Mombuey

18 april 2022 - Mombuey, Spanje

Wat een heerlijke wandeling, zo veel beter dan gisteren. Eerst even wat rechtzetten: ik had gezegd dat vandaag 25 km zou zijn maar het was maar 22 km. Ik heb niet het eindpunt gehaald (Mombuey) maar wel de besproken plek voor de nacht, die ligt zo’n 1.5 km voor   Mombuey. Verder heb ik een stuk via de grote weg gelopen en dat scheelde ook meer dan een kilometer. Het weer werkte ook mee, een stralend blauwe lucht en een milde bries die de boel fris hield zonder dat het koud werd. Hoewel, vanochtend was het behoorlijk fris en was mijn vest maar nauwelijks genoeg. Gisteren Pasen, alles dicht hier en restaurants waren er niet in het dorp. Nu slaap ik in een hostal met restaurant. Het duurde vanochtend tot even na tien voor ik koffie had (gisteren om13.30 uur de laatste gehad). In de bar waar ik de koffie kocht hadden ze geen broodjes of tortilla, alleen een heel vieze donut in chocolade. Nouja, een beetje vulling is nooit weg dus dat maar gedaan. In een volgend dorp waren maar liefst twee restaurants, geweldige broodjes dus ik nam er een voor ter plekke en een voor onderweg. Bij broodjes moet je je een half stokbrood voorstellen. Ik was gelaafd. Dat eten was halverwege, het laatste stuk ging snel. Om 15.15 uur was ik in het hostal La Ruta (hiernaast is een benzinepomp, benzine 95 is 1.80.9 €) het uitzicht was ook een stuk beter dan gisteren. De populieren waren tot een draaglijk niveau teruggebracht, de afwisseling was groot, van heel vlak tot licht heuvelachtig, van akkers tot bossen en redelijk wat water (hoewel ik wat meren gemist heb doordat ik over de grote weg omliep). Kortom, een topdag.

elke dag luister ik een tijd naar de radio. Zo kwam ik eerder deze week bij dat nummer van Nothing but Thieves. Gisteren hoorde ik een nummer van Ed Sheeran, Visiting Hours. Ik vond het een mooi nummer met twee zinnetjes er in die me weer bij Karl brachten: “I wish that heaven had visiting hours” en “So much has changed since you’ve been away”. Ik wilde er weer wat mee. Ik besloot hem een lange brief te schrijven. In de herberg heb ik een paar velletjes uit een schrift gescheurd en die heb ik spontaan volgeschreven met wat ik voel en vooral mis nu Karl er niet meer is. Ik zeg “spontaan” omdat de pen een eigen leven leek te lijden en ik er niet heel lang over deed de brief te schrijven. Ik denk dat als het niet genoeg blijkt te zijn ik dit ritueel nog wel een keer kan herhalen. De brief heb ik zo klein mogelijk opgevouwen, als ik morgen of overmorgen langs een geschikte plek loop (geen akker, liefst iets bossigs en heuvelachtigs) dan stap ik even uit de route en begraaf hem. De natuur kan dan verder haar werk doen.

Buen Camino

1. K. Ruiter:
    18 april 2022
    Lieve Paulus, wat een mooie, maar vooral ook emotionele tocht ben je aan 't maken.
  2. Marjanne:
    18 april 2022
    Wat een mooi verslag weer Paul. En fijn dat je je gevoelens voor wat Karl betreft op deze manier kwijt kunt! Ik denk dat je dat goed zal helpen bij de rouwverwerking.
    Voor morgen wens ik je een mooi vervolg van je tocht!

Veel liefs
  3. Godfried:
    18 april 2022
    Hoog tijd voor een Rumba Flamenca: zie WA!
  4. Godfried:
    18 april 2022
    Hoog tijd voor een Rumba Flamenca. Zie WA!
  5. Trudy:
    18 april 2022
    Mooi verslag Paul . Ik ben trots op je !
  6. Aleida Mulder:
    18 april 2022
    Mooi om te lezen wat je allemaal meemaakt en wat je gedachten zijn. Je reis komt tot een einde. Ik hoop dat de reis je brengt waar je wilt zijn. Beetje vaag voor mijn doen, maar nu ja, het is even wat het is :)
  7. Aad:
    18 april 2022
    i wish that heaven had visiting hours werd een ander hoogtepunt van jouw camino Paul.Alles valt dan op zijn plaats.Je koffie geheel onthouding was wel heel lang maar je haalt het ongewtijfeld in.
  8. Clarien:
    18 april 2022
    Wat een prachtig relaas heb je geschreven. Door de muziek kan je je gedachten over Karl en het gemis dat je voelt in de omgeving en de eenzaamheid prachtig verwoorden. Een echte pelgrimstocht. Het zal je veel brengen. Goed vervolg van de reis, lieve gtoet
  9. Tineke Kalis:
    18 april 2022
    Oh Paul, dat je nou toch op het einde afstevent... ik ga je mooie verhalen missen. En de fotoos..
    Prachtig dat je briefjes aan Karl schrijft. Begraven onderweg is mooi, maar maak er fotoos van zodat je thuis het nog es na kan lezen.
    Liefs Christina de Holanda :-)
  10. As:
    18 april 2022
    Die foto van die roofvogel, prachtig!. Altijd fijn om een eindje mee te vliegen. En heerlijk om deze dagen met jou mee te hebben gelopen… thx daarvoor.
  11. Anne:
    18 april 2022
    Wat een mooi en emotioneel verhaal, Paul. Je bent echt bezig met rouwverwerking. Mijn ervaring is dat het schrijven van zo’n brief heel bevrijdend kan zijn.
    En dan ook nog zo’n topdag met wandelen en uitzichten.
    Veel plezier!
  12. Arianne:
    18 april 2022
    Wat mooi Paul, je tocht, de ruimte die er komt voor de rouw om Karl én je verhaal en foto’s. Kijk je uit naar het eind van deze tocht, of had je nog wel wat langer door gewild?
    Groetjes, Arianne
  13. Karin Peperkamp:
    19 april 2022
    Mooi ritueel zeg, een brief schrijven. En wat goed dat de muziek je zo bij je gevoel brengt. Bijzonder dat je dat met ons deelt. Het raakt en inspireert me.
  14. Astrid:
    Wat een mooie tocht…
    Xx
  15. Joke Baars:
    Mooi, die brief!
  16. Toke:
    19 april 2022
    Een hele fijn wandeldag vandaag , Paul! Ik hoop dat je een mooi plekje voor de brief tegen komt. Geniet van de zon, de rust en de mooie ontmoetingen.
  17. Marianne:
    19 april 2022
    Fijn dat je door muziek verbonden bent met Carl. Is een goede therapie voor jou. Dat briefje moet je fotograveren voor je het begraaft. Ik ben jaloers op jou dat je nog steeds loopt. Hou je taai jong .
  18. Marieke:
    19 april 2022
    Mooi die brief en hoe je je reis met ons deelt. Geniet er van!
  19. Annette Van Zijp:
    20 april 2022
    Prachtig beschreven. Dank dat je ons mee neemt op jouw mooie tocht.
    Lieve groet, Annette