de zesde week

15 mei 2015 - Sainte-Maure-de-Touraine, Frankrijk

Vandaag is dag 40 alweer, mijn hemel wat gaat dat snel. Een dag of wat geleden ontmoette ik in een pelgrimsgelegenheid Yves. Een aardige Fransman die ook nog eens redelijk Engels sprak. We hebben een dag of acht met elkaar opgetrokken waarvan 4 dagen samen gelopen. De andere dagen ontmoeten we elkaar bij een vcan de slaapplaatsen die hij telkens regelde. Goedkope plaatsen waar ik meerdere pelgrims trof. Het samen lopen ging niet zo heel goed, het pastte gewoon niet goed bij elkaar. Hij wilde het liefst 's ochtends om 5 uur gaan lopen en dan ook nog eens lange afstanden, 35 tot 40 km. Ik heb dat 4 dagen volgehouden maar daarna begomn ik toch wel last van mijn (vooral rechter) voet te krijgen. Niet mijn tempo dus. Dat hele vroege starten zat me ook niet lekker, als compromis waren we op half zeven/zeven uur uitgekomen. Het klikte dus niet goed samen dus eergisteren heb ik er een punt achter gezet. Ik geloof dat hij er wel blij mee was. Ik zit nu weer in mijn oude ritme, 's ochtends om een uur of zeven opstaan, rustig douchen, aankleden en ontbijten en om een uur of acht/half negen beginnen te lopen en dat zo'n 7 uur. Ik heb dan 's middags tijd om in een hotellletje te rusten, mijn was te doen en een beloning te drinken (een biertje).  Inmiddels kom ik al wel andere pelgrims tegen, twee fransmannen die elkaar ook nog maar net getroffen hebben en die ook redelijk Engels spreken. Verder nog een Franse jongeman en een Nederlander die ik al eerder heb gezien. De route deze week was wel erg mooi, veel langs de Loire gelopen, prachtige natuur en veel, heel veel mooie huizen en kastelen. Deze week ook weer een volgende mijlpaal bereikt, Tours. We sliepen daar in een nonneklooster tegen de basiliek aangebouwd. Het was een kamer met een warme maaltijd, goed geregeld en goedkoop. Toch blijft het lastig om aan een non te vragen of ze een tampon (een stempel voor mijn wandelkaart) voor me heeft.

Net ook weer foto's op de site gezet. Ik realiseer me dat ik graag foto's maak van akkervelden, liefst zo weids mogelijk. Ik hou erg van dat soort landschappen. Toen beste vriend Karl en ik in 2000 besloten de 4daagse van Nijmegen mee te gaan lopen moest er getraind worden. Karl was meer van de bossen de hei en ik meer van het boerenland. Het maakte Karl en Jo met de banjo en mij kleine Greetje uit de polder. We zijn er in goed overleg altijd uitgekomen. Misschien dat mijn voorvaderen boeren waren, een oom in elk geval wel, en is dat de reden dat ik zo van dat boerenland hou. Dat was het weer voor deze week. Bedankt weer voor alle reacties, ik vind het erg leuk om ze te lezen.

Bon Camino

1. Sandra:
    15 mei 2015
    Lieve Paul, mooie foto's!! Met het Frans zit het wel goed lees ik. Je kunt in ieder geval vloeiend om een stempel vragen :-) heel veel succes in de komende week en ik verheug mij op een nieuw verhaal. Groeten Sandra
  2. Mayke:
    15 mei 2015
    Wat een welkome afwisseling van mijn dagelijkse werkzaamheden om even in jouw blog te duiken en mij tussen de akkerlanden en vrienden te scharen waar je eigenlijk van af wil. Wat een giller, echt iets voor jou, taktisch een relatie verbreken....
    In mijn hoofd gingen er al allerlei scenario's voorbij. Je veux un autre ami, e ce ne pas toi :-)

Lekker je Eigen gang gaan Paulus, je hebt er altijd van die Die harders tussen maar belangrijk je eigen tempo te volgen en te genieten van de weg er naar toe ipv te focussen op je doel. Je doet dit w.s. maar één keer dus geniet (alhoewel,... dat zei je in eerste instantie ook van de 4 daagse..

In ieder geval, zet m op daar, veel liefs Mayke
  3. Karin Peperkamp:
    15 mei 2015
    wat is het heerlijk om elke week je verslag te lezen. Zo bijzonder en ondanks de verstillende omgeving lijkt het me dat je heel veel indrukken en ervaringen opdoet. Zoals met Yves.
    Lekker doorstappen en doorschrijven. Ik smul ervan
  4. Brenda Brenda:
    15 mei 2015
    Het klinkt allemaal heel relaxed Paul ! Maar ondertussen heb je al een rot eind gelopen. Zo mooi is het daar en zo'n andere beleving, dan zoals ik het ken met de auto. Nu geniet je van de geuren en geluiden. Het lijkt me ook lastig zomaar samen lopen, opstaan .. Ritme.. Uitrusten etc. Heb je eigenlijk al in de regen gelopen ? Fijn dat je benen en voeten zo goed meewerken. Goeie reis nog verder kus Brenda
  5. Pleun en Huug:
    15 mei 2015
    Zeg, lieverd, hoe eet je nou tussendemiddag? Of koop je een stokje en pulk je dat onderweg leeg?
    Enne wat ons ook intrigeert: hoe gaat het met de transit oftewel de poeperij? Of ben jij een van die gezegende mensen die na een ochtendkoffietje meteen naar de doos rennen?
    Kijk Paultje 't zijn de gewone dingen die 't hem doen, die 't hem doen! Zoen Pleun en Huug. Allez marcheert em!
  6. Jeroen Abbes:
    15 mei 2015
    Ha die Paul, Blijft boeiend om te lezen! Hoeveel procent van de reis zit er al op? groet, Jeroen
  7. Jeroen Abbes:
    15 mei 2015
    O ja: en Jochem volgt je via facebook!
  8. Petra Bouwmeester:
    16 mei 2015
    Heyyy lieve Paul... wat heerlijk om elke keer weer een stukje van je reis te lezen... de leuke foto's op facebook te zien en je zo te kunnen volgen... elke dag krijg ik nog meer respect voor je .. je bent een kei .. ga zo door en tot hores weer .. knuf peet
  9. Marianne.:
    16 mei 2015
    Hoe houd je het vol ? het was toch wel even anders Paul, samen lopen is toch moeilijker dan je dacht. Wens je een goede reis Paul.
  10. Ramon:
    Nieuw!! Hoe loopt Paul:
    de kaart op deze site is vanaf nu bijgewerkt, dus nu kun je de route van Paul volgen door bovenaan deze pagina op 'kaart' te klikken.
  11. Marga & Aad:
    Ha die Paul,
    Wanneer jouw reisverslag verschijnt, krijgen we het gevoel, alsof ons favoriete tijdschrift op de deurmat valt! Geweldig om op de hoogte te blijven van je wel en wee in het verre Frankrijk. Hoe staat het met je schoenzolen, zitten er al gaten in en heb je wel een paar reserve bij je? Want, wat een afstand heb je al gelopen! Dikke kus, Aad en Marga
  12. Arianne:
    16 mei 2015
    Ha Paul, wat mooi daar, langs de Loire. Fijn dat je Yves kon laten voor wat hij was, dat kon met collega's en cliënten toch minder goed;-). Erg leuk om elke week te lezen hoe het met je gaat. En 40 dagen, dat is al bijna op de helft….
  13. Joke Baars:
    16 mei 2015
    Het lijkt me leuk om andere lopers tegen te komen. Je hoeft natuurlijk niet de hele tijd met ze te lopen, maar een babbel over ervaringen en hoe verder is toch wel gezellig en handig. Alleen loop je toch niet met al je volgers! Ik ben ook wel benieuwd naar praktische zaken. Loop je altijd met stokken? Hoe bevalt de waterzak, en gebruik je die zonnecellen? Zo even op de kaart kijken waar je bent. Ga zo door, kus Joke
  14. Tineke Kalis:
    16 mei 2015
    Zo leuk om je te volgen..en voor jou ook lekker al die vrienden die mee wandelen..loop je toch niet helemaal alleen. Vort jong! Lopen maar weer! Liefs 10
  15. Stijn:
    Salut Paul!
    Aaf geeft mij af en toe een update zodat ik enigszins op de hoogte blijf van de avonturen maar nu ik op de computer zie waar je inmiddels al bent, ben ik diep onder de indruk... Ik zie je hier nog weglopen..
    Heb je je hoed nog? Blijven stappen man! X, Stijn
  16. S&P:
    Hoi Paul,
    Net zoals iedereen vind ik het heel leuk om je ervaringen te lezen.
    Het is als het lezen van een goed boek, je komt er helemaal in.
    Fantastisch hoe je het allemaal doet en helemaal die afstand.
    Met de auto vind ik het al een eind om af te leggen.
    GROOTS Paul
  17. Paul Römer:
    17 mei 2015
    Mooie kiekjes, Paul. En wat gaat-ie goed! Ik heb er wel vertrouwen in dat je de tocht "schadevrij" gaat redden. Nog veel plezier,
    Paul
  18. Astrid en peter:
    17 mei 2015
    Oh wat een heerlijke foto's! En een mooi reisverhaal weer. Heb het pas net gelezen, want... Ik mocht het niet lezen tot vandaag van (mijn) Peter want anders zou ik aan de pop up reclame aan de zijkant van de site kunnen weten wat ik voor mijn verjaardag zou krijgen... Hij had flink zitten zoeken op internet schijnbaar. (Wat? Een prachtige pepermolen, nogal groot!) Jouw tocht heeft vreemde gevolgjes, dat zie je maar. SUCCES weer deze week!
    Xx astrid
  19. Marja:
    18 mei 2015
    Hi Paul,

Jeetje, wat gaat de tijd toch weer snel en wat ben je al een eind op weg.. heel leuk om je verhalen te lezen! Je maakt iig een hoop mee onderweg.. veel plezier en suc6 voor de volgende kilometers ;-)
    Liefs, Marja
  20. Marina en Cor:
    19 mei 2015
    Mooi man,zoals jij geniet van de tocht die je zo goed onder
    woorden weei te brengen,het is daardoor voor ons ook genieten.Alle respect en waardering voor het loopwerk.
    Blik vooruit en pas erin,succes in zicht.
    Marina en Cor.
  21. As:
    20 mei 2015
    Bonjour Paul, het klinkt allemaal heel goed! Als ik 's ochtends met de honden door de Spaanse bergen en dalen dwaal denk ik aan je! Alleen lopen is heerlijk, aanhangers zijn ballast, haha lozen die plakkers...
    Keep walking, Astrid
  22. Carmen:
    22 mei 2015
    ciao caro Paul, bedankt voor dit nieuw verslag, het blijft mooi hoe je ons in je reis weet mee te nemen! zag op weeronline dat het weer bij jou in de buurt beduidend beter is dan bij ons. Hier is het een beetje fris gebleven na je vertrek...ook het weer mist je! ;(
    wens je mooie wandeldagen en nog fijnere ontmoetingen toe, cioa ciao, Carmen