De veertiende en laatste week

9 juli 2015 - Palas De Rei, Spanje

Mijn hemel, het lijkt op bergaf lopen, zo snel gaat het allemaal. Dit weekend hebben we een paar pittige klimpartijen gehad, stijl en langdurig. Als je dan eenmaal boven bent ben je tegelijkertijd ook erg trots dat je het weer geflikt hebt. Op dit moment is het lekker heuvelachtig allemaal, beetje klimmen (niet te steil) en een beetje dalen. Heerlijk lopen eigenlijk. Hert lijkt er wel op dat de uren trager gaan en de kilometers langer zijn. We praten voortdurend over zondag, hoe de binnenkomst zal zijn. Het zal onwezenlijk aanvoelen, daar ben ik me wel van bewust. 98 dagen van huis zijn en hoofdzakelijk lopen is niet iets wat je zomaar zult gaan vergeten. Ik weet niet wat er overblijft van deze tocht. In elk geval enorme trots op mezelf, dat ik het geflikt heb, dat ik mijn dip in Frankrijk niet heb laten winnen maar toch door ben gegaan. De dip zat rond Bordeaux, ik had het helemaal gehad met mijn onderneming en liep al dagen te piekeren hoe ik er zonder gezichtsverlies onderuit zou kunnen komen. Elke mogelijke smoes heb ik bedacht maar ben toch doorgegaan. Als ik de reacties van mensen lees op mijn tocht: "Paul, geweldig wat je doet", "we zijn trots op je", etc maken toch dat je doorgaat. Maar dat ik huis miste stond vast. Het was niet zozeer Peter, die sprak ik elke dag twee keer, maar vooral Lola. Tjonge, wat mis ik die hond. Ik spreek Peter vaak, ik spreek andere mensen vaak maar Lola gaat dus niet lukken. Het ploegje waar ik mee loop moet erg lachen als ik me weer eens over een hond buig om hem/haar aan te halen. Woensdag zie ik haar weer en mensen, ik kan niet wachten. Maar eerst binnenkomen. Sarah, de Australische dame heeft  bedacht dat we "the Sign" van Ace of Base moeten gaan zingen. Dat zal niet gebeuren maar het geeft wel aan hoe we allemaal, op onze eigen manier, bezig zijn met het afsluiten van de tocht. We hebben erg veel plezier met elkaar, lopen vooral alleen maar brengen de tijd buiten het lopen samen door. We zijn geen hecht clubje in de zin dat er geen plaats zou zijn voor contacten met anderen maar we eindigen we steeds met elkaar. Het is nog maar drie dagen lopen, 60 km in totaal. Zondagochtend komen we aan, rond een uur of tien. Wat er met me gebeurd weet ik niet. Ik zie Peter weer, ik zie een hoop anderen die in deze periode gelopen hebben en het zal emtioneel zijn. Ik ga het afwachten en laat maar gebeuren wat er gebeuren moet.
Sinds zondag lopen we in Galicia. Een ruw landschap, veel bossen, heuvels en leistenen huizen, het ziet er eigenlijk wel wat somber uit en het lijkt wel armer dan de andere streken aar we doorheen zijn gelopen. Wel heeft het zijn eigen charme. Dit is een verhaal van mijn laatste week. als ik volgende week weer thuis ben zal ik zeker nog een afsluitende blog schrijven alhoewel afsluiten nog niet zal gebeuren. Wanneer wel? Ik weet het niet. In elk geval
Buen Camino, Paul

1. Astrid en peter:
    9 juli 2015
    Je hebt er nog steeds veel plezier in! Of steeds meer plezier! Ik zeg het geloof ik elke week, het blijft ongelofelijk wat je doet! Niet dat ik twijfelde aan je doorzettingsvermogen, maar ik was eerlijk gezegd toch bang voor nare insectenbeten en ontstoken blaren e.d. Sinds dit weekend heb ik ervaren dat je ook in je achtertuin nare insectenbeten kunt opdoen en tijdens een ommetje je knie kunt verdraaien, alles is relatief... Over dat soort zaken heb je vast veel na kunnen denken (als je daar zin in had tenminste). En wat de hond betreft, die zal jou ook erg gemist hebben! Xx Astrid en Peter p.s. Wat zul je blakend gezond terugkomen!
  2. Mireille:
    9 juli 2015
    Paul, ik maak een diepe kniebuiging voor je (au, mijn rug ;). Wat een prestatie heb jij geleverd! Ik ben benieuwd naar je laatste verhaal, over de emoties en ervaringen van het aankomen en het thuis komen. Ik wens je heel veel plezier de komende dagen, en alvast een dikke virtuele knuffel voor als je aangekomen bent. Groet, Mireille
  3. Loes Starreveld:
    9 juli 2015
    Jee Paul, wat een fantastische reis heb je gemaakt, ben je aan het maken. Ongelooflijk dat je al aan de laatste week bezig bent. Wat een doorzettingsvermogen! Op de foto's zie je er blakend uit. Het zal inderdaad wel wennen zijn als je terug bent, van de hele dag buiten naar weer een leven wat zich ook deels binnenshuis afspeelt. Ik kan je in ieder geval melden dat ik enorm genoten heb van je reis ;-)
    xxLoes
  4. Marjanne:
    9 juli 2015
    Paul, wat een geweldige prestatie heb jij geleverd! En wat zal je trots op jezelf zijn.
    Ik denk dat Lola ook niet kan wachten totdat je weer thuis bent, ondanks de liefdevolle verzorging van Peter!
    Geniet van je overwinning, heel veel plezier en een dikke kus van mij!
  5. S&P:
    9 juli 2015
    Jeetje man, je hebt het toch maar geflikt, GROOTS!!!
    Heb van al je verhalen genoten en geloof het of niet, heel veel aan je gedacht.
    Zeker dit laatste bericht hoe je met je emoties heb gestoeid.
    Prachtig en heel veel respect dat je het tot een einde hebt gebracht waar je je verdere leven heel erg trots op kunt zijn.
    Ik kom je over een week wel weer tegen met Lola, mijn buurtvriend.
  6. Aad:
    Hoi Paul
    Wat een vooruitzicht komende zondag,wat zal je trots en emotioneel zijn in de armen van je man.Al die andere blije mensen en jij die het dan toch maar geflikt hebt.GEWELDIG PAUL.Nu nog even genieten in Spanje en die dip heb je overwonnen dus blijf lachen en genieten.Op naar de finish.Groetjes Aad
  7. Marga & Aad:
    9 juli 2015
    Lieve Paul, we blijven het zeggen......we zijn super tros op je. Wat een ongelofelijke prestatie heb je geleverd, zowel lichamelijk, als geestelijk!!!
    En wat fijn, dat je straks Peter en Lola weer ziet. FEEST!!!
    Lieverd, dank je wel voor je prachtige verhalen en foto's, we zullen ze gaan missen.

Een héle dikke kus van ons.
  8. Marga & Aad:
    9 juli 2015
    Hallo Paul, tros moet natuurlijk TROTS zijn, want dat zijn we op je!!!
  9. Marit van luik:
    9 juli 2015
    Heel goede laatste dagen nog Paul! En genieten, huilen, lachen, alles tegelijk zondag!
  10. Trudy:
    9 juli 2015
    GEEN REACTIE .....WOORDEN SCHIETEN ME TEKORT !
  11. Louise:
    Hallo Paul,
    Wat een tocht, wat een verhaal, het ontroert me. Het lijkt wel een leven, een onbevangen start, enthousiast op weg, dan de dagelijkse beslommeringen en het eind niet in zicht. Besluiten om door te gaan, en het per dag op te pakken zoals het op je afkomt, en dan te weten je weg te vinden. Lieve groeten en geniet wat er zondag en vele dagen daarna op je af komt.
    Louise
  12. Henny wijnschenk:
    9 juli 2015
    Lieve Paul wat een mooie verhalen en de dingen die je mee hebt gemaakt de mensen die je allemaal hebt ontmoet dat vergeet je nooit meer maar het voornaamste is toch wel dat je het hebt gedaan we zijn super trots op je zondag is Peter er en dat is ook weer lekker samen nog even genieten van het Spaanse land morgen komt Lola bij ons op de boot gezellig zeker voor Luna nou geniet nog even en tot volgende week dikke kus van Peter en Henny xxx
  13. K. Ruiter:
    9 juli 2015
    Lieve Paulus, wat ben je toch een topper! we hebben het veel over je op het werk! Willen je ws allemaal nadoen, maar jij bent toch degene die het echt geflikt hebt!!! Geniet nog van de laatste kilometers. En dan vooral genieten van Peter en Lola! En ik kijk natuurlijk al uit naar je selfie, al denk ik dat je nu ws kan zwemmen in je blouse. Dikke knuffel xxx
  14. Magda:
    Lieve Paul,
    Wat een mooi en ontroerend verhaal heb je geschreven. Ik heb je reis (en blog) met veel interesse en vooral bewondering gevolgd. Heel veel sterkte met de laatste loodjes, en je mag zeker heel trots zijn op jezelf! Onwijs knap dat je deze tocht hebt gelopen en bijna hebt voltooid. Geniet van het weerzien met Peter en Lola.
    liefs + groet, Magda
  15. Aleida Mulder:
    9 juli 2015
    Nog even! Ik vind het een knappe prestatie.
  16. Ramon:
    9 juli 2015
    Ik ben trots op mijn ome Paul.
  17. Ernst Sonneveldt:
    9 juli 2015
    Hi Paul, zelden zó trots geweest op een buurman.
    Ik heb je verslag net voorgelezen aan Christina. En het stukje over het gemis van Lola...., we begrijpen je helemaal!
    Gewéldige prestatie blijft het..., nog de laatste loodjes.
    Ik zie je volgende week weer (mét Peter én Lola) op ons KNSM eiland. Ciao!
  18. Joke Baars:
    9 juli 2015
    Paul, uiteraard zijn we allemaal supertrots op je! Wat een tocht, lopen, lopen, lopen. Zonder frans door Frankrijk, verdwalen, vallen, Spanje als toetje, heerlijke medewandelaars als gezelschap. En dan kom je aan, Peter, kathedraal, roze shirt aan, foto, misschien toch nog even de mis meemaken, dan heb je van alles bedacht hoe het zou zijn om aan te komen, maar dan wil je naar huis, een haring, iets lekkers kouds drinken en in je eigen bed slapen. En dan komen we allemaal naar Dorst om je te zien, knuffelen en je verhalen te horen. Goed idee, toch?
  19. Jeroen Abbes:
    9 juli 2015
    Wat een prachtig geschreven tekst. Genieten! Succes met de laatste etappes. Jeroen en Else
  20. Sandra:
    9 juli 2015
    Lieve Paul, je bent en blijft een kanjer!!!! Wat een prestatie. Je hebt er straks een prachtige herinnering bij. Heel veel plezier bij de aankomst en maak er een geweldige dag van. Groeten Sandra.
  21. Petra Bouwmeester:
    9 juli 2015
    Heyy lieve Paultje ... onwijs knap hoor zoals jij dit toch allemaal doet en wat was het heerlijk voor ons om je verhalen te lezen .. ..zo liepen we in gedachte toch met je mee ...zondag de grand finale ... laat je maar gaan hoor..... alles mag... ik ga aan je denken terwijl wij dan op de camping aan een bakkie zitten.... cheers Paultje... tot gauw .. knuf peet xx
  22. Douwe:
    9 juli 2015
    Beste Paul, wat zie ik jou graag een keer op school terug om tijdens de Spaanse schoolborrel een presentatie van je tocht te zien en te beluisteren. Je bent een kanjer.
  23. Marc:
    10 juli 2015
    Wel ging weer mis (het reageren),vind het geweldig Paul een schoonbroer om trots op te zijn.Hoop dat Peter het filmd Ik denk dat de uitdrukking van jou gezicht een heel boek is in een paar seconden.Had er heel graag bij willen zijn .Wens je het aller beste deze week en tot gauw lieve Paul.
  24. Clarien:
    10 juli 2015
    Lieve Paul, de verhalen gaan we missen maar misschien houd je wel een column? Eerst maar thuiskomen, landen in je leven en destilleren wat de reis jou en jullie heeft gebracht. En misschien mogen we je gauw zien en spreken bij feestje in Spaanse warmte
    in Amsterdam.? We verheugen ons op het weerzien, liefs G&C
  25. Daniëlle:
    Wauw Paul,
    Hulde voor je! Ik krijg er ook bijna zin in door al je leuke verhalen.
    Succes met de laatste loodjes.
    groet, Daniëlle
  26. Lucy Walter:
    Hoi Paul,
    man man, wat heb je ons bezig gehouden met je reisverhalen,heerlijk, waar ik erg benieuwd naar ben is wat jij in/op de Camino zal gaan "achterlaten " misschien iets heel persoonlijks wat je voor jezelf houdt maar misschien ook niet.
    Veel groeten van Kees en Lucy
  27. Pleun en Huug:
    10 juli 2015
    We hebben zo'n spijt dat we je nooit in Frankrijk hebben gebeld, toen je het het hardste nodig had. Stom van ons!
    Ongelofelijk wat jij hebt volbracht! Nou ja nog 1 dag,maar toch.
    We hoorden dat Lola Peter naar de opvang heeft gebracht en jou blaffend staat op te wachten. Ben zo benieuwd wat je van die kerk vindt! Een hele bizondere belevenis. Maar dat zal niet je afscheid van Santiago zijn, neem ik aan.
    Paultje als we je weer spreken zit deze fysieke en spirituele ontdekkingsreis erop of is dit de goden verzoeken om dit uit te spreken?
    God zij met je!
    Pleun en Huug.
  28. Jobien en Hans:
    Ha Paul,
    Ook wij zullen het missen als je je blog stopt omdat je het doel hebt bereikt. Leuk om te lezen, we hebben je zo, na je overnachting in Rotterdam, een beetje beter leren kennen, je twijfels, je doorzettingsvermogen/wilskracht. Sterkte en vooral nog veel plezier met de laatste loodjes, een hele mooie aankomst in Santiago, geniet van je "triomf" (dat je de camino hebt volbracht; je kunt overigens dinsdag nog mee met de Vierdaagse van Nijmegen) en van het weerzien en daarna van de terugreis en de rust in Nederland.
    Hartelijke groeten,
    Jobien en Hans
  29. Paula Wijgerde:
    10 juli 2015
    Paulus! Held! Overwinnaar! Je gaat janken! Dat moet want ik voel al een waterlandertje bij het lezen van deze laatste! Oef!
    Veeeeeeeel foto's van het moment van aankomst graag en de hereniging met Lola en Peter. Ook lof voor deze twee!!!
  30. Anieta:
    10 juli 2015
    Fantastisch Paul, Wat heb je dit goed gedaan. Ik heb met veel plezier je reis gevolgd. Sterkte met de laatste loodjes. En zondag heel veel aankomstplezier!
    Groet,
    Anieta
  31. As:
    11 juli 2015
    Hi Paul en Peter, wensen jullie een memorabele finish van deze Tour de Force! Super stoer van jullie allebei!
  32. Toke:
    12 juli 2015
    Missie geslaagd!!!! Terwijl ik dit schrijf ben jij bezig met een glorieuze binnenkomst. Wat een emoties zullen daar zijn. Wij leven hier met je mee. Trots en ontroerd. Henk heeft the Sign aangezet om het nog wat echter te maken.
    Vergeet je bloemenblouse niet he.
    Geniet van alles wat op je af komt.
    Took
  33. Ellen:
    13 juli 2015
    Ha Paul, wat geweldig dat je het volbracht hebt!! Ik ben super trots op je en heb genoten van je leuke verslagen.
    Ontzettend veel plezier de komende dagen samen met Peter en dan op naar huis en Lola! Wat zal het gek zijn om weer de draad hier weer op te pakken. Veel liefs, EllenXXXX