022
    Lieve Paul, daar ga je weer. Voor je zelf en voor Karl. Wat ben je toch een stoere man. Paul een hele mooi tijd, veel wandel plezier en Karl zal trots op je zijn. Xxx
  16. Joke Baars:
    11 april 2022
    Een mooie tocht toegewenst.
    We zullen van je verhalen genieten

Groet en kus
    Joke
  17. Marga & Aad:
    11 april 2022
    Geweldig Paul, dat je deze tocht onderneemt! Dikke knuffel van Marga & mij.
  18. Aad:
    11 april 2022
    Karl en je heup zorgen voor een nieuwe uitdaging in je leven en als jij ergens voor gaat gebeurd het ook.Veel plezier en je 1ste foto’s brengen ons al in de mood.Groetjes Aad&Richard
  19. K. Ruiter:
    11 april 2022
    He maatje, wat fijn om te lezen dat je weer aan het wandelen bent. En dan ook nog een gedenkwaardige tocht. Karl zall in je gedachten met je mee wandelen. Veel wandelplezier, dikke knuffel Kaars 😘
  20. Marieke:
    11 april 2022
    Geniet ervan Paul, een prachtige gedachte dat je dit avontuur opdraagt aan mijn lieve oom. Ik kijk uit naar jouw verhalen. Liefs Marieke
  21. Karin Peperkamp:
    Hallo Paul,

Wat is t toch leuk om steeds deelgenoot te mogen zijn van jouw voettochten. En een beetje ook van je leven. Goed dat je beide heupen weer doen wat jij wil en je deze derde tocht (naar Compostela neem ik aan?) weer kan ondernemen. In nagedachtenis van je vriend.
    Heel veel wandel plezier gewenst.

Ikzelf ben van plan om volgend jaar mei jouw tweede toch vanaf Porto ook te gaan lopen. Dus als je terug bent wil ik heel graag een keer met je afspreken voor tips van een ervaringsdeskundige 😀.

Zonnige groet, Karin
  22. Paul:
    11 april 2022
    Leuk, Porto vond ik echt een succes, een mooie route, één zware etappe (een deel). Ik ga nu niet naar Santiago de Compostella, daar ben ik 2 keer geweest en heb het nu wel gezien. Maar we spreken elkaar wel tegen de tijd dat je vertrekt