De tweede week

20 april 2015 - Solesmes, Frankrijk

Het gaat razendsnel eigenlijk. Was ik bij mijn vorige stuk nog in Nederland, nu zit ik al weer een dag in Frankrijk. Belgie was heerlijk om te lopen, weinig echt saaie stukken. Het weer hielp natuurlijk ook wel mee. Verder weinig wielrijders, tenminste die in peloton rijden. Zij en ik zullen nooit goede vrienden worden. Ze eisen de hele weg op en weigeren een stukje opzij te gaan, nee, ik moet opzij. Het zijn de mannen die denken naar hun tweede jeugd te fietsen, beetje of erg dikbuikig in te strakke pakjes (MAMILS heten ze in Engeland, Middle Aged Men In Lycra). Maandag ben ik van Sluis naar Brugge gewandeld, Brugge is een leuke stad, leuker dan ik me herinner. Ik maak erg leuke dingen mee hier. Zo liep ik dinsdag ergens op het platte land land, ik had wel trek in iets. Ik kwam langs een boerderij waar ze allerlei activiteiten voor kinderen deden. Ik naar binnen om te vragen of ze iets te eten hadden maar dat was er niet. De ontzettend aardige vrouw had wel koffie dus nam ik dat maar. Ze vroeg waar de wandeling naar toe ging dus ik zei dat mijn einddoel Santiago was. Ze raakte helemaal enthousiast en zei dat ze nog wel wat soep had van de familie. Daar kreeg ik een kop van, plus nog een kop koffie. Even later kwam ze met een bord met brood en beleg en dat mocht ik ook opeten. Toen ik genoeg had duwde ze er nog een kop koffie in. Toen ik op wilde stappen en vroeg wat het kostte zei ze dat het van het huis was, Iemand die de camino loopt hoeft niet te betalen, was haar mening. Haar 15-jarige zoon heb ik toen maar €5 gegegven, hij blij want hij was voor een computer aan het sparen. Later in de week liep ik langs een lange, drukke verkeersweg. Opeens stopt er een auto naast me, een man stapt uit en vraagt of ik naar Santiago wandel. Ik zei ja en hij vertelde dat hij en zijn vrouw het ook gingen doen. Zij zouden vertrekken als ik aangekomen was, ergens half juli. We hebben een kwartiertje staan praten (in de zomerse hitte, leek me niet echt slim. Dat soort contacten heb ik bijna dagelijks maar een actieve medewandelaar ben ik nog niet tegengekomen. Nu ik in Frankrijk zit acht ik de kans iets groter, zeker omdat ik over een paar dagen op een punt ben beland waar ook de routes uit Luxemburg er bij komen. Ik loop dus lekker, steeds beter eigenlijk. Opstartproblemen heb ik niet meer. Als ik een kwartiertje gerust heb (elke twee uur) sta ik makkelijk op en loop zo weer verder. Gisteren heb ik een beetje te veel gedaan. Ik heb meer dagen van 8 uur gelopen dus gisteren wilde ik dat ook doen zodat ik mijn routeboekje af had. Toen ik aankwam in Sebourg was er geen slaapplaats en niks te eten, het was zondag. De aardige vrouw bij de VVV zei dat de enigemogelijkheid was dat ik naar Valenciennes zou gaan, Taxis waren er niet want het was zondag dus zat er niets anders op dan te lopen, nog zo'n twee uur. Ik was al doodmoe maar er zat toch niks anders op, het was uiteindelijk tweeenhalf uur later dat ik aankwam. 11 uur heb ik gelopen.,Toen ik op de hotelkamer aankwam had ik voor het eerst zere voeten, vooral de hakken. Vanochtend was alles over en ben ik op mijn gemak de stad door gaan wandelen. Vanmiddag ben ik naar het hotel gelopen dat ik eigenlijk geboekt had, weer zo'n twee uur. Mijn grote zenuwen, die ik voor de start en ook wel de eerste week had, zijn weg. Ik loop veel meer ontspannen, ik zie niet meer zo veel beren op de weg. de enige onzekere factor is de slaaplplek, Als ik ergens aankom is het niet zeker of ik wel iets kan vinden. Ik heb een intensief contact met Peter die me erg steunt maar ook nog eens allerlei dingen voor me op afstand regelt. Door het stevige doorlopen heb ik nu twee snipperdagen in plaats van een, heerlijk. Ik ga er van genieten.

Om het bellen niet te duur te maken heb ik sinds vanochtend een Frans telefoonnummer. Ik heb bij Orange een holidaycard gekocht. mijn nieuwe nummer is: 0033647092524, i.p.v. die eerste twee nullen kun je ook een + gebruiken. In Spanje ga ik hetzelfde doen.

Ik heb het stuk doorgelezen,en ik hoop dat er niet al te veel fouten in zitten ik tik dit op de computer van het hotel en dat heeft geen QUERTY toetsenbord maar een AZERTY, alles werkt dus anders. En ik ben al niet zo'n beste typer

1. S&P:
    20 april 2015
    Ik ga me fiets op marktplaats zetten.
    Het pakje pas ik ook allang niet meer.
    Leuk Paul, al je ervaringen, je bent een rijk man.
  2. Sylvia hoppenbrouwer:
    20 april 2015
    LEUK VERHAAL PAUL !!! het gaat vanaf nu wel al een stuk spannender worden he !,..ik hou je in de smiezen hoor !!! ga nu maar genieten van DU VIN, DU PAIN , DU PATURAIN en HOU DE STAP ERIN !!!xxx
  3. Joke Baars:
    20 april 2015
    Hoi Paul, staan er in je boekje geen accomodaties om te slapen? Dan zou je die kunnen (laten) bellen als je 's morgens vertrekt.
    Wat gaat het goed zeg, leuke dingen maak je mee. En nog geen regen gehad denk ik. Houden zo!
  4. Bea Hillen:
    20 april 2015
    Hoi Paul, fijn weer zo'n positief verhaal! Goed dat het lopen zo soepel gaat. Gisteren is onze vriend Kick gestart met de oostelijke route naar Santiago. We blijven jullie volgen
    Groetjes Bea
  5. Sandra:
    20 april 2015
    Hij gaat lekker! Goed zo. Weg met die zenuwen en heb het goed! Dat stukje over die wielrenners... Hilarisch en zo herkenbaar. Leuk!
  6. Peter kappinga:
    20 april 2015
    Zo man, nu je een frans nummer hebt is de ellende met de klote KPN voorbij, mocht je nog eens een afslag missen vind je met je telefoon zo de goede weg weer. Geniet van je dag rust. Kus je man XXX
  7. Pleun en Huug:
    20 april 2015
    O lieverd wat een mooi verhaal!
    Zo moet dat in vroeger tijden ook geweest zijn die gastvrijheid.
    Nou ja behalve in Valenciennes dan,maar dat is overmacht.
    Ik bewonder je zeer!kus Pleun.
  8. Trudy:
    20 april 2015
    Twee snipperdagen ? Weet je nog wel hoe je die moet gebruiken na 2 weken lopen ? Nou moet ik zeker ook 2 dagen niks doen want ik loop in gedachten elke dag met je mee .
  9. Caroline:
    Hoi Paul,
    Wat een goed en smakelijk bericht.
    Fijn dat t goed gaat en je ook mooi weer hebt. Enjoyyy!!
  10. Annette:
    20 april 2015
    Ha paul, wat fijn weer wat te lezen. Wat een leuke ervaringen. Kwam Peter nog tegen in Amsterdam bij de mooie bloemenkraan zaterdag. Ook hij had positieve berichten.
    Succes weer van de week, wacht nieuwe berichten met plezier af.
    Lieve groetjes, Annette
  11. Jeroen Abbes:
    Ha die Paul,
    Wat een prachtige verhalen. Zo genieten we mee vanuit Leiderdorp. Succes in het Franse land en hartelijke groet.
    Jeroen, Jochem en Else
  12. Magda:
    Hoi Paul,

Je schrijft erg leuke verhalen; ik kan niet wachten tot het volgende bericht. Fijn dat het je goed gaat. Moest erg lachen om je ergernis omtrent de wielrenners, zeer herkenbaar. Alsof de hele wereld van hen is...
    Hou vol, volgens mij is dat geen probleem, en geniet van al het moois!
    groet, Magda
  13. Henny wijnschenk:
    20 april 2015
    He Paul je maakt wat mee onderweg leuk dat je zo maar aan kan schuiven die gastvrijheid is er nog wel uiteindelijk toch weer een slaapplek gevonden gelukkig en nu alweer in Frankrijk je bent een topper ga zo door Peter en Henny
  14. Toke:
    20 april 2015
    Wat doe je het goed joh!! Geweldig dat je er zo van geniet en dat je zoveel vriendelijke mensen tegenkomt. We zijn op CA diep in ons hart ook wel een beetje jaloers als we van vijf hoog naar buiten kijken. Karin en ik dachten dat we je op de e-bike nog misschien nog in konden halen:)
    Veel plezier en succes!!
  15. Loes Starreveld:
    20 april 2015
    Nauwelijks fouten Paul ;-) en wat mij betreft alleen maar genieten van je verhaal!! Fantastisch wat je doet en wat je schrijft!
  16. Corrie Boer Michels:
    20 april 2015
    Wat heerlijk om van een afstand en in een totaal andere werkelijkheid je ervaringen te lezen. En wat fijn dat de spanning uiteindelijk om gaat slaan in ontspanning. Dat mag ook met recht wel, je mag nu echt met opgeheven hoofd gaan lopen:
    " kijk mij nou". Ik gun je nog meer gastvrije en warme ontmoetingen, het bestaat gelukkig nog, dus geniet er van. X Corrie
  17. Huib:
    21 april 2015
    Top Paul. Ik loop al lezend met je mee.
  18. Marit van luik:
    Hoi Paul,
    Wat een heerlijk verhaal om te lezen. Het mooie is dat ik je echt zie lopen, ik loop bijna naast je! Heel veel plezier en succes, geniet!!
  19. Paul Römer:
    21 april 2015
    Dat schiet op, Paul. Goed hoor! Veel loopplezier.
  20. Guido Giling:
    21 april 2015
    Lieve Paul. Men zegt altijd:' geen nieuws is goed nieuws,' maar het nieuws van jouw vind ik alleen maar leuk. Paul, er staat je vaat nog meer te gebeuren en ik ben dus daarom benieuwd naar je volgende blog. Guido xx
  21. Astrid en peter:
    Ha Paul,
    Weer zo leuk om een verhaal van je te lezen! Als we 's morgens om 11 uur even met koffie in de tuin zitten is het gauw van: "Goh, Paul is alweer uren aan het wandelen" of: "Waar zou ie nu lopen? Hij heeft vast ook goed weer".
    Veel plezier en 'ausdauer' gewenst, en wij, ach wij wandelen af en toe eens naar de dijk, da's een uurtje, zijn we weer terug...
    Dikke zoen van ons
  22. Ellen:
    21 april 2015
    Ha Paul, wat ontzettend leuk om zo je tocht te kunnen volgen.
    Ik leef echt erg met je mee en moet veel aan je denken. En stiekem ben ik ook wel een beetje jaloers op je want het lijkt me echt geweldig om zo iets te doen. Geniet er lekker van! XXel
  23. Marjolein van Gennip:
    21 april 2015
    O Paul, wat een avontuur! hartstikke knap joh en wat ben je al een eind op weg! R*E*S*P*E*C*T
  24. Paula Wijgerde:
    21 april 2015
    Wat een potentie komt er naar boven Paul. Maar je verbaast me niet, dit kun jij gewoon! En precies op de manier waarop je het doet; eerst zenuwen en nu komen de praatjes al. En met je mooie verhaal gaan we ook weer in de goedheid van de mens geloven. Dank je wel! Dikke kus voor de komende week.
  25. Marja:
    21 april 2015
    Wat een heerlijk verhaal! En wat maak je een hoop mooie dingen mee zo onderweg.. Geniet van elk moment!
    Liefs, Marja
    ps. typefouten vallen best mee ;-)
  26. Marc:
    21 april 2015
    Wat fijn Paul dat het zo goed gaat en wat leuk om je verhalen te lezen net of we een stukje mee lopen. Zo zie je maar weer zoals de waard is vertrouwd hij zijn gasten jij ziet geen enge dingen om je heen en dat straalt er vanaf . Zo leuk om te zien dikke kus lieverd.
  27. Henk R. te A.:
    21 april 2015
    Een kaart waarop we je route kunnen volgen zou de kers op de taart zijn Paul. Grote groet.
  28. Tineke Kalis:
    21 april 2015
    Sstapstapperdestap.. je gaat lekker! Geen zorgen over je verhaal.. alles is goed en fouten mogen als je onderweg bent. Zoals die vrouw die je volstopt, zo hoort het op de camino. Lekker doorstappen Paul! Fijn om je te volgen! x 10
  29. Tineke Kalis:
    21 april 2015
    Ja die kaart! Kan Peter dat niet even op je FB of zo zetten? Mis dat ook!
  30. Pien:
    He Paul,

Leuk om he zo te volgen, blijf schrijven! Succes bij de eerste schreden in Frankrijk!
  31. Arianne:
    21 april 2015
    Ha Paul, wat een mooi verhaal weer en wat doe je het goed! Je moest eens weten hoe vaak we het over je hebben, ik denk dat we nu meer over je praten dan ooit;-)
    Rustig verder door het Franse land ("Graag traag"…), zet 'm op!
  32. As:
    22 april 2015
    Wow Paul, het klinkt helemaal heerlijk...zoals je je had voorgesteld volgens mij... En wat stoer hoe je zonder veel te rusten al zoveel uren maakt.
    Over die fietsers: was het niet zo dat wij onze mannen in hun pakjes in Spanje woest aantrekkelijk vonden?! ;-)
  33. Aad:
    22 april 2015
    Hoi Paul
    Op naar Parijs en weer een snipperdag of 2.Warmte van vreemden die je bewonderen om wat je aan het doen bent moet als een warme deken aanvoelen.Je opmerkingen over de fietsers zijn vele wandelaars uit het hart gegrepen.Het is net Amsterdam maar dan anders.Groetjes Aad
  34. Carmen:
    24 april 2015
    dag lieverd,
    het wordt wel saai voor je om weer te lezen: "wat een leuk verhaal"...maar het is helaas zo! Zo leuk om mee genomen te worden op je reis! Nu ben ik ook -virtueel- onderweg naar Santiago. Ik kijk uit naar je verhalen over de volgende dagen/weken...stuur je een dikke pakkerd en wens je een hele fijne tijd in Frankrijk (en binnenkort ook het weerzien met Peter!!) xx carmen
  35. Marga & Aad:
    28 april 2015
    Hallo lieve Paul!
    Het heeft even geduurd, maar wij zijn nu ook ingelogd en blijven zo op de hoogte van je reisavonturen en kunnen genieten van je prachtige foto's.
    Lieverd, dikke kus van ons en zet hem op!
    Liefs, Aad en Marga
  36. Toos en Yvonne:
    5 juni 2015
    Lieve Paul, wat heerlijk om je verhalen te lezen. Zo hebben we het gevoel dat je nog een beetje bij ons bent. We missen je wel hoor!
    Zet hem op!Genietse Toos en Yvonne