Dag 4, Pedra Furada - Portela de Tamel, 21.3 km

13 september 2019 - Balugães, Portugal

Zo’n 5 jaar geleden ging ik naar de winkel van het genootschap van St. Jacob in Utrecht om me te laten informeren over een paar praktische zaken. Een van mijn vragen was: hoe train je voor een tocht te voet van zo'n 2400 km. De man haalde zijn schouders op, "daar kun je niet voor trainen, de eerste loopdag is de eerste training". Dat bleek te kloppen, ook nu weer. Na de eerste dag had ik een stijfheid in mijn onderrug, die is nu over. Na de tweede dag had ik een lichte stijfheid in mijn bovenbenen van de klimmers gisteren, dat is nu over. Ik loop steeds makkelijker. Vanochtend vroeg gestart, om 8 uur. Veel pelgrims zijn dan al lang onderweg maar ik doe het meestal rustig aan. Dat is nog iets dat ik nu, na 3 dagen, merk, ik loop steeds rustiger, het is geen wedstrijd. Als ik zin heb om te rusten dan doe ik dat, als ik een praatje wil maken kijk ik niet steeds op mijn horloge om te zien of ik niet snel verder moet. Toen ik vanochtend zo'n 3 kwartier gelopen had kwam ik langs een kraantje waar grondwater uitkwam. Het zou een heilzame werking op mensen hebben. Aangezien ik ook tot dat ras behoor heb ik mijn handdoekje nat gemaakt en om mijn nek gehangen, het was ook vrijdag de 13de vandaag dus je moet de goden niet verzoeken. Het heeft geholpen, lichamelijk is me niets overkomen, wel ben ik mijn hoed kwijtgeraakt. Of dat water dit ook had kunnen voorkomen weet ik niet, gelukkig heb ik nog een pet bij me. Verder weer een mooie tocht, minder natuur dan gisteren. Het was nu een bijna aaneengesloten lint van dorpjes, sommige mooi, sommige niet. Barcelos is een erg leuk stadje, mooie winkels en leuke pleinen. Onderweg probeerde een Franse vrouw een praatje met me aan te knopen maar zij sprak alleen Frans en ik alleen geen Frans. Even later lukte het wel met een moeder en dochter uit Schotland. Kort nadat we elkaar ontmoeten vonden we een cafe met terras en daar hebben we een hele tijd zitten kletsen. Mede daardoor was ik laat bij mijn slaapplaats. Een andere reden dat ik laat was kwam door het vreselijk warme weer. Het was niet lekker, te warm. De man in de herberg hier zei dat het pas na zondag af gaat koelen. Nouja, morgen ook maar heel vroeg starten.

tot morgen, Bom Caminho, Paul

1. Tineke Kalis:
    13 september 2019
    Klinkt goed Paolo. Ja er wordt soms flink door gestampt door medepelgrims. Haha, ze doen maar. Wij genieten van de di gen en mensen om ons heen :-). Jammer dat het zo heet was. Hier de hele dag half bewolkt, heerlijk.
    Jammer van je hoed, maar ach, het zijn maar spullen mop! Bom Caminho voor morgen en geniet nog even lekker van je avond! ( Zo leuk mekaar steeds even op de hoogte te houden, gezellig 💚) Un abrazo muy fuerte de mi, Christina. Ja zo heet ik altijd in Spanje ;-)
  2. Magda:
    13 september 2019
    Goed bezig Paul! Wat fijn dat je lekker loopt en kan doen waar je zin in hebt zonder het eeuwige 'moeten' en verplichtingen die je jezelf oplegt. Het is weer een waar genot om je reisverhalen te lezen trouwens!
  3. Toke:
    13 september 2019
    Ha Paul, heerlijk zo'n talent om te vertellen. En ook heerlijk om te lezen. Ik vind het super dat je de rust zo kan vinden en kan genieten van het hier en nu. Heel mindful :) 😀
    Veel plezier morgen!!!
  4. Louise:
    13 september 2019
    Wat goed om te lezen dat je je eigen tempo blijft lopen. Geen haast, ik ben een beetje jaloers. Mooie foto's trouwens.
  5. Annette van Zijp:
    Ha Paul,
    Je komt al lekker in je ritme. Leuk om weer te lezen. Je schrijfstijl is zo heerlijk rustig. Ben herstellende van een galblaas operatie, dus een fijne afleiding.
    Veel succes morgen en zorg goed voor je zelf
    Lieve groet, Annette
  6. Marjanne Roggeveen:
    13 september 2019
    Lieve Paul, wat heerlijk dat je zo aan het genieten bent en dat het lopen zo soepel gaat!

Ik ben trots op je en wens je morgen weer een mooie dag toe!

Liefs, Marjanne
  7. Loes Starreveld:
    13 september 2019
    Ha Paul, het is ook deze keer weer erg genieten van je verhalen. Sterkte met de warmte en ik kijk alweer uit naar je volgende stukje.
    Grtjs
  8. Aleida Mulder:
    13 september 2019
    Fijn weer Paul, jij in het loopritme en wij samen met jou :) ik zie elke dag uit naar je blog en de foto’s .
  9. Petra Bouwmeester:
    14 september 2019
    Hoi Paul... zoals al gezegd is het erg leuk je verhaaltjes te lezen en goed van je dat je de rust kunt vinden in het lopen . ..het is op die manier puur genieten en daar doe je het voor toch ? .. veel plezier weer morgen 👍
  10. Karl Ulrich:
    14 september 2019
    Hoi Paul, klinkt allemaal heel goed leuk om je stukjes te lezen, welke hoed ben je kwijt, die domme van de vierdaagse? Hoe kwam dat?
    Veel succes morgen?