De elfde week

17 juni 2015 - Belorado, Spanje

En dan zit ik al weer zo'n anderhalve week in Spanje. Vorige keer schreef ik tot aan mijn vrije dag in Pamplona die aardig verregende. Toen ik de volgende dag uit Pamplona vertrok regende het nog maar gelukkig werd het snel droog. Ik kon een flink eind doorlopen maar 'smiddags ging het toch weer regenen. Eigenlijk is het met het weer niet meer goed gekomen. Het blijft redelijk fris maar gelukkig blijft het ook droog. Het lopen gaat goed. De eerste twee dagen vanuit Frankrijk waren echt het zwaarst, erg steile klimpartijen en zware afdalingen. Het klimmen heb ik redelijk geleerd in Frankrijk, ik raak wel eens buiten adem maar dan stop ik gewoon een paar minuten en kan dan weer door. De afdalingen vind ik wel zwaar. Het gaat in mijn knieën zitten en kan soms wat week aanvoelen. Na mijn vertek uit Pamplona ben ik in een nieuwe ploeg terecht gekomen, de mensen die op maandag uit Frankrijk vertrokken. Was even wennen maar het valt reuze mee. Ik ben nu al een paar dagen met Titty (ja, echt waar) uit Zweden. Een aardige vrouw maar soms een beetje zwaar op de hand. We lopen niet samen. Ik heb gemerkt dat ik het liefst alleen loop, ik kan mijn eigen tempo bepalen en bepalen wanneer ik rust. Ik ga wel eens naast iemand lopen en maak dan een praatje of tijdens een rust ga ik naast iemand zitten om even te kletsen maar het lopen doe ik alleen. De route is geen probleem meer, die is zo overvloedig aangegeven dat je echt niet fout kunt lopen. Daarnaast lopen er erg veel mensen en volg je gewoon de anderen. Er zijn paaltjes en elke stad of dorp heeft zich uitgesloofd om een zo mooi mogelijk bewijzeringssysteem te maken. Logrono heeft het wat mij betreft nu gewonnen, een prachtig gestylde schelp en gele pijl. Over de gele pijlen hoorde ik een leuk verhaal. Of het klopt weet ik niet. De pijlen zijn overal neergezet met gele verf, op palen, stoepranden, verkeersborden, keien langs de weg etc. Het schijnt dat een paar jaar geleden een man het op zich heeft genomen om de route nog suiselijker aan te geven. Hij heeft het rijk gevraagd of hij dat mocht doen en of hij daarvoor de gele verf mocht gebruiken die ze op de weg gebruiken als markering. Dat mocht, hem is zelfs een hoeveelheid verf geschonken. Overla vind je nu zijn gele pijlen terug. Vaak zijn ze ten overvloede maar soms, op lange stukken kunnen ze je wel helpen om zeker te weten dat je goed zit.

De route is een beetje saai de laatste dagen, veel langes de anelweg en door industriegebieden, de eerste dagen waren mooier. Overmorgen kom ik in Burgos aan, daar blijf ik weer een extra dag om te rusten. Krijg ik dus weer te maken met nieuwe mensen. Na Burgos ga ik de Meseta op, de Spaanse hoogvlakte waar het vooral saai lopen is naar ik begrepen heb. Nou ja, ik heb Les Landes in Frankrijk overleefd, dan zal dit ook wel lukken. Als ik een week later in Leon aankom blijf ik daar ook weer een dag hangen. Dat was het weer voor deze week, tot volgende week                        Buen Camino, Paul

1. Mayke:
    Nou Paulus,

Zo aan de foto's te zien heb je alle tijd om in alle rust, en alleen, al je zonden te overdenken. Lijkt wel vorm van meditatie.
    Bij terugkomst wil ik natuurlijk heel graag van je weten hoe je dat nou ervaren hebt. Ik zeg één ding, ik doe het je niet na, respect.
    Hoe gaat het met het missen Paulus. Schrijf je daar de volgende keer over? Ben benieuwd wat je mist en wat je absoluut niet mist.

Dikke kussen Mayke
  2. Jeroen Abbes:
    Beste Paul,
    Wat heerlijk om al die avonturen van je te blijven lezen. Blijft boeiend en interessant. Veel genoegen verder met lopen, je komt toch wel heel dicht bij je einddoel...
  3. Reggy:
    17 juni 2015
    Ja ... de Meseta is saai .... lange rechte paden. Maar sommigen vinden dat ook wel heerlijk, kunnen ze met het verstand op nul doorstomen. Ik zelf heb liever kronkelwegen door wisselend landschap.
    Nog veel plezier op je verdere tocht !!
  4. Petra Bouwmeester:
    17 juni 2015
    Heyyy Paultje.... je bent en blijft een bikkel he ?..ongelooflijk hoe jij het doet....helemaal geen blaren ? En nog steeds je 2e paar schoenen ?? Vind je het eten overal lekker ? En heb je genoeg aan je spulletjes in je rugzak ?? Veel te veel vragen he... ben gewoon zo nieuwsgierig ... heb echt heel veel respect voor je.. nog maar een paar weken en dan ..... knuf peet
  5. Louise:
    17 juni 2015
    Wat bijzonder om te lezen dat je het liefst alleen loopt maar in de rustpauze's wel gezelschap wilt. Het lijkt wel werken ;-). Het ga je goed.
  6. Astrid en peter:
    17 juni 2015
    Leuk weer om je verhaal te lezen! Het lijkt me fijn dat het weer niet zo goed is, want waarschijnlijk bak je dan in de zon als een eitje in een pan... Fijn dat het allemaal voorspoedig gaat, we blijven het een ongelofelijk tocht vinden en geweldig dat je het zo doet! Geniet van de saaiheid... je zal het nog eens gaan missen..:) Xx
  7. Ankie:
    17 juni 2015
    Dag Paul, ontzettend stoer dat je dit allemaal loopt.
    Nooit eens stiekem meeliften met iemand of met de bus?
    Het komt denk ik niet eens bij je op. Gelukkig heb je geen last van blaren, griep of een vogelvirus. Misschien wat heimwee af en toe? Het gaat perfect tot nu toe. Ben ook benieuwd of deze ervaring een ander mens van je maakt. Gewoon door gaan! liefs, Ankie
  8. Carmen:
    ciao caro Paolo,
    het noorden van Spanje is mooi en groen...maar inderdaad ook vaak nat! Je bent nu al zo ver..doe je het nog steeds met de uitrusting waarmee je op weg gegaan bent? Je kunt ondertussen ook een boek met tips voor de wandelaar schrijven: van kleding tot onderkomens, van contact maken en vermijden, van voeding en drank..van leuke "must see" plekken tot saaaaaie dorpjes, van lopen en stilstaan... etc. Ben zelf ook benieuwd naar hoe deze ervaring jou, jou inspireert raakt en misschien ook verandert.. We hebben er nog over! voor nu:BUEN VIAJE! Carmen
  9. Magda:
    Hoi Paul,
    Vanuit een prachtig, maar best koud, Vlieland heb ik nog steeds groot respect voor je. En iemand anders schreef het ook al: alleen lopen en aansluiting zoeken in pauzes lijkt op je eerdere werkstijl, hoewel je prima samenwerkte en je veel lol kon hebben in een gezamenlijke casus. Geinig om dit op deze manier terug te zien.
    Hou je haaks en geniet ( voor je het weet ben je weer thuis, het gaat zo snel ).
    Liefs en groet, Magda
  10. Marianne.:
    17 juni 2015
    Hoi Paul, eigenlijk ben ik benieuwd naar je reaktie. Het zal je niet meevallen denk ik. Je bent de meeste tijd een beetje onderweg maar dat zal wel goedkomen
    buon viaje
  11. Joke Baars:
    17 juni 2015
    Gelukkig hoef je niet meer op de route te letten. Nu lekker om je heen kijken en genieten. Maar dat lukt aardig zo te lezen. Wat gaat het snel en wat ben je ver. Petje af! Groet Joke
  12. Marc:
    18 juni 2015
    Geweldig Paul ,met Titty in de hand loop je door het saaie land.
    Niks mis mee om alleen te zijn vind het heerlijk om alleen te vissen je gedachten laten gaan over alles en niks en dan later een praatje maken met een andere visser verderop op de pier.
    Hou je taai ben zo trots op je en misschien een beetje jaloers wil al die mooie foto's in het echt zien Dikke kus Marc
  13. Aad:
    Hoi paul
    Wat heerlijk dat je de kaart niet meer nodig hebt en geen extra km meer maakt.Je benen zullen nu wel gespierd zijn bij al dat klimmen en dalen.Vanaf Burgos een nieuwe groep en nieuwe kansen op vertier.De spaanse hoogvlakte is met dit weer prachtig dus dat blijft genieten.gr Aad
  14. Pleun en Huug:
    18 juni 2015
    Waarom neem je op dat saaie deel niet een pot verf mee en voeg nieuwe pijltjes toe? Heb je tenminste wat te doen. Goeje buig en strekoefening!
    Toen ik alweer tien jaar geleden in Nieuw zeeland was kregen we op het internationale vliegveld in Auckland precies te horen hoe we naar het nationale moesten komen : gewoon de pijltjes volgen op de grond. Hugo zou 14 dagen later komen en ik moeizaam uitgelegd hoe hij die route kon vinden. Toen hij gearriveerd was, vroeg ik aan hem of hij niet gek geworden was van almaar naar de grond staren. Hij zei verbaasd: die waren gewoon op ooghoogte! Nou, veel sterkte in dat barre land! Pleun en Huug.
  15. Paula Wijgerde:
    18 juni 2015
    Na al dat klimmen en dalen....heb je nu dan toch dat goddelijke lijf? Zo leuk om te lezen waar je je voetstappen neer zet Paul want in een aantal van die plaatsen staan ook de mijne! Foto's uitwisselen als je terug bent? Binnenkort gaat hier weer de Nijmeegse 4-daagse van start waarmee jouw passie voor het lopen is begonnen vlgs mij maar je bent nu bezig met het echte werk! Diep respect! Met een kus!
  16. Toos en Yvonne:
    19 juni 2015
    Hoi Hoi we volgen je nog steeds op de voet ;)

Super leuk om elke week weer een mooi verhaal te lezen...

Plezier!! xxxxxxxxxxx
  17. K. Ruiter:
    20 juni 2015
    Hoi Mop, je gaat nog steeds geweldig goed! Fijn dat je nu allemaal leuke mensen tegenkomt. Heb je meteen een doel voor als je terug komt :-), al je nieuwe contacten bijhouden! Ben benieuwd of je ondertussen al op leuke ideeën gekomen bent. Geniet lekker verder van Spanje, warme groet vanuit Lesbos, xxx