Week tien, Spanje in

10 juni 2015 - Pamplona, Spanje

En als je dan eindeloijk Spanje inloopt maakt dat me erg gelukkig, eindelijk verlost van Frankrijk. Zo voelde het wel, de eenzaamheid, het genegeerd worden, de lange dagen alleen. Alleen de laatste weken heb ik me kunnen vermaken omdat ik wat meer wandelaars ben tegengekomen. Bij het vetrek in Saint Jean etc. ging het al gelijk goed los, overal om je heen pelgrims, een drukte van belang. Al snel had ik contact met een paar Koreaanse jongens, Nuben en Yun. Ik werd al snel Pool genoemd door ze dus overal waar we elkaar tegenkwamen hoorde ik "Pool" roepen. Halverwege de eerste dag ontmoete ik langs de kant een Man uit Noord Ierland. Hij stond helemaal verloren langs de kant. Ik heb even met hem gepraat en hem de tip gegeven om zichzelf te trakteren met een biertje aan het eind van elke wandeling. Dat kikkerde hem wat op. Verderop zat een vriend van hem te wachten. Beiden waren politiemannen uit Belfast. We waren steeds vaker samen de laatste dagen en de verhalen die ik te horen kreeg over de toestanden in Noord Ierland waren niet om vrolijk van te worden. Ik wist niet dat het nog steeds zo erg was daar. Later die dag trof ik Neil, een 68jarige Amerikaan. Met hem heb ik tot gisteren gelopen. Aardige man. Neil en de Ieren zijn doorgelopen gisteren, ik ben in Pamplona gebeleven. Zoals ik giteren al schreef was de eerste dag erg zwaar. Je moest er wat voor doen om in Spanje aan te komen. Steile klimmen en scherpe afdalingen. En dat in warm weer. Toen we uiteindelijk in /roncesvalles aankwamen vonden een slaapplaats in een oud klooster dat prachtig ingericht was als slaapplek voor pelgrims. Er konden 110 mensen in. Goede sanitaire voorzieningen en zelfs een mis voor degenen die dat wensten. We hadden ons biertje verdiend. de volgende dag ging de tocht naar Larrasoana, een lief dorpje met een erg gezellige bar. Neil en ik hadden een kamer in een pensionnetje gehuurd en waren verder vooral in de bar te vinden. Erg veel plezier gehad met een grote groep mensen. Gisteren was het nog prachtig weer en een mooie wandeling naar Pamplona. We kwamen om ongeveer half een aan. Ik had een kamer gehuurd voor twee nachten en ben mijn spullin weg gaan brengen. Daarna zijn we met ons vieren naar de kathedraal gegaan. Een zeer imposant gebouw. Daar heb ik afscheid genomen van Neil, Chris en Ken. Zij gingen door naar de volgende plek. Gisteren heb ik me uitstekend vermaakt met een Londense vrouw en twee Australiosche dames. De wijn vloeide rijkelijk en we hadden heerlijke tapas. Om elf uur lag ik pas in bed, zolaat nog nooit in bed gelegen tijdens deze tocht. Vannacht is het gaan regenen en niet te zuinig ook. Met bakken kwam het omlaag. Ik ben heel benieuwd wat dat betekend voor de tocht want sommige stukken zijn echt gevaarlijk met zware regen. Morgen zou het ook nog regenen. Op zondag is het nog vier weken voor ik aankom. De tijd gaat wel erg snel. Tot gisteren liep ik in de ploeg die zondag in Saint Jean etc. van start is gegaan. Die liggen na vandaag en ronde voor op mij. Morgen loop ik opeens in  de groep die maandag van start is gegaan. Ik ben benie/uwd wat dat me gaat brengen.

Buen Camino, Paul

1. Marga & Aad:
    Hoera!!!

Viva Espana!!!

Dikke kus
  2. Mayke:
    10 juni 2015
    Fijn te lezen dat je zoveel kerken bezoekt Paul. Misschien kom je dan toch nog gereinigd tereug ;-)
    Eindelijk Spanje, eindelijk drank en tapas, land naar mijn hart. Als je nou terug komt, heb je dan ook zo'n leuk wit wielrennerslijf? Of ga je daar ergens nog een beetje een keer alles uittrekken? Daar wil ik namelijk bij zijn.
    geniet Paulus, voor dat je het weet zit je weer in Amsterdam, voor nu nog op naar het avontuur.
    Dikke kussen XX Mayke
  3. Pleun en Huug:
    10 juni 2015
    Volgens mij was het Rudy Kousbroek of Henk Hofland die zei: Frankrijk is een mooi land, jammer dat er Fransen wonen.
    Je hebt vaak genoeg op de gracht aan de keukentafel gezeten en op het prikbord gekeken. Daar hing het krantenknipsel met dat citaat.
    Overigens herinner ik me nog heel goed onze eerste trip samen met een Eend dwars door Spanje en we bekogeld werden met stenen in een klein dorpje. Dus kijk uit voor die Spanen.
    Zoen Hugo en Pleun.
  4. Toke:
    10 juni 2015
    He Paul, dat klinkt een stuk levendiger dan de lange tochten in Frankrijk. Ik begrijp die fransen niet. Hoe kunnen ze jou nou negeren? Dat is me in de jaren dat ik werk met jou nog nooit gelukt. Heerlijk dat je nu leuke mensen treft en aanspraak hebt. Heel veel plezier en doe voorzichtig!!
    groetjes Took
  5. Petra Bouwmeester:
    10 juni 2015
    Wat onwijs leuk om elke keer te lezen hoe goed het met je gaat...wat ben jij een bikkel zeg en wat heerlijk dat je mensen tegen komt waar je mee samen loopt en plezier hebt... nog maar een maand en dan heb je het gedaan .. een maand ..wow . Tijd vliegt ... toi toi toi weer voor de bijna laatste loodjes
  6. Henk R. te A.:
    10 juni 2015
    Nou nou nou zeg. Handen af van mijn LDF. Had je nog gewaarschuwd: ga via het oosten want dat is veel mooier.
    ;=)
  7. Marc:
    10 juni 2015
    Geweldig Paul wat fijn dat je nou zo veel leuke mensen ontmoet, kan Frankrijk iets van leren. Heel veel plezier voor de aankomende weken denk aan je elke dag.
  8. Paul Römer:
    10 juni 2015
    Buenos tardes, Pablo. Voorspoedig vervolg van je reis toegewenst. Hou je haaks!
  9. Astrid en peter:
    10 juni 2015
    WOWH, SPANJE! Hoe ver is dat! Heerlijk dat je daar nu bent, het lijkt steeds leuker te worden qua medewandelaars en belevenissen. Heel veel succes weer!
    Xx
  10. Marianne.:
    10 juni 2015
    Buenos tardes Paul pasea frontera un tierra es fantastico. Mucho allegria
  11. Marina en Cor:
    10 juni 2015
    Fijn dat je einddoel in zicht is,fantastisch gevoel moet dat geven,alle waardering voor je doorzettings vermogen.
    Let wel op dat de rotspartijen in Spanje hoger zijn dan
    1.20 mtr.en dat je daar ook schrikdraad met optaters heb
    van 5000 volt.
  12. Corrie Boer Michels:
    10 juni 2015
    Wow Paul, ben je heel Frankrijk doorgekruist. Onvoorstelbaar dat je in 10 weken naar Spanje kunt lopen. En wat een mooie foto's weer zo boven de wolken. Het is dus echt waar dat achter de wolken de zon schijnt, je foto's bewijzen het. Nog een maandje te gaan, maar dan wel in je geliefde Spanje. Ik volg je vol bewondering: wat een prachtige verhalen en bovenal: wat een prestatie!!!
  13. Arianne:
    10 juni 2015
    Bedankt weer voor je mooie verhaal, het plezier spat er vanaf!
    Geniet van de laatste paar weken en je gezelschap. Dat jullie dichter bij het einddoel komen werkt vast ook sfeerverhogend.
    Groetjes!
  14. Douwe:
    10 juni 2015
    Beste Paul, ik geniet van je reis en ben vol bewondering voor jou. Sterkte dit laatste stuk!
  15. Marjolein van Gennip:
    R*E*S*P*E*C*T
    Je bent gewoon naar Spanje gelopen!
  16. Aad:
    Hoi Paul
    Wat een afwisseling tijdens je tocht.Eerste week logeren bij vrienden en in je ritme komen.Toen Belgie met een paar leuke mensen.Ja, jammer voor jou dat Frankrijk zo groot is en je je vaak eenzaam voelde.Gelukkig is het nu feest met geweldige contacten en avonturen.Voor je het weet ben je er.Geniet!!
    groetjes Aad
  17. Wil hofmeijer:
    11 juni 2015
    Bravissimo! Maar wel een beetje oppassen met die biertjes hoor. Het klinkt een beetje als de avondvierdaagse in NL met al die snoepjes. Nee zonder gekheid, wat zal het een ontzettend kik geven om in Spanje te zijn. Ik ben trots op je!
    Groet, Wil Hofmeijer
  18. Joke Baars:
    13 juni 2015
    Top, je bent er en alles gaat nog perfect! Volgens mij vlieg je naar Santiago. Kus Joke
  19. S&P:
    14 juni 2015
    Alles is al gezegd, blijf je volgen, groots Paul