Isle of Man 20 tot 30 april

21 april 2024 - Douglas, Man

Hallo allemaal, zijn we er nog? Vandaag, 20 april ben ik aan mijn nieuwe wandelreeks begonnen. Voor dit eerste verslag doe ik de reisdag en de eerste wandeldag samen. De reisdag begon namelijk om 7.30 uur in de ochtend en eindigde om 11.50 ‘savonds, lang genoeg om te vermelden. Goed, om half acht op Schiphol waar ik er al snel achter kwam dat mijn vlucht minimaal 1 uur vertraging had. Dat bracht mijn schema niet echt in de war, ik had nu anderhalf uur minder in Liverpool te overbruggen dus i.p.v. 11.30 uur kwam ik nu om een uur of 1 in Liverpool aan. Ik heb  er mijn koffers bij de boot af kunnen geven en ben even de stad ingelopen. Prachtig, natuurlijk overal Beatles. Die hele oude havenkant is prachtig gerestaureerd en oude gebouwen hebben nieuwe bestemmingen gekregen, er zit een prachtig Tate Gallery en nog een aantal andere musea. Natuurlijk ook de nodige horeca maar dat moet bezoekers trekken en tevreden stellen. Ook de straten in het centrum die ik bezocht zagen er zeer aantrekkelijk uit. Ik heb een tijd op een terras gezeten in de zon, werkelijk fantastisch weer. Om 6 uur kon ik op de boot. Prima schip, ik had een luxe stoel gereserveerd met allerlei hapjes en drankjes dus ik verveelde me niet. Ook al niet door het boek dat ik las. De overtocht was rustig, om kwart voor tien kwamen we op het eiland aan. Er hadden maar weinig mensen gereserveerd in de luxe stoelen maar daardoor had ik niet ingeschat hoe druk het op de andere afdelingen was. Bij aankomst in Douglas bleek er dus geen taxi vrij te zijn. Dat werd dus lopen met twee rolkoffers en een tas, een half uurtje. Me snel ingecheckt en naar de kamer, koffers uitgepakt en mijn bed in, slept like a log.

Zondag 21 april

Toen ik gisteravond mijn bed in dook (prima bed trouwens, prima hotel ook, eenvoudig maar goed) wist ik nog niet of ik mijn eerste wandeling gaan doen of toch maar rustig aan zou gaan doen. Ik had zo goed geslapen dat ik dus toch maar besloot te gaan wandelen. Ik had me gelukkig aangemeld voor het ontbijt dat erg stevig bleek te zijn (nou ja, zo stevig als je zou willen) dus toen dat er in zat ben ik me verder aan gaan kleden en gestart. Om half twaalf vertrokken. Het was prima wandelweer, droog, niet koud maar wel beetje fris. Het stadje uitgelopen en bij het tramstation een weekkaart gekocht voor bus- en tram. Net buiten de stad kwam ik een Manxwoman tegen (bewoners van Isle of Man heten Manx-men en Manx-women, ze willen ook graag dat je het over de Isle of Man hebt, niet Man), een zeerzeer vriendelijke dame met een beetje rafelig hondje die ze gered had ergens. We kwamen over honden te praten, toen ze een foto van Bika zag riep ze uit dat dat wel een heel slimme en vooral ook dure hond moest zijn. Na een kwartiertje kletsen gingen we uit elkaar maar ik moest vooral niet vergeten waarom ik aan het wandelen was daarom kreeg ik een strofe van een gedicht toegeworpen:

The woods are lovely, dark and deep

But I have promises to keep

And miles to go before I sleep

And miles to go before I sleep

Ze zei er bij dat ik het maar op moest zoeken op googel, het bleek een gedicht van Robert Frost te zijn. De wandeling werd eigenlijk steeds mooier, zeker toen ik de bebouwde kom achter me liet. Ik kwam inj een prachtig, woest bos waar een drukke beek doorliep met het helderst denkbare water. Mijn fles was inmiddels leeg dus die heb ik gevuld met koel helder water (was dat niet van de Chico’s?). Weer terug in de bebouwde kom liep ik langs een prachtige tuin waar een echtpaar aan het werk waren. Ik bleef even kijken en complimenteerde ze met de tulpen.Ook daar weer een tijdje staan kletsen. Erg leuke mensen. De vrouw bleek ook weer de eigenaresse van mijn hotel te kennen. Toen ik iets noemde over de relaxte sfeer op het eiland zei ze dat het de sfeer was van 50 jaar geleden. Dat kan een beetje beklemmend zijn maar vooralsnog vind ik het wel prima zo. Om 4 uur liep ik Douglas weer in. Ik kwam langs een pub en heb daar maar even wat gedronken. Een prima eerste dag.

1. Ernst Sonneveldt:
    Heerlijk voor je...goed besluit om dit te doen. Ik volg je. Gr. Ernst
  2. Marjanne:
    21 april 2024
    Het lijkt mij weer een mooie reis te worden Paul, met mooie ontmoetingen! Geniet van al het moois!
  3. Petra Bouwmeester:
    21 april 2024
    Wat superleuk dat je weer aan de wandel bent ... en gaaf je verhalen weer te lezen .. veel plezier hoir Paul🥰🌹
  4. Marjanne:
    21 april 2024
    Dat van de Chico’s klopt hoor ;)
  5. Saskia Van der kreke:
    21 april 2024
    Het begint al goed! Wat een mooie start. Maak mooie avonturen mee. Ik lees graag mee. 🥰
  6. Marga & Aad:
    21 april 2024
    Leuk om je verhalen weer te lezen Paul!
    Heel veel plezier met wandelen!
    Liefs Marga & Aad 😘😘
  7. S&P:
    21 april 2024
    Sylvia & ik volgen je weer graag hoor Paul, leuk.
  8. Arianne:
    21 april 2024
    Heel leuk om weer mee te mogen lezen Paul! Mooi, jouw ontmoetingen daar. Veel plezier!
  9. S&P:
    21 april 2024
    Sylvia en ik gaan je weer met groot plezier volgen Paul.
    Weer een mooie onderneming.
  10. Brenda Brenda:
    21 april 2024
    Lijkt me weer een mooie reis Paul ! Vast weer met veel ontmoetingen en gezelligheid, naast het heerlijke lopen
  11. As:
    21 april 2024
    Met een glimlach en nieuwsgierig lees ik je verhalen Paul. Dank hiervoor
  12. Loes Starreveld:
    21 april 2024
    Wat fantastisch dat je dit weer doet en wat ontzettend leuk om het te kunnen volgen. Geniet ervan!!
  13. Mireille:
    21 april 2024
    Leuk, weer reisverhalen! Ik lees mee!
  14. Corrie Boer Michels:
    21 april 2024
    Heerlijk Paul, ik verheug me op je verhalen: een dagelijks cadeautje😘
  15. Magda:
    21 april 2024
    Superleuk Paul, dat je ons op de hoogte houdt. Fijne wandeling morgen!
  16. Anne:
    21 april 2024
    Wat leuk Paul, om je verslag te lezen. Geniet van je tocht en van de mooie ontmoetingen!
  17. Annette Van Zijp:
    22 april 2024
    Wat heerlijk om weer deelgenoot te mogen zijn van je wandelervaringen. Je schrijft het weer zo mooi; ik loop de wandeling haast mee, zie de mensen voor me.
    Heel veel plezier en ik kijk al weer uit naar je volgende verhaal.

Lieve groet, Annette
  18. Karin:
    22 april 2024
    Geniet van je mooie reis en veel plezier Paul! Ik volg je.... ;)
  19. Lucy Walter:
    22 april 2024
    Wat jij allemaal nog aandurft op je oude dag daar kan ik niet aan tippen ,heerlijk om jou weer te volgen lieve groet lucy
  20. Toke:
    22 april 2024
    Weer een mooie uitdaging! Ik lees je verhalen graag. Veel plezier!!
  21. Hans Ulrich:
    22 april 2024
    Paul ik vind het erg leuk weer van je te horen, veel succes met het lopen, ik blijf je volgen.
  22. Joke Baars:
    22 april 2024
    Leuk om weer je reisverhalen te lezen. En goedecreclame ook: ik wil ook naar Man!
    Veel plezier!
  23. Marc Kappinga:
    22 april 2024
    Nou dat klinkt goed de eerste dag , veel plezier Paul en ben benieuwd hoeveel plezier je hebt !!!
  24. Henny:
    22 april 2024
    Hé Paul , wat een fantastische verhalen , en leuke ontmoetingen , geniet ervan , en ik blijf je volgen . 👍🚶‍➡️
  25. Aad:
    22 april 2024
    als je ie in het verenigd koninkrijk komt heb je altijd het idee dat de tijd heeft stilgestaan.Het geeft een enorm rustig gevoel en dat geldt uiteraard ook voor jouw eiland.Het nodigt uit.Veel plezier Paul.
  26. Pien:
    22 april 2024
    Leuk om weer te lezen van je wandelavonturen Paul, want dan loop ik n gedachte een beetje met je mee! Geniet!
  27. Igor:
    23 april 2024
    Als je donderdag maar thuis bent, want Jac kan niet zonder jou en Bika.
  28. Paul:
    23 april 2024
    Jac is al erg aan het flirten met Peter begrijp ik
  29. Mayke:
    25 april 2024
    Zo hier spuit Elf. Heerlijk Paulus dat je er weer lekker op uit bent getrokken. Doe je goed! Ik lees weer even mee over al je avonturen. Geniet van al je belevenissen, en van jezelf! Liefs!

Jouw reactie