Dag 7, Rubiães - Tui, 21.3 km

16 september 2019 - Tui, Spanje

Vandaag de laatste dag in Portugal. Het was weer een erg mooie wandeling, een glooiend landschap, een paar klimmers, een paar dalers en wat vlak werk. Op die eerste dag vanuit Porto na heb ik erg genoten van Portugal. Gezien de aanhoudende warmte ga ik wel steeds vroeger op pad, vanochtend was het 7.15 uur. Het begint dan net licht te worden wat dan ook wel weer heel mooi is om te zien. Gisteravond heeft het een paar keer geregend wat ook wel weer lekker was, zeker als het om de geur gaat. Vandaag was het trouwens weer droog, af en toe bewolkt en af en toe zon. Het was een dag van afscheid nemen, niet alleen van Portugal, dat vind ik nou niet zo belangrijk maar van mensen die ik de afgelopen 6 dagen heb ontmoet. Vooral van Max uit Duitsland en Jill en Harry uit Edinburgh vind ik het jammer dat ik ze niet meer zie. In zo’n korte tijd zijn het geen vrienden geworden maar het was erg leuk om in hun nabijheid te zijn. Omdat ik nu een dag pauze heb en zij doorlopen liggen ze een dag op mij voor. Nou ja, misschien leer ik de komende week wel weer nieuwe mensen kennen, vast wel want dat gaat erg makkelijk op een camino weet ik uit ervaring. Vandaag weer veel druiven geplukt en gegeten, ze worden snel smakelijker. Toen ik een uurtjeonderweg was voelde ik opeens water aan de achterkant langs mijn benen lopen. Mijn waterzak die in de rugzak zit was lek. Jammer, hij heeft me 4 1/2 jaar geleden goed voorzien van water. Ik heb hem direct uit de rugzak gehaald en weggegooid. Scheelde wel gelijk in gewicht. Ik heb nu maar een klein flesje, koop wel af en toe een nieuwe of haal water uit een bron. Om 15.15 liep ik Spanje binnen. Tussen Valenca en Tui (spreek uit Twi) loopt een rivier, de Rio Minho (in Portugees) of de Rio Miño (in Spaans). Dat is de grens tussen Portugal en Spanje. Er is een mooie oude stalen brug voor de trein (bovenop) en auto’s en voetgangers onder. Het geeft een pracht gezicht op Tui, de kathedraal en het oude stadje er om heen. Heerlijk om weer Spaans te horen, ik merk wel dat ik er blij van word. Een half uur later was ik in het pension dat ik geboekt had. Ik heb er een kleine kamer maar het is voor mij met ook een eigen toilet en douche, niks delen met gemiddeld 50 pelgrims. De WIFI hier is uitermate goed dus ik heb alle foto’s van gisteren en eergisteren vanmiddag kunnen downloaden. Morgen op zoek naar een nieuwe wandelbroek, dan weten jullie dat vast. Hasta luego, Paul

1. Clarien:
    16 september 2019
    Mooie plaatjes Paul. Wat fijn dat het je zo goed gaat! Ik hoop dat je geniet van je vrije dag,
    veel liefs en een goed vervolg van de reis.
  2. Marjanne Roggeveen:
    16 september 2019
    Wat een mooie foto’s Paul! Nu weer “thuis” in Spanje, dat zal ook weer genieten worden!
    Liefs, Marjanne
  3. Corrie Boer Michels:
    16 september 2019
    Wat een prachtige foto's van vandaag Paul. Net schilderijtjes.
    Het klinkt om jaloers op te worden al die ruimte in en buiten je hoofd. Ik geniet een beetje mee zo.
  4. Marga & Aad:
    16 september 2019
    Mooie verhalen en foto's tot nu toe Paul. Ook leuk om te lezen dat je er weer zo van geniet.
    Liefs Marga & Aad
  5. Tineke Kalis:
    16 september 2019
    We haan niet voor gek lopen hoor Paul ;-) Ik heb mn wandelrokje teruggestuurd. Met die enorme schoenen is het wel genoeg. Trusten!
  6. Anne:
    16 september 2019
    Mooie foto’s, Paul en wat fijn dat je weer in Spanje bent en de taal weer kunt verstaan. Geniet van je vrije dag en de wandeltocht daarna.
  7. Saskia Van der kreke:
    17 september 2019
    mooie foto's!!! geniet van je rust dag. xxxx
  8. Peter:
    17 september 2019
    Heerlijk een dag rust. Wat goed is die man van mij, ben trots op hem. Geniet van je vrije dag, grote Jans dat je weer leuke nieuwe mensen ontmoet voor de rest van je tocht. Kus je man.
  9. As:
    17 september 2019
    Oh jee, ik dacht even dat de druiven niet goed vielen.... maar het was de lekke waterzak. mooi verhaal mooie foto’s!
    Bienvenido en España, besito astrid
  10. Aad:
    17 september 2019
    1963 km van Amsterdam zag ik en dan die ontspannen plaatjes.Geweldig om te zien en nu maar even pas op de plaats.
  11. Petra Bouwmeester:
    17 september 2019
    Supermooie fotos Paul.....ik denk dat het lopen een verslaving aan het worden is 😉 heerlijk op je gemakkie...samen met je gedachten ...mooie dingen om je heen en zo nu en dan een gied gesprek .. wat wil een mens nog meer...veel plezier voor morgen 👍🍀
  12. Louise:
    Opnieuw zulke bijzondere foto's. Fijne "vrije" dag