De dertiende week

1 juli 2015 - Astorga, Spanje

het gaat opschieten, nog anderhalve week te gaan en dan zit het er op. Gelukkig hebben we vandaag de Meseta afgesloten, de lange trage stukken zijn voorbij. Gisteren leek het of een dorp waar je naar toe liep maar niet dichterbij leek te komen. Je zag het maar het bleef op afstand. Daarbij was het ook nog eens heel erg warm. De warmte duurt nu al een paar weken. Gelukkig was het vandaag een beetje bewolkt en gelijk een paar graden minder warm maar dat schijnt morgen weer over te zijn. Afgelopen weekend ben ik een extra dag in Leon gebleven. Een prachtige stad met ook weer waanzinnig veel terrassen. Die Spanjaarden weten daar wel raad mee. Ik heb de afgelopen periode veel kathedralen gezien en ik ben een beetje kathedraalmoie moet ik eerlijk zeggen maar die van Leon slaat wel alles, zeker als het om glas in lood gaat, zelden zoiets moois gezien.
Als je door zo'n stad loopt lijkt het net of je heel veel mensen daar kent, ik groet veel mensen en wordt door veel mensen begroet. Erg leuk. Je moet het natuurlijk wel een beetje relativeren, als ik er over een week loop kent niemand me meer en ken ik niemand meer. Het zijn gewoon de mensen waar ik op dit moment mee in de groep zit, in de herbergen, onderweg in de koffiestops, etc. Dat de tocht nu naar zijn einde loopt is een vreemd gevoel. Ik had gehoord dat er in de laatste stop voor Santiago geen herbergen waren, alleen hostals (goedkope hotels). Om niet zonder slaapplaats te zitten heb ik deze week een kamer geboekt in een hostal. Dan besef je opeens dat het einde er aan zit te komen. Met de mensen waar ik nu mee loop (Sarah, Brooke en Titty) hebben we het er wel over; wat gaat er door je heen als je dat plein oploopt in Santiago, zul je het gaan missen, ga je het nog eens doen, etc. Vragen waar ik nu nog geen antwoord op weet. Dat ik -in wat voor vorm ook- wel zal blijven wandelen zal denk ik wel gebeuren, denk bv aan de 4daagse in Nijmegen of met Joke Baars stukjes van het Pieterpad lopen, maar zo lang van huis zie ik nu niet meer zitten. Het groepje waar ik nu mee loop zal ongeveer op dezelfde dag aankomen (volgende week zondag). Vanmiddag hadden we het er over wat we zouden denken als we maandag daarna op het plein in Santiago zouden zitten om koffie te drinken en we zouden nieuwe wandelaars het plein op zien komen lopen, zouden we jaloers zijn, zouden we het missen. Vele mogelijkheden maar we moetn het afwachten. Eerst nog een dag of 11 lopen voor we er achter gaan komen.
Morgen beginnen een paar dagen met stevige klimpartijen, maandag hebben we ook nog zo'n dag. Dat klimmen zie ik niet zo tegen op maar het afdalen lijkt me minder. ?Sarah heeft het er ook moeilijk mee, ze krijgt net als ik last van haar knieen. We wachten af.
Buen Camino, Paul

1. Wil hofmeijer:
    1 juli 2015
    Dag paul, ik zit in umbria en wandelde vanmorgen ook. Ik heb aan je gedacht. Hoe het zou zijn om dat al die dagen achtereen te doen. Misschien de via franciscus? Ik loop dan graag een stukje met je mee! Buon camino! Groet, wil
  2. Paul Stumpel:
    1 juli 2015
    Paul, het is echt gaaf om je te volgen! Heel veel plezier en succes vanuit dat heerlijke Spanje!!!
  3. Sylvia hoppenbrouwer:
    1 juli 2015
    hou vol Paul,.. dat je het kan is bewezen ,.. en dat je weer thuiskomt is een feit ,..geniet nog even van je uitdaging !!! dikke kus van mij XXX
  4. Petra Bouwmeester:
    1 juli 2015
    heyy Paultje.. het is hier misschien nog wel warmer dan bij jou momenteel.. mussen vallen van het dak... zo knap dat jij met dat warme weer gewoon maar doorgaat en wij zitten hier te puffen en doen
  5. Petra Bouwmeester:
    1 juli 2015
    Zo weinig mogelijk ... sorry vorige berichtje heeft mijn kat per ongeluk verstuurd door op de knop te staan .... heel veel plezier de laatste paar dagen en geniet vanalles wat je tegenkomt...we zien je ook weer heel graag terug in Nederland ... dikke knuf peet
  6. Joke:
    1 juli 2015
    Wat een gemijmer over het einde van de tocht, 11 dagen lopen is nog best veel. Ik zet de rest van de week geen stap te veel, het is hier bloedheet. Zo zie je maar dat er meer gezichtspunten zijn. Santiago is geen einde maar een begin! Op naar een nieuwe start! Succes het laatste stukkie. Kus Joke
  7. Aad:
    Hoi Paul
    Je wordt al beschouwelijk zo naar het einde van de camino.De Meseta achter de rug dus kan het alleen nog leuker worden.Je loopt nu met een grote familie en dat moet heel gezellig zijn.Leon staat nu op mijn verlanglijst plus al die heerlijke terrassen.Blijf genieten van het mooie Spanje en wie weet wat voor nieuwe avonturen op je weg komen.Groetjes Aad
  8. Trudy:
    1 juli 2015
    Wat ik je van de week aan de telefoon al zei : je valt in 'n gat als je weer thuis bent .
    By the way : je bed voor de 100ste 4daagse staat al klaar .
    Het Pieterpad loopt ook langs Nijmegen ! Bel je Vrijdag weer !
  9. Paula Wijgerde:
    1 juli 2015
    Jeetje Paul, jij straks geen kilometers meer en wij geen reisverhaal op het einde van de week....wat ben je vroeg met deze blog, het is pas woensdag...krijg je haast nu het einde naderbij komt? Nog lekker dubbel zo hard genieten hoor, alles op je netvlies krijgen want straks zit je weer tussen 4 muren! Dikke kus!
  10. Louise:
    Hallo Paul,
    Wat een veelheid van gedachten zo vlak voor het einde van jouw tocht. Mooi dat je ze deelt! Dank daarvoor.
    Nog fijne dagen toegewenst,
    Louise
  11. Anne:
    1 juli 2015
    Paul, wat ga je geweldig! Ik ben vol bewondering voor je doorzettingsvermogen, je prachtige verhalen en je sportieve prestaties. Elke week kijk ik ernaar uit.
    Nog even en je bent echt in Santiago. Zet 'm op en sterkte met de hitte. Liefs.
  12. Annette:
    Ha Paul,
    Mooi verhaal. Ik snap je gevoel, blij met het resultaat, maar ook einde van waar je al zo lang mee bezig bent geweest.
    Ik vind het zo ongelofelijk elke keer weer als ik het kaartje zie.
    Dag Paul , geniet nog even en succes met de laatste kilometers. Liefs, Annette
  13. Henk:
    1 juli 2015
    Wat een prestatie nu al! En als het over is zal het helemaal wel vreemd zijn. Geniet nog maar van de komende dagen, het is voorbij voor het het weet. Veel respect hoor Paul!
  14. Peter kappinga:
    Lieve Man,
    Wat ben ik trots op je. We spreken elkaar 2 keer per dag maar wat ben ik blij dat ik je over 11 dagen weer kan zien en vast kan houden. Ik verheug me er op, ook op het eten met Titty, Brooke en Sarah. Kus je Man
  15. Corrie Boer Michels:
    1 juli 2015
    Wat heerlijk melancholisch Paul. Je leeft echt ook even in een bubbel en verhaalt bijna als een monnik. Mooie innerlijke rust en toch ga je bijna harder lopen naar dat ene punt waar het allemaal om begon, en ook niet onbelangrijk, waar je lief op je wacht.
    Moet inderdaad wel vreemd zijn en beetje dubbel als de weg voltooid is en je weer anoniem op die plek kunt verblijven omdat al die mooie mensen, net als jij, weer hun eigen weg gaan. Koester het nog maar een beetje en succes met het afdalen. Dikke kus, Corrie
  16. Paul Römer:
    2 juli 2015
    Succes met de laatste loodjes.
  17. Marianne.:
    2 juli 2015
    Lieve Paul wat ben ik trots op je kan mij niet inhouden als jij aankomt op dat Santiago plei, n. Zal best traantjes laten.
  18. Guido Giling:
    2 juli 2015
    Lieve Paul. Jouw laatste kilometers zouden voor mij al een reis opzicht zijn. Geniet er van! xx Guido
  19. Toke:
    Hoi stoere collega!
    Prachtige verhalen, prachtige blauwe luchten en een prachtig mens.
    Wees mindfull, in het hier en nu en geniet .

groetjes Toke
  20. Aleida Mulder:
    2 juli 2015
    Nog even en je hebt het gehaald. Een hele prestatie!
    Groet, Aleida
  21. Jeroen Abbes:
    2 juli 2015
    Wat een doorzettingsvermogen! Bewondering uit Leiderdorp...
  22. K. Ruiter:
    3 juli 2015
    Hoi mop, ik zal je verhalen straks gaan missen, maar kijk ook al uit naar dat je weer terug bent en ik nog meer van je avonturen live ga horen. Geniet nog lekker van het laatste stuk. Dikke knuffel Kaars
  23. Astrid en peter:
    4 juli 2015
    Nou doorzetter!...veel succes met de laatste loodjes! Het zal wel warm zijn, maar troost je, dat is het hier ook. Dikke zoen Xx
  24. Carmen:
    4 juli 2015
    ciao caro, ben wat laat met mijn bericht: heb veel last van de hitte die al een paar dagen de inhoud van de dagen bepaalt en mij -voor het eerst in mijn leven- zwaar valt! :(
    En jij moet zelfs in de hitte blijven wandelen...kan me heel goed voorstellen dat bewolking of een buitje dan zeer aangenaam kunnen zijn. Als je terug komt -wat nu wel relatief snel gaat gebeuren- zal ik in Italië zijn...zie je graag, bij een glaasje wijn en tapas, na half augustus...Geniet van alles in Spanje, Portugal en straks in Amsterdam!!! XXXX Carmen
  25. Pleun en Huug:
    5 juli 2015
    Paultje, nu al : a la recherche du temps perdu!
    We blijven je pesten met je Frans! Een weemoedig waas komt over je schrijven maar tegelijkertijd een vooruitziende blik: wat ligt er nu nog op mijn pad? Daar houden wij van. Niet dat het allemaal over lopen gaat : daar houden wij niet van, net zo min als van de doedelzak op het Leidseplein, zoals Annemarie Grewel zo juist wist te verwoorden. Jongen, nu we dit schrijven is het 4 juli: onafhankelijksdag in Amerika en je arriveert eerder dan quatorze juillet, o sorry, weer Frans. Huug en ik denken aan je, meer kunnen we niet doen. Meelopen zit er niet in. Kus Pleun en Huug.
  26. Marga & Aad:
    7 juli 2015
    Toch nog even zeggen lieve, stoere Paul, dat we héél veel respect voor je hebben!
    Onvoorstelbaar wat je gepresteerd hebt!!!

Een ongelooflijk dikke knuffel van ons.
  27. Marina en Cor:
    8 juli 2015
    Nog even flink doorbijten voor de laatste loodjes.
    Alle respect voor je onderneming.