De vijfde week

9 mei 2015 - Orléans, Frankrijk

tjonge, time flies. Het is al weer 5 dagen geleden dat Peter terugging naar Amsterdam. We hebben een heerlijk weekend gehad in Parijs. De eerste dag regende het en zijn we rond gaan kijken in het stadje waar het hotel was gelegen. Niet erg bijzonder maar de regen nodigde niet echt uit om naar Parijs te gaan en daar nat te worden. De volgende ochtend regende het nog en zijn we toch maar naar Parijs gegaan. Op station Gare du Nord hadden we enorme posters gezien van de expositie David Bowie Is. Dat gaf een beeld van de kleding, de clips en de teksten. Erg goed verbeeld allemaal met een mooi geavanceerd geluidssysteem. De ruimte was verdeeld in kleinere ruimtes, het geluid werd direct in de koptelefoon weergegeven als je die ruimte instapte. Heel mooi gedaan. In december komt het circus naar het museum in Groningen, als je iets met Bowie hebt zou ik zeker gaan kijken. Toen we uit de expositie kwamen (trouwens in het prachtige nieuwe philharmoniegebouw) was het drood en even later ging zelfs de zon schijnen. Dat werd dus heerlijk slenteren en op terrasjes zitten. De volgende dag was het ook nog mooi weer. Weer door Parijs gelopen. Ik kan je verzekeren, slenteren door een grote stad is vermoeiender dan 30 km lopen. De volgende dag moest ik dat weer gaan doen. Peter was maandagavond terug naar Parijs gegaan en ik ben naar mijn volgende plaats gewandeld. Wat me deze week overkwam is dat er meer mensen reageerden op mijn schelp. "Hey, hallo pelerine" werd me regelmatig nageroepen. Vrijdag was het nationale feestdag hier en kwam ik een groep notabelen tegen in een dorp. Een van de mannen groette me vrolijk en vroeg of ik weg was naar Santiago. Zijn vrouw (?) kwam naar me toe met een grote lach op haar gezicht en gaf me de iris die ze in haar hand had. Erg lief. Het lijkt er op dat de camijo in deze buurten meer leeft dan ten noorden van Parijs. Ik heb ook voor het eerst in de huizen voor pelgrims geslapen. Goedkope onderkomens zonder een vorm van luxe maar ach, je hebt een bed. De eerste kreeg ik via een jongeman die me aanhield op straat. Hij zag mijn schelp en stopte me. Hij vroeg of ik op zoek was naar een hotel. Ik liet hem mijn boekje zien en het adres waar ik naar toe wilde. Hij zei dat er ook nog een presbytere (zo heten die huizen) in de buurt was. Daar wilde ik wel heen. Het kost een tientje en dan heb je een redelijk bed. Zelf voor eten zorgen. Ik ontmoette er een fransman, Yves, 69 jaar, die ook nog eens goed engels spreekt. Hij heeft me een beetje mee op sleeptouw genomen en helpt me met het regelen van slaapplaatsen. Vanaf morgen ga ik een paar dagen met hem samen lopen. Ik heb namelijk nogal de neiging te verdwalen, deze week heb ik zo'n 6 uur te veel gelopen. De routes staan dan wel beschreven maar met mijn beperkte frans is dat lastig, de kaartjes die er bij staan zijn niet al te precies. Een dag was het helemaal goed gegaan maar dat kwam omdat de route van die dag goed aangegeven was op de lantaarnpalen.

1. Arianne:
    9 mei 2015
    Ha Paul, wat leuk dat mensen nu meer lijken te begrijpen waarom je daar loopt! Had je je dat ook zo voorgesteld? Dat je zo verdwaalt lijkt me vervelend, ik hoop dat dat beter gaat met je metgezel. Succes weer voor de komende week!
  2. Paula Wijgerde:
    9 mei 2015
    Wat leuk om te lezen Paul, het wordt een echte pelgrimstocht met af en toe ontberingen (ontbreken van luxe, slecht weer en verdwalen) en ik lees tussen de regels door dat de moraal juist steviger wordt?! Ga door, er komt vanzelf een keer een einde aan Frankrijk en dan kun je Spaans gaan spreken! Dikke kus!!
  3. Ramon:
    9 mei 2015
    Looproute op de kaart bijgewerkt!

Hoe Loopt Paul: http://goo.gl/8U9PVH
  4. Petra Bouwmeester:
    9 mei 2015
    Beetje Paul.... wat doe je het goed... en wat leuk om je verhalen te lezen...in gedachten lopen we nog steeds met je mee ... toi toi toi weer voor de komende kilometers..
  5. Reggy:
    9 mei 2015
    Naarmate de tocht vordert zal ook de bewegwijzering beter worden. In ieder geval kan je in Spanje (haast) niet meer verdwalen hoor, temeer niet omdat je gewoon de andere pelegrinos kan volgen ;-)))))
    Goeie tocht verder !!
  6. Mayke:
    9 mei 2015
    Fijn dat de Fransman Engels spreekt Paulus, anders werd het een stille tocht haha. Maar geweldig hoe je het vol houdt en houd de moed erin. Wij denken hier met veel liefde aan je!!
    Zet m op en blijf schrijven, erg leuk om te lezen hoe het je daar vergaat. kijk wel uit voor bedbugs en al dat soort ongevraagde metgezellen ;-)

Dikke zoenen, ook van Sieto!
  7. Jeroen Abbes:
    9 mei 2015
    Nou, Paul, wat ben je toch een doorzetter! Succes de komende week en we blijven je 'volgen'!
  8. Caroline:
    9 mei 2015
    Kanjerrrr!!! Geniet er van. Wens je succes met de rest van je tocht.
    Brasa!!!!
  9. Wil hofmeijer:
    10 mei 2015
    Dat weekeind met Peter klinkt heel erg gezellig en wat ziet het er lekker voorjaarsachtige uit op de foto's. Je klinkt heel trots als je herkend wordt als "pilgrim" en terecht! Leuk dat je ook wat meer aanspraak krijgt. Het is al wel een heel eind wat je erop hebt zitten als je dat op de kaart ziet, fantastisch!
  10. Marga & Aad:
    Lieve Paul,
    Chapeau! Chapeau! Chapeau!!!
  11. Marc:
    10 mei 2015
    Ramon Bedankt alle plaatsjes staan er weer mooi op.Hoi Paul , fijn dat jullie het zo leuk hebben gehad ook al heb je geen poster gekocht. Leuk dat mensen nu kunnen zien waar je mee bezig bent . Heb met Marc (van de klm huisjes)gesproken hij zij dat het hele gebeuren hem vrij had gemaakt en dat hij nog steeds aan het lopen is ,ben zo benieuwd wat het voor jou gaat doen kan alleen maar goed zijn.
    Ga lekker door dikke kus Marc.
  12. Joke Baars:
    11 mei 2015
    Klinkt wel gezellig om wat samen op te lopen en zo wat wegwijs te worden. Het kan aardig oplopen als je elke paar dagen 6 uur verdwaald.
  13. Toke:
    11 mei 2015
    Ha die Paul!
    Wat een leuk verhaal weer om te lezen. Je maakt zoveel mee. Je bent al weer zo'n tijd onderweg. Je eerste dag liep je naar Lisse tussen de bollenvelden. Nu zijn of worden de bloemen weer gekopt en zijn we al weer aan de laatste weken van het Keukenhof seizoen bezig. Jij loopt nu in Frankrijk de zomer tegemoet. Veel plezier en geniet van het zonnetje.
    groetjes took.
  14. Henny wijnschenk:
    12 mei 2015
    He Paul je word herkend dat is wel leuk en nu kom ook andere mensen tegen is ook wel fijn je gaat wel goed hoor en niet zo veel meer verdwalen en geniet van de mooie omgeving groetjes Peter en Henny xxx
  15. Sandra:
    12 mei 2015
    Lieve Paul, van het weekend wat kilometers gemaakt in de Achterhoek. Dat was 1 dag...en kinderspel vergeleken bij jouw prestatie. Diepe buiging en heel veel respect voor jou dus. Leuk ook dat je nu wat mensen gaat ontmoeten om een stukje mee op te trekken. Ik geniet van je verhalen en het woord Mamil heb ik al vaak gebruikt :-) groeten van Sandra ( ik kijk uit naar het volgende verhaal).
  16. Aad:
    13 mei 2015
    Hoi Paul
    Het wordt al heel gezellig zo in Franrijk met mede pelgrims en dat zal alleen nog leuker worden met die onverwachte ontmoetingen.Verdwalen wordt zo steeds moeilijker.
    groetjes Aad
  17. Jolly:
    14 mei 2015
    Ha Paul,
    Excuus; door internet problemen heb ik nog niets kunnen lezen maar heb nu je gevolgd op lange tocht. Zeer indrukwekkend; wat een wilskracht en optimisme laat je zien!
    Heel veel succes op je verdere tocht !
    Jolly, Frans, Lara en natuurlijk je oud-pupil Bas