De twaalfde week

24 juni 2015 - Carrión de los Condes, Spanje

En al weer een week voorbij. Het gaat nu opeens ontzettend snel, over tweeënhalve week ben ik al in Santiago. De vrije dag in Burgos was heerlijk, een prettig hotel, vlakbij de kathedraal. Burgos is echt een heerlijke stad, boordevol terassen, boordevol kakelende Spanjaarden. Ik heb me er uitstekend vermaakt. Het weer was ook prachtig, dat hielp mee. Toen ik zondag vertrok was het warm en zeer zonnig. maandagavond begon het te onweren en hebben we even regen gehad maar dat viel nog wel mee. De volgende dag was bewolkt en heb ik wat spetters regen gevoeld maar te weinig om nat van te worden. Aan het eind van de ochtend klaarde het op en begon e zon te schijnen en was het al snel weer erg heet. Ik heb mijn schema maar een beetje naar het weer aangepast. In de ochtend start ik om half zeven uiterlijk. Ik ga zonder ontbijt lopen maar stop bij het eerste dorp om daar te ontbijten. Dan heb ik er al vast maar wat km op zitten. Ik heb nu een paar korte routes gehad dus was ik elke dag rond het middaguur op mijn plaats van bestemming. Dat geeft je een lekkere lange middag en tijd om rond te kijken. Er wordt wat afgekletst op de Camino. Ik kom al snel in zo'n dorp wat bekenden tegen en dan ga je maar weer een terassje op zoeken om bij te praten. Tijdens het lopen zie ik niet zoveel mensen, ik loop graag alleen en een enkele keer loop ik even te praten met een andere loper. De meeste mensen respecteren wel dat je alleen wil lopen en laten je dan ook met rust. Er lopen opvallend veel lopers uit het oosten mee, Japanners, Filipijnen en Koreanen. AArdige mensen, zeer hoffelijk met kleine buiginkjes en zo. Ze gaan volledig hun eigen gang. Prima natuurlijk, idereen loopt zijn eigen Camino. Of je nou achteruit wil lopen, kruipen, een stuk met auto, bus of taxi, het is helemaal aan jou. Jammer dat de oosterlingen ook op de slaapzalen hun eigen gang gaan. Dat betekent wekkers die om half zes afgaan, gerommel, licht aan, geklets etc. Vreselijk is dat, ze trekken zich niets van de slapende medemensen aan.
Zondag kom ik al in Leon aan en heb ik weer een dag vrij. Via Booking.com heb ik een hotel gehuurd voor twee nachten omdat je niet langer dan een nacht in een herberg mag blijven. Dat kunnen ze controleren met de stempel die elke herberg aan je geeft in je Caminopaspoort. De herbergen wisselen van kwaliteit. Soms heb je geluk en zit je in een prima, schone en rustige plaats, soms heb je pech en is het druk en benauwd op zo'n slaapzaal. Van de week lag ik een keer met 40 mensen op een slaapzaal maar ging het heel ged. Een dag eerder had ik op een klein zaaltje met 10 man erg veel last van de oosterlingen. Nouja, het hoort er ook bij
Ik zit nu al zo'n dag of 4 op de Meseta, de hoogvlakte. Er was me veel saaiheid beloofd maar tot op heden vcalt het me reuze mee. Ik heb in Frankrijk in Les Landes gelopen en dat was veel erger dan dit. Misschien komt het nog, misschien blijft het meevallen.
Buen Camino, Paul

1. Sandra:
    Hoi Paul,
    Het gaat lekker opschieten! Nog even volhouden. Je bent en blijft stoer en jouw verhalen: het blijft genieten. Ik zie de slaapzaal met Oosterlingen helemaal voor mij :-)
    Groeten van Sandra
  2. Marc:
    24 juni 2015
    Hoi Paul het gaat zeker snel .Het zal vreemd zijn als we geen 16de week krijgen .En wat de Oosterlingen betreft ,beter Oosterlingen uit het Oosten dan uit het westen.(OEPS)
    Go Paul Go dikke kus Marc
  3. Reggy:
    24 juni 2015
    Ja het gaat nu snel Paul en ik weet zeker dat je je aan het eind nauwelijks kunt voorstellen dat je dat hele end toch ècht hebt gelopen.
    Wij deden het ochtendritueel net zoals jij. Heel vroeg beginnen met lopen (uiterlijk 7 uur) zonder ontbijt en na een tijdje lopen ..... café con leche en tostada !!! Man wat lekker was dat altijd, ik heb bij thuiskomst nog maandenlang zo ontbeten (alleen wat later, haha)
    En de Koreanen kan ik me uit 2008 ook nog heel goed herinneren, alleen kan ik me niet herinneren dat ze zo luidruchtig waren.
    Anyway .... nog een aantal fijne wandeldagen, je boft met dat mooie weer, wij hebben toen heeeeeeel veel regen gehad :-(((
  4. Petra Bouwmeester:
    Heyyy die Paul
    en weer een leuk verhaal ... ga je ook door met schrijven als je weer thuis bent ?ik denk dat we je verhalen anders gaan missen... hou vol je bent er bijna .. fijn te lezen dat je heerlijk aan het genieten bent... toi toi toi weer
  5. Corrie Boer Michels:
    24 juni 2015
    Fantastisch. En wat heerlijk dat je zo ontspannen naar je einddoel kunt lopen. Want het is toch ook de moeite waard als je al het moois onderweg een beetje in je op kunt nemen en er niet louter aan voorbij gaat. Straks krijg je nog zin om terug te lopen veel plezier met de laatste loodjes.
  6. Pleun en Huug:
    24 juni 2015
    Hebben ze ook spuugpotjes bij zich voor bij hun bed of kwatten ze het zo maar neer? Boeren betekent geloof ik dat ze lekker gegeten hebben. Of gooi ik ze nou allemaal door elkaar? In ieder geval ben ik lekker politiek incorrect bezig.
    Nog een geluk dat jij zo'n goeje slaper bent!
    Paul jongen hou vol! Je kan het!
  7. Paula Wijgerde:
    24 juni 2015
    Waar gaat de volgende tocht heen Paul? Want zo te horen/lezen heb je flink de smaak te pakken. Zoals je de overnachtingen beschrijft lijkt het soms een beetje op de PI-kampen die we hadden? Dat kwam ook neer op geen oog dicht doen.... Geniet nog extra lekker van die laatste loodjes, je zal het nog gaan missen vrees ik.
  8. Paula Wijgerde:
    24 juni 2015
    p.s. en heb je al ergens een arme muis doodgedrukt onder je matras?
  9. Saskia Van der kreke:
    24 juni 2015
    Wat gaat het snel! Over 2,5 week ben je al in Santiago! Ik ben trots op je en wat een heerlijk verhaal was dit! Het is iedere week een feestje om je verhalen te lezen. Ga zo door! xxx
  10. Joke Baars:
    24 juni 2015
    Misschien gelijk met de oostelingen op pad? Wat lijkt het me dan heerlijk om een paar nachten een kamer voor jezelf te hebben... het gaat super, en het klinkt ook gezellig. Dus nog 2 weken op vleugels, kus Joke
  11. Magda:
    Lieve Paul,
    Jeetje, nog maar 2,5 week en dan ben je er! Hou vol tijdens de laatste loodjes. Ik blijf genieten van je verhalen en heb enorme bewondering voor je.
    groet, Magda
  12. Aad:
    Hoi Paul
    Wat een uitdagingen.Slapen alsof je in een jeugdherberg zit(een snurker houdt mij al uit de slaap laat staan 40.Je moet dan wel erg moe zijn.Ook nog een blog bijhouden en vragen beantwoorden.Uren in de warmte sjouwen.Ga er maar aan staan.Hulde!!! Ik zou er niet aan moeten denken maar ik ben blij dat ik het van een afstand mag meemaken.Groetjes Aad
  13. Henny wijnschenk:
    24 juni 2015
    He Paul nog ruim 2 weken als je zo terug kijkt is het allemaal best wel snel gegaan en je hebt veel mooie dingen gezien en wat je nog gaat zien hou vol maar dat gaat zeker lukken groetjes van Peter en Henny
  14. Clarien:
    24 juni 2015
    Voor ons, de thuisblijvers, is het helemaal ongelofelijk dat je al zo dichtbij het einde van je tocht bent. We hopen dat het laatste stuk jou en ons evenveel plezier mag brengen als de voorgaande weken. Hou het vol (zonder blaren!), liefs c
  15. Marjolein van Gennip:
    25 juni 2015
    Ah, de laatste loodjes!!! en kennelijk best gezellige loodjes!!!
    Wat een avontuur! en wat red je je goed zeg! Hulde!
    Ik wens je alvast goede laatste kilometers!
    Marjolein (CA)
  16. Marga & Aad:
    Lieve Paul,

We kunnen niet anders dan bewondering voor je hebben. Zeker als we de kaart zien, dan is het bijna niet te geloven, dat je die afstand te voet hebt afgelegd. Geweldig!
    Dikke kus van ons
  17. As:
    Hola Paul,
    Zo"n 1000 km naar het noordoosten ben jij je laatste stappen aan het maken. Omdat het Spanje is, voelt dat ineens heel dichtbij en zie ik het helemaal voor me! Die slaapzalen lijkt mij grote overwinning, je zult het thuis wel stil gaan vinden;-)
    Keep walking, besos Astrid & Johan
  18. Jiene:
    Ha Paul,
    Wat ontzettend leuk om je reisverhalen te lezen. En wat n prestatie dat je al zover bent. Zo'n dagje Burgos lijkt mij erg fijn, leuke foto's en het klinkt als een gezellige stadje. Af en toe zulke beloningen moet je jezelf vooral geven, een vrij dagje en een hotelletje!
    Succes met de laatste etappe!
    Alle goeds, Jiene
  19. Caroline:
    Hoi Paul,

Dank voor je update. Blijf genieten! Nog enkele kilometers en je gaat je reis missen. ;-) Hartelijke groet.
  20. K. Ruiter:
    26 juni 2015
    Ha Paulus, jeetje wat gaat t snel, dat je er al bijna bent!! we kijken al uit naar de foto bij de Kathedraal . Die krijgt een ereplek (uitvergroot) op het werk!! Wat heerlijk dat je zo geniet in Spanje. Ben "Superrrrr"trots op je. Veel plezier! Dikke knuffel Kaars
  21. Annette:
    27 juni 2015
    Hoi Paul,
    Ongelofelijk, wat een prestatie als je zo de afstand bekijkt. Ik heb er nooit aan getwijfeld, maar had geen enkele voorstelling. Zo goed! Ja ggeniet nog even; dit doe je niet snel opnieuw. Nog effe volhouden. Over ruim een week zit ik haast id buurt. Misschien rijd ik wel even door om je aan te moedigen. Maar .. of daar blij mee zal zijn?
    In afwachting van nieuwe berichten, lieve groet Annette