De derde week

24 april 2015 - Saint-Quentin, Frankrijk

Ik weet niet hoe ik de komende dagen met internet zit dus schrijf ik nu maar alvast. Ik ben vandaag in Saint Quentin aangekomen, niet de gevangenis San Quentin waar Johnny Cash zijn concert gaf in de 60er jaren maar de Franse stad. Een aardige stad met een belachelijk grote kathedraal die op een heuvel is gebouwd. De kerk was nog open, ik ben er even rond gaan kijken en heb er gelijk maar weer eens een stempel gehaald. Zo rijk als de kerk was zo sober de stempel. Voor ik verder ga eerst even dit. Ik krijg erg veel reacties op mijn verhalen en daar wil ik jullie heel hartelijk voor danken. Het doet me ontzettend goed om te lezen hoe mensen met me meeleven/meelopen/mee genieten. Er worden ook wel vragen gesteld maar ik kan niet op alles antwoord geven, hoe graag ik het ook zou willen; de meest voorkomende vraag is wel of er geen kaart gemaakt kan worden van de route. Ik zou het heel graag willen maar kluns als ik ben op een computer, dat gaat me nooit lukken. Om het een beetje goed te maken zal ik aan het eind een lijst zetten van plaatsen waar ik doorheen gelopen heb dan wel geslapen. Maandag ben ik, na een belachelijk lange wandeling zondag in Valenciennes wakker geworden. In plaats van een vrije dag kreeg ik opeens twee vrije dagen in die stad. Een aardige plaats met redelijk wat oudheid maar, zoals ik las, ook veel platgebombardeerd in de tweede wereldoorlog. Wat ze daar voor in de plaats hebben gezet zal de schoonheidsprijs nooit winnen. Ik heb er wart rondgelopen en er vooral goed uitgerust. Ik beheers het Frans niet en mis dat nu wel een beetje. Misschien moet ik maar eens een cursus gaan doen als ik terug ben, mosterd na de maaltijd maar het houdt me ook van de straat. Wel roep ik tegen alle mensen/honden/katten die ik tegen kom heel hard "bonjour" om me toch niet helemaal te vervreemden van mijn omgeving. Iedereen groet vriendelijk terug dus ik hoor er wel een beetje bij gelukkig.Omdat ik geen routeboekje heb kunnen vinden van het stuk tot aan Saint Quentin moest ik het met twee stafkaarten doen. Die hebben uitstekend dienst gedaan maar gaven niet de wandelroutes aan. Gevolg, ik heb drie dagen langs een b-weg gelopen met allemaal auto's die langs me heen raasden. Die wegen lopen altijd iets bol waardoor ik na een tijd behoorlijk last ging krijgen van mijn rechterknie. Een stukje achteruit lopen wil wel helpen maar is tegelijkertijd levensgevaarlijk omdat je dan de auto's niet aan ziet komen. Aan de overkant lopen gaat om dezelfde reden niet, je wordt dan ingehaald door de auto's van achteren. Op een bepaald moment had ik zo'n last van mijn knie dat ik toch maar aan de overkant ben gaan lopen met als gevolg dat ik na vijftig meter niets meer voelde. Vandaag heb ik prima gelopen, minder op bolle wegen. Het weer is geweldig, al 12 dagen zon. Ik heb begrepen dat het morgen minder gaat worden, bewolkt en buien. Ik wacht af. De stemming zit er nog steeds goed in. Natuurlijk zijn er momenten dat ik even inzak, dat ik denk waar ik aan begonnen ben. Dat ik Peter mis, Lola, iedereen om me heen, maar dat gaat over. Het lopen bevalt me, ik zie de prachtigste landschappen om me heen en ik kom erg tot rust. Vooral dat laatste is goed te merken, opeens kan ik zo,maar een kwartier langs de weg zitten zonder me gehaast te voelen of te vinden dat ik door moet gaan. Heerlijk is dat. Morgen ga ik verder richting Parijs, dat is van hoier nog zo'n 120 km, daar mag ik 7 dagen over doen. Een makkie dus. Zaterdag komt Peter voor een weekend over, heerlijk.

Zo, en dan nu de plaatsen waar ik geweest ben vanaf het begin van mijnn tocht. Het zijn plaatsen waar ik doorgekomen ben dan wel geslapen heb:

Haarlem (start, 6 april)

Le Cateau-Cambresies

Bohain-en-Vermandois

Fresnoy-le-Grand

Saint Quentin

Ik zal elke keer een aanvulling geven

1. Tineke Kalis:
    24 april 2015
    Lieve Paul, ik ga niet meer zeggen dat je een kanjer bent. Wel ga ik proberen een kaartje te maken voor je via de plaatsen die je hebt opgegeven. Kan ik lekker met je mee dromen en wandelen, zij het achteraf. Doe het rustiggies an en vermijdt bolle wegen hahahaha! liefs Tien
  2. Magda:
    24 april 2015
    Wat heerlijk Paul, dat je rust ervaart. Hou dat vast en wandelse!
    liefs, Magda
  3. Sylvia hoppenbrouwer:
    24 april 2015
    geweldig Paul ,.. neem vanavond lekker een lokale wijn van ons en geniet van je avond !! xxx
  4. Douwe:
    Beste Paul,

Wat goed dat het zo fijn ver- loopt.
    Je t'aime moi non plus, doet het bij iedereen altijd goed .
  5. Jeroen Abbes:
    24 april 2015
    Wat een prestatie zeg! 'Parijs is nog ver', zeggen de wielrenners, maar voor jou niet! Heel knap dat het zo goed gaat en je zo kunt genieten. Groeten, Jeroen
  6. Ramon:
    24 april 2015
    Ik heb een kaartje voor je gemaakt Paul! Ik hoop dat hij werkt.

7. Arianne:
    24 april 2015
    Ha Paul, ik moest lachen om het beeld van die honden en katten die jou allemaal terug groeten:-)
    Dat van die bolle wegen herken ik erg van Franse wandelingen, hopelijk hierna weer meer wandelvriendelijke paden voor jou. En erg mooi nieuws dat je rust voelt en minder haast. Ga zo door!
  8. Ramon:
    24 april 2015
    Volgens mij werkt de routekaart die ik gemaakt heb. Hier een kortere link:
    Als jij rustig doorloopt, zal ik hem bijhouden tot aan Santiago!
  9. K. Ruiter:
    24 april 2015
    Ha Paulus, wat ga je goed!! ik hoop voor je dat t mooie weer blijft aanhouden! Nu je wat tijd over hebt kan je met De Duolingo app misschien nog wat Frans leren . Dikke knuff
  10. Johan:
    Oké Paul
    Zo te lezen gaat alles voorspoedig, Parijs is al bijna te zien ... voor de volgers de volgende link geeft o.a de route door La Douce France .. ik weet niet of jij er wat mee kunt ..

Succes A&J
  11. Joke Baars:
    24 april 2015
    Die link van A&J wilde ik ook geven. Je kunt zelfs streetviewen, dan lopen we helemaal mee. Ach Paul, als je over een paar weken Frankrijk uitloopt, dan spreek je vlot genoeg frans om je te redden. En je kan altijd nog je mobiel laten vertalen bij lastige kwesties. Fijn dat je steeds meer tot rust komt. Volhouden maar!
  12. Henny wijnschenk:
    24 april 2015
    He Paul je gaat lekker hoor ga zo door over een weekje komt Peter lekker samen genieten wij gaan als het mooi weer is dan varen en gaat Lola mee op de boot gezellig ga zo door dikke van ons
  13. Henny wijnschenk:
    Dikke kus van ons
  14. Clarien:
    24 april 2015
    Lieve Paul, wat een mooi verhaal en wat een bijzondere ervaringen allemaal. We kijken elke keer weer uit naar je verhalen en reizen op deze manier een beetje met je mee. Top hoe je het doet, man! Happy travel,
  15. S&P:
    Hoi Paultje,
    Fantastisch man om het allemaal te volgen en heerlijk dat je iets hebt om naar uit te kijken.
    Uiteraard zul je zeker je momentjes hebben maar dit zijn " de kersen op de taart"
    Heb me hierin absoluut nooit mee bezig gehouden maar heb er heel veel waardering voor dat je je eigen gevoel volgt en er dan ook helemaal voor gaat.
    RESPECT!! mijn buurtman-vriend.
  16. Patricia:
    24 april 2015
    Sjonge Paul!!! Wat klinkt het allemaal super zeg! Alleen bij het lezen van je verhaal word ik al rustig. En nogmaals wat vind ik je knap zeg !! Xxx
  17. Annette:
    Hoi, hoi,
    Wat leuk en mooi om te lezen. Je beschrijft het zo goed dat ik het voor me zie. Zou graag een stuk meelopen. Heerlijk de vrijheid , het avontuur.
    Paul: geniet: op naar Parijs!
    Lieve groet, Annette
  18. Anne:
    24 april 2015
    Geweldig, Paul, zoals je vordert en je mooie verhalen. Leuk, de foto's die je plaatst. Ze geven een mooi beeld van wat je allemaal tegenkomt op deze bijzondere tocht. Succes met het vervolg!
  19. Louise:
    24 april 2015
    Hallo Paul, wat leuk om jouw reis mee te beleven. De foto' s passen zo goed de sfeer van rust die jij schetst in je verhaal. Dankjewel dat ik het mag meebeleven.
    Lieve groet,
    Louisr
  20. Marc:
    24 april 2015
    Geweldig Ramon,z'on iemand hebben wij niet in de familie die dat zo even doet.He goed Paul Frankrijk nu gaat het echt leuk worden en ja jammer dat je geen Frans spreekt dan mis je toch bepaalde dingen die het zo leuk zouden kunnen maken. Daar weet ik alles van Frans Italiaans.Maar goed het is wat het is zeg ik altijd en heb me toch altijd uitstekend vermaakt.
    Probeer lekker in die kleine pensions te eten simpel en O zo lekker.Dikke kus ben O zo trots op jouw geweldig dat je dit doet Paul.
    Liefs Marc
  21. Mireille:
    25 april 2015
    Even Ramons kaart bekeken, die me net voor was met het maken van een kaart ;-) Ik word al moe bij de gedachte... Wat ben je al ver! Alvast veel plezier in Parijs gewenst. Genoeg indrukken om daarna weer lange wandelingen op te kunnen teren. Succes weer!
  22. Karl Ulrich:
    Hoi Paul,
    Wat heerlijk voor je die suporterschare, ik sluit me graag aan.
    Ik had nooit gedacht dat je ' groot looptocht' zo goed te volgen is, iedereen lijkt mee te lopen.
    Ik hoop dat het voorlopig zo voorspoedig zal blijven gaan, luister je onderweg nog naar muziek?
    Nou nog even en Peter komt je verzorgen.
    Lieve groet, Karl
  23. Reggy:
    25 april 2015
    Still going strong !! Buon Camino !!
  24. Astrid en peter:
    25 april 2015
    Sterkte gewenst met je knieën op de 'bolle' wegen! En wat heb je al een afstand afgelegd! Het schiet toch ontzettend op, misschien voelt het voor jou niet altijd zo…
    Troost je met wat ik dus altijd heb: ik kan wel iets vragen in het Frans, maar versta het antwoord niet… franse dialecten zijn niet te doen, (vind ik)
    Liefs, Astrid en Peter
  25. Peter kappinga:
    25 april 2015
    Lees net dat ik mijn man ga verzorgen, was net zo trots dat hij het helemaal zonder blesures doet . Verwennen ben ik wel van plan en leuke dingen samen doen. Man ik ben trots op je. KusXXX
  26. Paula Wijgerde:
    25 april 2015
    Bonjour mon ami, met een paraplu en een portemonnee, op zijn tijd een toilet en altijd een sourire kom je volgens mij heel Frankrijk door dus geen zorgen. Ik blijf meelopen totdat je St.Jean-Pied-de-Port hebt bereikt.... Dikke kus voor onderweg! Je t'aime !
  27. Brenda Brenda:
    25 april 2015
    Ik vind t zo een spannend verhaal, iedere dag denk ik aan jou.. Dan denk ik; ik sta hier op, maar waar wordt Paul wakker? Hoe voelt hij zich? Alleen ?stoer? En zo zijn er zoveel dingen die ik dan bedenk , maar vooral ook, het lijkt mij zo vrij van alles! Geen zorgen, behalve dat je gaat wandelen en s'avonds een hotel. Ik denk dat zoiets je "vrij " maakt in je hoofd. Maar misschien beleef jij t compleet anders en zijn mijn gedachten slechts hersenspinsels . Mij lijkt het een heel bijzondere ervaring, naast dat het lichamelijk ook nog s een prestatie is. En heerlijk is natuurlijk dat er dan ergens iemand is, die speciaal voor je is en eindeloos veel van je houdt! Gelukkig , zo mooi is dat, xo lang samen ! Dikke kus
  28. Wil hofmeijer:
    Ha die Paul,
    Wat een geweldige start. Ik vind het zo spannend klinken om dit in je eentje te doen. Wij zijn in 2008 van Amsterdam naar Italie gefietst maar dat is veel makkelijker met z'n tweeen. Maar daardoor herken ik wel sommige dingen die je schrijft: het onthaasten, het genieten van de omgeving en de waardering voor gewone dingen als je bed! En natuurlijk ook die gevoelens van waar ben ik aan begonnen. Je schijft trouwens heel fijn.
    Veel plezier in Parijs samen.
  29. Pleun en Huug:
    Dag moedige held!
    Je loopt nu zo lekker, je kan best 30 kilometertjes omlopen ten Noorden van Saint Quentin.
    Daar vind je Le souterrain de Lesdins. Dat is een ondergronds kanaal door de heuvels.
    Je mag niet op eigen motorkracht eronderdoor.
    Alle schepen worden aan elkaar vastgekoppeld met daarvoor een sleepboot waarschijnlijk aangedreven op electrique.
    Het water is zo helder dat je met een goeje zaklantaarn tot op de bodem kunt kijken. Vreemde vissen die van het donker houden.
    Je vaart enkele uren en je bent toch blij als je licht ziet verschijnen.
    Maar ja dat is varen he en dat mag niet.
    Allee loopt dan nog mar n endje.
    Moedig voorwaarts! Hugo en Pleun.
  30. Lucy Walter:
    Hoi lieve Paul,
    wat een genot om jouw reisverhaal te lezen, ik zie je dan lopen met stok en knapzak, wat de Franse taal betreft, je kunt het proberen met Papa fumes une pipe, of is het nou un pipe.
    Lastig maar jij komt er wel, je lach spreekt boekdelen. Gr van Lucy en Kees
  31. Aad:
    26 april 2015
    Hoi Paul.Bolle wegen en snelverkeer moeten vanaf nu in de ban zodat knieen en ogen meer gaan genieten.Ee makkie vanaf nu en na een paar weken frankrijk komt de taal vanzelf.Groetjes Aad
  32. Lucy Walter:
    Hoi Paul,
    Op woensdag ochtend hadden we het altijd over onze honden,
    mijn vraag is,mis je Lola al.
    Groeten Kees en Lucy
  33. Toke:
    30 april 2015
    He, stoere collega! Wat een heerlijk land is Frankrijk he? Ook al versta je weinig de sfeer voel je wel aan. Ennn... non verbaal communiceren is iets waar je ook goed in bent. Fijn dat je zo langzamerhand de agenda en klok vergeten bent. Dat is wat je wilde. En het is al bijna zaterdag, dan ben je in Parijs. Dat is echt een mijlpaal. Veel plezier en succes. groetjes took.