De eerste week

12 april 2015 - Sluis, Nederland

De eerste week is al weer voorbij. Eigenlijk gaat het heel snel. Ik was enorm zenuwachtig toen ik ging, bang voor wat komen zou en de vel onzekerheden. Dat laatste is niks voor mij, ik ben nou eenmaal geen echte avonturier. Peter en Lola brachten mij naar de St Bavo kathedraal in Haarlem. Om half een begon ik te lopen. Peter en Lola liepen tot de eerste brug met me mee, daar was het afscheid nemen. Dat was niet makkelijk, ik schoot wel even vol. Ik had het idee dat ik huis en haard (en man en hond) achter liet, later in de week kwam ik er achter dat deze dingen gewoon met me meereizen. Ik merk dat er een heel sterke band is tussen alles in Amsterdam dat me lief is en de plek waar ik op dat moment ben. Peter belt me een paar keer per dag en ik ervaar die gesprekjes als erg steunend en belangrijk.
De wandelingen zijn prima, goed te doen. Een paar dagen waren wel erg lang, zoals de tocht door het duingebied en de wandeling van Den Haag naar Rotterdam. De tocht door het duingebied was erg mooi, eerlijk gezegd wist ik niet dat we zulke mooie gebieden hadden in Nederland. Ook de wandeling van Briele naar Goedereede was heel mooi, met die Haringvliedam en het mooi dorp Goedereede. Gisteren liep ik van Middelburg naar IJzendijke, een prachtige tocht door het enorm weidse land van Zeeland met zijn lange rechte wegen. Vandaag, van IJzendijke naar Sluis was ronduit saai. Ik had het idee dat ik af en toe op een loopband bezig was, zo slecht schoot het op. Wat ik wel geleerd heb op die lange rechte stukken (en mijn zwager uit Amerika wees me er ook nog op) is dat je af en toe om moet kijken om te zien wat ik al gelopen heb, dat helpt wel.
Ik merk ook dat mijn conditie per dag beter wordt, ik loop makkelijker, kom sneller op gang en ben minder stijf na een pauze. Ik merk dat ik het leuk vind, het ontspant me en het is heerlijk om de volgende dag je rugzak weer om te doen en te gaan starten. Je wordt er ook doodmoe van, 'savonds om 10 uur heb ik het echt wel gehad, ik ga liggen en ik val als een blok in slaap tot een uur of 7 de volgende ochtend. Het liefst ga ik om een uur of 9 lopen zodat ik rond een uur of 3, 4 op mijn bestemming aankom. Als ik in een hotel slaap check ik in en ga even ontspannen, daarna even de plaats bekijken waar ik ben. Als ik gegeten heb ga ik nog een paar uurtjes lezen en ga slapen.
Het weer was redelijk deze week, maandag en dinsdag was het bewolkt en fris, woensdag, donderdag en vrijdag waren zonnig, zaterdag was donker, kil en winderig met regen. Vandaag was het niet echt warm maar wel zonnig en prima loopweer.
Morgen loop ik België binnen en ben dus in het buitenland.
Ik wil Toke, Henk, Emma, Vos, Aaf, Stijn, Thijs, Jobien, Hans, Mijke, Aad en /Richard bedanken voor de gastvrijheid. Het heeft meegeholpen om de eerste week makkelijker te maken.

1. Clarien:
    12 april 2015
    Lieve Paulus, wat een mooi en positief bericht. We reizen een beetje met je mee op deze manier. Fijn te horen dat het lopen je goed, zelfs beter en beter, af gaat, én dat je je zo gesteund voelt door Peter (natuurlijk! ). We denken aan je en stellen het heel erg op prijs dat je ons laat delen in je wederwaardigheden.
    Liefs van ons 2, C
  2. Karin Peperkamp:
    Hoi Paul,

heerlijk om je verslag te lezen, over de start van je grote avontuur. Lekker gewoon en heel persoonlijk, en ook makkelijk leesbaar schrijf je. Hopelijk ga je in Belgie ook de schoonheid van het land ervaren en door met het genieten van je tocht. Hou je ook rustdagen?
  3. Mireille:
    12 april 2015
    Hoi Paul, de kop is eraf! Goed gedaan hoor. Veel succes bij het verlaten van Nederland. Zoals je zelf al zei, je neemt wat je lief is in gedachten gewoon mee, dus ook over de grens gaat dat vast lukken. We kijken uit naar je volgende verhaal!
  4. Brenda Brenda:
    12 april 2015
    Nou dat klinkt echt positief Paul! Ik vind je maar dapper en wel een echte avonturier. Nu kan je dus wel zien , dat je goed getraind bent. Daar heb je nu plezier van, wat zal je een loopbenen krijgen!! Veel loopplezier en een dikke kus
  5. Anne:
    12 april 2015
    Lieve Paul, ik bewonder je. En ik ben ook een klein beetje jaloers, ook al zal het vast niet altijd gemakkelijk zijn. Je komt jezelf zo nu en dan wel tegen, zoals dat heet. Leuk om je te kunnen volgen, mooie foto's en daarmee een goede indruk van het eerste week. Morgen laat je Nederland achter je en ga je België in. Geweldig! Ga zo voort, oud-collega!
  6. S&P:
    12 april 2015
    Hoi Paul, wat je schrijft over het ineens alleen zijn kan ik me heel goed voorstellen, het is een wens die al jaren speelt en ineens is deze werkelijkheid.
    Je leert jezelf heel goed kennen denk ik in deze nog slechts aankomende 93 dagen. De basis heb je gelegd en een positief bericht na een eerste week. FANTASTISCH MAN!!!
  7. Joke Baars:
    12 april 2015
    Goed om te lezen dat het lopen je steeds makkelijker af gaat. Je hebt het snel gedaan om Nederland uit te komen. Gelukkig een mooie week gehad en je zal wel een superbruine kop hebben. Op naar België! X
  8. Arianne:
    12 april 2015
    Wauw Paul, wat ga je goed! Erg leuk om je zo te kunnen volgen, zeker ook met de foto's erbij. Ga zo door, en ik hoop snel weer van je te lezen.
    Groet, Arianne
  9. Petra Bouwmeester:
    12 april 2015
    Lieve Paul... we hebben het op werk over gehad en de conclusie is eigenlijk dat een paar van ons het ook wel zien zitten om die route te lopen... nu nog niet hoor maar over een paar jaar...dus heeeeeel misschien volgen we jouw voetsporen.... zal geen namen noemen anders zitten we er gelijk aan vastheeeel veel plezier en succes weer gewenst xx
  10. Reggy:
    12 april 2015
    Leuk om weer wat te lezen Paul. En ja ik blijf die herkenning voelen, zoals dat je conditie per dag beter wordt.
    Ik word ook helemaal geïnspireerd door jou. Vandaag maakte ik een wandeling die jij een tijdje geleden ook gedaan hebt ... via Vliegenbos, Schellingwouderdijk, sluizen etc. naar huis. Ik heb genoten.
    Wat ik je nog wil meegeven is een gedachte die mij tijdens het lopen van de Camina steeds bij me is geweest en die ik ook in mijn blog had geschreven:
    "EN DAN BESEF JE PLOTSELING DAT VEEL ZAKEN, AANVANKELIJK SCHIJNBAAR VAN WEZENLIJK BELANG, ER IN DE LOOP VAN DE TIJD HELEMAAL NIET TOE BLIJKEN TE DOEN, WAARNA JE ER PROBLEEMLOOS AFSTAND VAN DOET"
    Goeie reis verder Paul !! xxx
  11. Arno:
    12 april 2015
    Ha Paul, mooi verhaal! We waren ook benieuwd hoe het je verging, maar klinkt goed. En in België loop je in het land van Magritte, Panamerenko, Jackie Ickx, Satie, Johnny Hallyday en Herr Sele, dus dat moet wel goed gaan. Hals und Beinbruch, Arno en etc.
  12. Louise:
    Hallo Paul,
    Wat fijn dat het lopen "An sich" goed gaat. En wat een positief begin van jouw tocht. Fijn dat jouw thuis met je meereist.
    En gezien de reacties zijn er veel met hun gedachten jouw reis meebeleven. Goede reis door België, op naar de volgende stap.
    Warme groet,
    Louise
  13. Henny wijnschenk:
    12 april 2015
    He Paul je gaat goed hoor de kop is er af morgen naar België wij denken elke dag wel even hoe zal het gaan maar je bent een topper ga zo door geniet van de omgeving liefs Peter Henny en Luna
  14. K. Ruiter:
    12 april 2015
    Hoi mop, wat fijn om te lezen hoe goed het gaat. Ik merk dat ik door je verhalen zin krijg om het ook mee te maken. Dus wie weet .Het is toch heel anders genieten van hoe mooi ons land is.
    Ben benieuwd of Belgie ook zo mooi is.
    Dikke knuffel Kain
  15. Debby Koudenburg:
    Ha Paul,
    Stoer man! Leuk om je tocht te volgen. En hoop natuurlijk voor je dat je ook nog een beetje lekker eet onderweg...
    Succes!
    Groet, Debby
  16. Ernst Sonneveldt:
    12 april 2015
    Hi Paul, morgen het land van de Frites met mayo....., neem er eentje van mij. Groet, Ernst
  17. Annette:
    Ha paul,
    Wat fijn en goed wat van je te horen. Ik denk veel aan je. Morgen België in. Fantastisch om te lezen allemaal. Het wordt een prachtige week. Succes en veel plezier.
    Groetjes, Annette
  18. Tineke Kalis:
    13 april 2015
    Belgie.. het gaat er al op lijken ;-) Lekker doorgaan Paul. Elke dag een naaldje is een hemdsmouw in een jaar! liefs 10
  19. Henk R. te A.:
    Goedzo jochie...
    Én leuk om te lezen, dat regelmatig achterom kijken helpt echt want dan zie je nog veel meer.
    Groet meester.
  20. Marc:
    13 april 2015
    Lieve Paul loop zo ver als je wil en als je je gedachten kwijt raakt maak je niet druk ik zet je zo weer op het spoor je bent de beste zwager die ik me kan wensen .Love you hoop dat ik de hel weg bij je ben want ik ben zo trots als een pauw dikke kus Marc.
  21. Peter kappinga:
    Lieve Man ik ben trots op je. Kus je man
  22. Sandra:
    13 april 2015
    Dag Paul, Heel veel plezier in België en je doet het hartstikke goed! Groeten van Sandra.
  23. Paula Wijgerde:
    13 april 2015
    Om maar in onze gezamenlijke hobby van spreekwoorden en gezegdes te blijven: "Een goed begin...." Dus dat zit gebeiteld Paul, chapeau! Je hebt jezelf al overtroffen en de rest is misschien niet een makkie maar wel een groot kado aan jezelf; zoveel tijd doorbrengen met jezelf als goed gezelschap en in mooie decors. Geniet!!!! En tot je volgende blogstory. Dikke kus!
  24. Trudy:
    . LOOP ZE !

Geen nieuws van M .
  25. Paul Römer:
    13 april 2015
    Ga zo door Paul, super begin!
  26. Jason:
    13 april 2015
    Vind heel leuk om alle verhalen te lezen ik hoop dat dit ook een beetje Amsterdam is dat je meeneemt zet em op kanjer groetjes Jason en Jos
  27. Karl Ulrich:
    14 april 2015
    Ha die Paul,
    Dat gaat goed, lekker wandelweer, een hele schare fans, niet langs de kant van de weg, zoals in Nijmegen maar op internet.
    Leuk om al die betrokken reacties te lezen, je bent geliefd man!
    Lieve groet,
    Karl
  28. Daniëlle:
    14 april 2015
    Ha Paul, leuk om je reis zo te volgen. Ik vind je heel moedig hoor. geniet ervan!
    Groet, Daniëlle CAVolw
  29. Aad:
    18 april 2015
    Hoi Paul
    Late reactie maar we vonden het fijn je in blakende gezondheid aan de deur te begroeten.Gebruind en vol enthousiame,omdanks het nat worden en de wind,vertelde je over de 1ste week en al het moois dat je gezien hebt.Op naar Franrijk en het genieten van alle onverwachte mensen en landschappen.Lieve groeten uit IJzendijke