De vierde week

1 mei 2015 - Roissy-en-France, Frankrijk

Een beeje een rommeltje deze week. Omdat Peter morgen naar Parijs komt zat ik aan die datum vast, 2 mei in Parijs. Ik had daar ruim de tijd voor. Dinsdag had ik een vrije dag in Compiegne, een mooie oude stad waar een grote kerk staat voor Sint Jacob. Het leek me wel leuk omn daar een stempel te halen voor mijn kaart en dat is me ook gelukt. In die kerk is in 1430 Jeanne d'Arc naar binnen gekomen om de mis bij te wonen, dezelfde dag is ze gevangen genomen. Dat wordt tenminste in de kerk verteld met plaatsaanduidingen van deuren waardoor ze kwam en plaatsen waar ze gezeten heeft in de kerk. Het is dus een erg oud gebouw en zeker mooi. Toen ik de kerk in kwam lopen zag ik een rugzak liggen. Bij de sacristie stond een man te wachten met eenzelfde paspoort als ik, een Nederlander dus (het schijnt dat Nederland een ander uitgevoerd paspoort heeft dan andere landen). Hij was zijn  tocht in Maastricht begonnen en ging nog zo'n vier maanden er over doen. Hij wilde rustig lopen want last van knieen. Een paar dagen lopen dus en dan weer een paar dagen rust. Het was de eerste wandelaar die ik tegenkwam buiten het fietsende echtpaar in Doornik/Tournai. Zondag ging ik van Saint Quentin naar Ham. Een prachtige wandeling, voor een groot deel langs een riviertje. Toen ik uit Saint Quentin wegliep spetterde het een beetje maar het werd al snel droog en mooi weer. Ik dankte de samenstellers van de loopgids voor de geweldige route. Een dag later (van Ham naar Noyon) was mijn mening over de samenstellers omgedraaid in haat (nouja, soort). Het had snachts geregend en zo'n 70% van de route die dag ging over modderige tractorsporen door het boerenland. Glijden en hobbelen en bang een enkel te verstuiken. Ik had veel steun aan mijn stokken.  Er zaten dikke koeken modder op mijn broek. Van Noyon naar Compiegne koos ik voor de bolle B-weg. Niet leuk lopen maar wel droog en zonder gehobbel, het scheelde ook nogal wat kilometers. Het was me namelijk opgevallen dat de samenstellers van de wandelgidsen je langs elke kerk op de route wilde voeren, iets waar ik niet echt op zit te wachten. Door dat te vermijden kon ik de tocht van Noyon naar Compiegne met zo'n 12 km verkorten. Dan maar wat minder kerken zien. Na mijn vrije dag zou ik van Compiegen naar Verderie lopen om dan weer terug te gaan met een bus naar Compiegne. Het hotel in Compiegne was me prima bevallen en ook nog eens goedkoop. In Verderie bleek pas na uren een bus te gaan dus besloot ik door te lopen  naar Senlis, een aardig stadje zo'n 16 km verderop. Vandaar terug naar Compiegne, slapen en de volgende dag weer naar Senlis. Ik zou een stuk van 16 km lopen naar Survilliers en daar aangekomen bleek vliegveld Charles de Gaulle nog maar 13 km te zijn. Ik was koud en nat en kwam dus gisteren op het vliegveld aan. Ik heb in een aantal Ibis budget hotels gelogeerd, enorm plastic gevallen maar prima om een nacht te zitten. Ik dacht dat het niet erger kon maar het hotel waar ik nu zit op Charles de Gaulle is een Nomad hotel, goedkoper dan Ibis Budget en nog meer van plastic, het lijkt welk gemaakt van Playmobiel. Maar het is schoon en ik was koud en nat en dan ben je niet meer zo kritisch. Die dubbele afstanden en vrije dag maakten de week een beetje rommelig. Ik had voor mijn vertrek uit Nederland al besloten om niet door Parijs te lopen want te druk en te onoverzichtelijk. Verder was ik gewaarschuwd voor de voorsteden, die zouden niet erg veilig zijn. Ik spring dus over Parijs heen, morgen komt Peter en we logeren in Palaiseau, net onder Parijs. Van daaruit loop ik dinsdag weer verder. Ik hoop dat het weer wat opknapt de komende dagen want het is koud en nat. Verder hoop ik wat vaker een andere wandelaar tegen te komen want alleen is ook maar alleen.

Hier weer wat plaatsnamen van de afgelopen week:

Na Saint Quentin:

Saint Simon, Ham, Berlancourt, Noyon, Thourotte, Compiegne, Verberie, Senlis, Survilliers, Vliegveld Charles de Gaulle

1. Paula Wijgerde:
    1 mei 2015
    Hee Paulus, geniet van de tijd met Peter en lekker opladen voor de volgende etappe. Na regen komt altijd weer zonneschijn...... Dikke kus!!
  2. Annette:
    1 mei 2015
    Gefeliciteerd: Parijs bereikt. Ik heb veel bewondering voor je!
    Geniet dit weekend van het samrnzijn. Liefs ,Annette
  3. Jeroen Abbes:
    1 mei 2015
    Een hele uitdaging, deze onderneming! Blijft leuk om te lezen allemaal. Veel plezier met Peter. Ik heb van anderen begrepen dat je vanaf Zuid Frankrijk meer en meer andere wandelaars zult gaan ontmoeten. Hartelijke groet, Jeroen
  4. Louise:
    Hallo Paul,
    Wat een moed heb jij "even" teruglopen, " even" omlopen alsof het niets is. Ik vind het geweldig en ik weet zeker dat ik mopperend en vervelend zou zijn. Ceep up the good spirit, en geniet van de tijd samen met Peter.
    Groeten,
    Louise
  5. S&P:
    Hoi Paul,
    Ga er lekker van genieten de aankomende dagen met Peter, je hebt het zeker verdient.
    Leuk om je verhalen te lezen elke week maar hou de aankomende dagen maar voor jezelf.
    Grote groet,
    Peter
  6. S&P:
    Grote groet,
    Peter
  7. Caroline:
    1 mei 2015
    Thnx 4 the update! Al lezend waan ik me een beetje in Frankrijk. ;-). Ik vind het nog steeds rete knap van je dat je dit doet en rete spannend hoe het je vergaat tijdens je reis.
    Hartelijke groet ook aan Peter,
    Caroline.
  8. Ramon:
    1 mei 2015
    Looproute op de kaart bijgewerkt!

Hoe Loopt Paul: http://goo.gl/8U9PVH
  9. Ramon:
    1 mei 2015
    Looproute op de kaart bijgewerkt!

Hoe Loopt Paul: http://goo.gl/8U9PVH
  10. K. Ruiter:
    1 mei 2015
    Ha mop, kan me voorstellen dat het het weekend heerlijk voor je is om weer even samen met Peter te zijn!! Heel veel plezier samen, dikke knuffel Karin
  11. Astrid en peter:
    Hoi Paul,
    Vanuit Nederland te voet en natgeregend met de modder aan je broek aankomen in een Nomad hotel op Charles de Gaulle... je had ingehuldigd moeten worden!
    Een fijn weekend gewenst samen, en daarna weer veel sterkte gewenst met lopen! en hopelijk met beter weer (maar dat komt wel, het is mei) in mooie natuur. Hou je taai, dikke zoen,
    Astrid en Peter
  12. Marc:
    1 mei 2015
    Parijs een hele prestatie ,grappig als je naar Ramon zijn kaartje kijkt lijkt het een kronkelig blauw lijntje maar als je het da vergroot om te kijken waar je zit bij Parijs dan pas reallizeer je de afstanden die je gelopen hebt .Geweldig Paul Loop je van trots naast je schoenen ??????
  13. Anne:
    Hoi Paul,
    Geweldig, zo ver als je al bent! Mooie verhalen schrijf je, ik zie het voor me, zoals je daar loopt. Heel veel plezier komend weekend met Peter!
  14. Petra Bouwmeester:
    1 mei 2015
    Hoi Paultje...kijk je wel uit in parijsenland ?? En groot gelijk dat je eroverheen wil springen .. maak er maar een foto van ... ik geniet met je mee... dank voor je leuke reisverhalen. Knuf Peet
  15. Ernst Sonneveldt:
    1 mei 2015
    Hi Paul, handig hoor als je af en toe een kerk kunt overslaan. Scheelt kilometers en bovendien scheelt het geestelijke ballast, toch? ;-)
    Ik blijf je op de voet volgen. En veel plezier in Parijs met Peter.
    Gr. Ernst
  16. Paul Römer:
    1 mei 2015
    Dat schiet al aardig op, Paul. Prettig weekend in/rond Parijs en groet aan Peter.
  17. Marga & Aad:
    Hallo lieve, stoere Paul,
    Geweldig wat jij presteert, wat ben je al ver en wat ontzettend leuk om jouw verhalen te lezen. Je beschrijft alles heel beeldend. Prachtig om jou zo te volgen.
    Lieverd, een héél fijn weekend met Peter toegewenst en een hele dikke knuffel voor jullie alle twee.
    Liefs, Aad en Marga
  18. Aad:
    Hoi Paul
    Er zijn weinig mensen die naar een vliegveld lopen en daarna blij zijn met plastic.Geweldig Paul zo'n heen en weer week.Gelukkig heb je nu rust en kunnen jullie genieten van een weekend Parijs (zuid)Veel plezier en groetjes
  19. Tineke Kalis:
    1 mei 2015
    He Paul.. een vraagje..hoe spring jij over Parijs?;-)
  20. Joke Baars:
    1 mei 2015
    Je gaat toch wel even naar de Notre Dame? Ik hoop dat het weer wat beter wordt want regen is gewoon vervelend. Veel plezier met Peter en een goede start na Parijs, groet Joke
  21. Pleun en Huug:
    2 mei 2015
    Inmiddels is Peter bij je. Heerlijk! En geniet van het mooie weer.
    In de buurt van Compiegne waren de suikerfabrieken waarover Hugo Claus een stuk schreef. Hugo en ik zaten daarin. We hebben eens een tochtje gemaakt beginnende bij het kleine gehucht waar de Vlaamse suikerwerkers vandaan kwamen.
    Er was een slager: vers vlees doorzelfslachting. Daarnaast kon je vitessepillen krijgen maar die waren voor duiven.
    Allee Paultje als het regent doe dan maar een kerkje en leer braaf je Franse woordjes. Au revoir et portemonnaiez vous bien!
    Pleun en Huug.
  22. Sylvia hoppenbrouwer:
    2 mei 2015
    lieve Paul ,..soms zit het mee soms zit het tegen,..soms heb je zon soms heb je regen ,..en soms een stapje achteruit ,..geeft niet ,. dat hoort nu even bij je leven ,.. maar nu mag je even stoppen ,..om je hubbie een beetje aandacht te geven!! geniet ervan SYL xx
  23. Carmen:
    3 mei 2015
    Ciao Caro!
    je verhaal deed me aan de oude, na-oorlogse, Italiaanse films in zwart wit denken: de personages maakte veel mee...veel uitdagingen, vele ontberingen, hard werken, maar ook fijne en warme momenten en vooral: een goed einde! En met Peter bij je is je eerste tussentijdse doel bereikt...een goed einde van de fase in je reis :)
    wens jullie fijne dagen samen en een mooie voortzetting van je wandeling toe. BACIONE,
    Carmen
  24. Ellen:
    3 mei 2015
    Erg leuk om je zo te kunnen volgen, helemaal met de kaart erbij!
    Veel plezier samen de komende dagen! XXel
  25. Clarien:
    7 mei 2015
    En nu zit week 5 er al bijna op. Hoop dat je een goede start hebt gemaakt na jullie weekendje Parijs. Zou me goed kunnen voorstellen dat je nog eens zo'n uitje bedenkt i.o. Bordeaux of Bilbao maar misschien is dat wel niet zo'n goed plan. Go with the flow of hoe de Fransen dat ook zeggen. Onze gedachten vergezellen je (maar jij moet 't doen). Liefs van ons 2, c
  26. Clarien:
    7 mei 2015